Korektnost
Anketa s Tomášem Hanákem, Jiřím Kratochvilem, Václavem Bidlem, Jiřím Charvátem, Milanem Děžinským, Sufianem Massalemou, Jitkou Bret Srbovou, Arnoštem Goldflamem, Alicí Koubovou, Vojtěchem Vackem, Vratislavem Maňákem, Ivanou Doležalovou, Stanislavem Zajíčkem, Olgou Wawracz, Ivanem Motýlem, Ivanou Myškovou, Dominikem Bártem, Robertem Kanóczem, Martinem Lukášem a Igorem Malijevským

Smyslem humoru není být ohleduplný, ale vtipný (dokončení z předchozího čísla)

Ptá se Milan Ohnisko
Rozhovory – Anketa
Z čísla 6/2024
Chviličku.
Načítá se.
  • Arnošt Goldflam

    (1946) režisér, spisovatel, dramatik, herec. Pracoval v různých dělnických a jiných profesích, po vystudování režie na JAMU působil řadu let v brněnském HaDivadle (cca do roku 1995), učil na JAMU, ...
    Profil
  • Dominik Bárt

    (1998) pochází z Ostravy. Žije v Brně, kde studuje bohemistiku na FF MU. Je členem undergroundového uskupení Vítrholc a bubeníkem v progresivně psychedelické kapele Šamanovo zboží. Je laureátem několika cen v soutěžích pro mladé básníky. ...
    Profil
  • Igor Malijevský

    (1970) je básník, prozaik, umělecký fotograf a spoluzakladatel literárního kabaretu EKG. Je autorem řady básnických a povídkových sbírek, vydal také několik fotografických monografií. V loňském roce vydalo nakladatelství Argo jeho román Otevřený prostor. Pro ...
    Profil
  • Ivan Motýl

    Narodil se v roce 1967 v Klatovech. Od šesti let vyrůstal s rodiči v centru Ostravy a u babičky Gertrudy v Ludgeřovicích na Hlučínsku. Dnes žije střídavě v Ostravě a ...
    Profil
  • Ivana Myšková

    (1981)   debutovala rozhlasovou hrou Odpoledne s liliputem (2007). V roce 2012 vydala novelu Nícení (Fra), za niž byla nominována na ceny Česká kniha a Cena Josefa Škvoreckého. Její povídková sbírka Bílá zvířata jsou ...
    Profil
  • Jiří Kratochvil

    (1940, Brno) absolvoval filosofickou fakultu, obor čeština-ruština. Velice krátce učil a v čase normalizace byl zaměstnán jen jako pomocný dělník. Publikoval v samizdatu a v exilových časopisech. První knížka mu mohla vyjít až v roce 1991 v nakladatelství ...
    Profil
  • Jitka Bret Srbová

    (1976, Praha), je básnířka, textařka, literární publicistka. Vydala básnické sbírky Někdo se loudá po psím (Dauphin, 2011), Světlo vprostřed těla (Dauphin, 2013), Les (Dauphin, 2016) a Svět: (Dauphin, 2019). Její básně ...
    Profil
  • Milan Děžinský

    (1974), básník a překladatel. Do literatury vstoupil v polovině devadesátých let, kdy založil a spoluredigoval studentský časopis Okruh. Vydal básnické sbírky Černá hodinka, Kašel mé milenky, Slovník noci, Přízraky, Tajný život, Hotel po sezóně a Šestý prst, z nichž Slovník ...
    Profil
  • Milan Ohnisko

    (1965, Brno) je básník, nakladatelský a časopisecký redaktor a kulturní publicista. Za minulého režimu pracoval v pomocných zaměstnáních, působil v disentu, podepsal Chartu 77. Je zástupcem šéfredaktora literárního obtýdeníku Tvar. ...
    Profil
  • Vojtěch Vacek

    (1993, Praha) pracuje jako knihovník a herní scenárista. Je jedním z organizátorů mezinárodního festivalu Den poezie a koordinátorem organizace World Poetry Movement pro Českou republiku. Básně a bajky publikoval v literárních časopisech, novinách a antologiích. Jeho ...
    Profil
  • Vratislav Maňák

    (1988)   je spisovatel a novinář. Pracuje v České televizi, na Fakultě sociálních věd UK vede kurzy tvůrčího psaní a studuje doktorát. Je autorem povídkové sbírky Šaty z igelitu (Host, 2011; Cena Jiřího Ortena ...
    Profil

Souvisí

  • 00_roz1

    Budu pohřben ve Střelicích na hřbitově. To je tutovka. Byl jsem se ptát na úřadě, jestli bych si tam už nemohl zamluvit místo, že bych dal jako zálohu, postaral se o náhrobek a vůbec bych vše nachystal. Paní se začala smát, ať neblázním, že je tam spousta místa.

    Drobná publicistika – Nezařazené
    Z čísla 5/2024
  • Korektnost
    Stefan SegiNekorektní literatura. Politická korektnost v české literatuře a literární komunikaci

    Tři tečky o politické korektnosti

    Reflektuje Jakub Šofar

    Problémem je právě ona žánrová pestrost, možná by autor příště mohl zkusit zkoumat pouze klasickou prózu, to by pak bylo relevantní. Můj zřetelný odstup od těchto pokusů vyplývá z obavy ze všech možných sociálních inženýrů. Cítím při četbě mezi řádky v různých textech, jak jsou připraveni zasáhnout, už jsou zase v plné polní. Nechtěl bych se toho dožít…

    Recenze a reflexe – Kritika
    Z čísla 5/2024
  • Korektnost
    Pavel Janoušek

    Zuvědorozmělnění, nejen humoru?

    Důvodem mých obav je ovšem také již naznačený fakt, že „trendy“ tendence napravovat zkažený svět prostřednictvím nových forem tabuizace má i svůj mnohem obecnější rozměr kulturní, politický, sociální. Snaha vnést do světa správný pořádek tím, že omezíme vše, co by se mohlo nás či těch druhých dotknout, a nastavíme tak nová tabu, nemíří totiž jen proti nevhodnému humoru, ale i mnoha jiným součástem našeho života.

    Esejistika – Esej
    Z čísla 5/2024
  • Korektnost
    Patrik Linhart

    Nejsem si úplně jistý

    Sestry a bratři, i dadaisté si zvolili vlastní pravopis, nechtěli však, aby je kdokoli následoval. Přijímám a chápu, když queer autoři mění pravopis pro potřeby svého vyjádření. A kdyby mě zajímalo, co píšou, nadšeně i jejich textům přitakám!

    Drobná publicistika – Slovo
    Z čísla 5/2024
  • Co je dnes literatura?
    Rozhovor s Martinem E. Kyšperským

    Text písně musí mít nějaký háček

    Ptá se Milan Ohnisko

    Já se dosud Na Zábradlí nezeptal, proč si najali mne. Jestli mají rádi Květy, nebo jestli slyšeli něco scénického, co jsem dělal jinde. Ale není to tak, že bych tam házel moc kyšpersko-feelingu, snažím se spíš napsat písničku tak, jak si myslím, že by ji složila postava ve hře, co chce říct něco o sobě.

    Rozhovory – Rozhovor
    Z čísla 3/2024