PSŽ

Lidé

Petra Schwarzová Žallmannová

Medailon

(1978) se posledních devět let svého života intenzivně věnuje dětské literatuře – čte, předčítá ve školách základních i mateřských, recenzuje, prostřednictvím profilu Opičí matka na sociálních sítích upozorňuje na tituly, které na přesyceném trhu vynikají, vede semináře pro pedagogy, knihovníky, rodiče. Od začátku roku 2023 spolupracuje na projektu Mosty ke knihám, který si bere za cíl zvýšit povědomí o hodnotné dětské literatuře a ukázat různé cesty, jak děti na knihy nenásilně lákat. Tu a tam pomáhá v soukromém knihkupectví Pohoda v Kopřivnici. V minulosti pracovala v oblasti kočičí etologie, za korporátním stolem a jako překladatelka a tlumočnice. Vystudovala anglickou a španělskou filologii na FF UP v Olomouci, má osmiletá dvojčata, chápavého muže a jednookou černou kočku. Pochází z Kroměříže a žije v Kopřivnici.
 

 

Autor fotografie

Jan M. Heller

  • Petr Gojda, Olga StehlíkováUž žádný verše o zvířátkách

    Konečně! Poezie pro ty, kteří ji potřebují nejvíc

    Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová

    Měly by přijít další soubory básní pro tuhle věkovou kategorii. Citlivé výběry kousků, které osloví a zachutnají těm, na koho jsou cíleny. Pohledné obláčky poetické krásy i řezavých apelů, oděných do výtvarné práce rodících se umělců. To chceme!

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 20/2025
  • Martin KanalošJá, Tran a všechno ostatní

    Jaké to je, stát každou nohou na jiné kulturní lodi? Nic moc

    Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová

    Autor jako by chtěl sdělit maximum, ale ostýchal se mít přílišné nároky na čtenářovou pozornost. Do krátkého textu je tak vměstnáno tolik aktuálních společenských témat, že by mělo jít spíš o epopej, nikoli o knihu kapesního formátu.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 18/2025
  • Sasanky a hnusokrysy

    Komu dělá šikana vrásky?

    Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová

    Přestože se Kristerův příběh nakonec zhoupne na tu lepší stranu, navždy po něm zbydou jizvy – na těle i na duši. Zranění, která denně utrží ve škole i mimo ni mnoho dalších dětí.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 15/2025
  • H. LenoirFelikracie

    Kočky, Smnörgové a fialové amarouny

    Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová

    Ve všem to burácení boje s mimozemšťany a přestřelkách plných nepřímých a přímých odkazů na klasiku, jako jsou Hvězdné války, Hunger Games, Harry Potter nebo Tři mušketýři, máme díky Jásínovým a Rosiným úvahám čas i na spoustu dalších témat. Z mnoha vybírám dvě, která mě zvlášť zasáhla. Je možné ublížit, nebo dokonce zabít slovem, potažmo gramatikou?

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 14/2025
  • Jon KlassenKámen z nebe

    Z nebe nám spadl Jan Klassen, hurá!

    Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová

    Předčítáme-li knihu, usnadňuje náš zvýšený hlas pochopení a intenzitu zábavy. Hrajeme si s textem a zjišťujeme, jak si autor hraje s námi. A jsme za tu hru rádi. Chceme ji hrát znovu a znovu.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 13/2025
  • PSŽ
    Susanna IsernováHrozálie a podezřelá pomocnice

    Hrozálie rozesměje, ale taky pomůže s nesnadným rozhovorem

    Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová

    Budování schopnosti pozorného, hlubokého čtení u předškolních a raně školních dětí je základním kamenem ve výchově ke čtenářství. Nenásilný obrazový pokyn zamýšlet se nad čteným je přirozeně funkční i pro další klíčovou dovednost dneška – vizuální gramotnost.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 12/2025
  • PSŽ
    Arndís Thórarinsdóttir

    Veletoč

    Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová
    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 11/2025
Načíst další
  • Petr Gojda, Olga StehlíkováUž žádný verše o zvířátkách

    Konečně! Poezie pro ty, kteří ji potřebují nejvíc

    Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová

    Měly by přijít další soubory básní pro tuhle věkovou kategorii. Citlivé výběry kousků, které osloví a zachutnají těm, na koho jsou cíleny. Pohledné obláčky poetické krásy i řezavých apelů, oděných do výtvarné práce rodících se umělců. To chceme!

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 20/2025
  • Martin KanalošJá, Tran a všechno ostatní

    Jaké to je, stát každou nohou na jiné kulturní lodi? Nic moc

    Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová

    Autor jako by chtěl sdělit maximum, ale ostýchal se mít přílišné nároky na čtenářovou pozornost. Do krátkého textu je tak vměstnáno tolik aktuálních společenských témat, že by mělo jít spíš o epopej, nikoli o knihu kapesního formátu.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 18/2025
  • Sasanky a hnusokrysy

    Komu dělá šikana vrásky?

    Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová

    Přestože se Kristerův příběh nakonec zhoupne na tu lepší stranu, navždy po něm zbydou jizvy – na těle i na duši. Zranění, která denně utrží ve škole i mimo ni mnoho dalších dětí.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 15/2025
  • H. LenoirFelikracie

    Kočky, Smnörgové a fialové amarouny

    Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová

    Ve všem to burácení boje s mimozemšťany a přestřelkách plných nepřímých a přímých odkazů na klasiku, jako jsou Hvězdné války, Hunger Games, Harry Potter nebo Tři mušketýři, máme díky Jásínovým a Rosiným úvahám čas i na spoustu dalších témat. Z mnoha vybírám dvě, která mě zvlášť zasáhla. Je možné ublížit, nebo dokonce zabít slovem, potažmo gramatikou?

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 14/2025
  • Jon KlassenKámen z nebe

    Z nebe nám spadl Jan Klassen, hurá!

    Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová

    Předčítáme-li knihu, usnadňuje náš zvýšený hlas pochopení a intenzitu zábavy. Hrajeme si s textem a zjišťujeme, jak si autor hraje s námi. A jsme za tu hru rádi. Chceme ji hrát znovu a znovu.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 13/2025
  • PSŽ
    Susanna IsernováHrozálie a podezřelá pomocnice

    Hrozálie rozesměje, ale taky pomůže s nesnadným rozhovorem

    Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová

    Budování schopnosti pozorného, hlubokého čtení u předškolních a raně školních dětí je základním kamenem ve výchově ke čtenářství. Nenásilný obrazový pokyn zamýšlet se nad čteným je přirozeně funkční i pro další klíčovou dovednost dneška – vizuální gramotnost.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 12/2025
  • PSŽ
    Arndís Thórarinsdóttir

    Veletoč

    Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová
    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 11/2025
Načíst další
  • Rozhovor s Enne Koens

    Moje knihy děti nerozpláčou, ale dospělé ano

    Ptá se Petra Schwarzová Žallmannová

    No jistě, že čtení doma neustále všem tlačím, ale není to snadné, telefon je tak lákavý. Ta záplava informací, která se z něj valí, působí na mozek jako jed. Synovi je skoro dvacet a zase začal číst, ale trvalo to. Teď čte zajímavou směsici: knihy o buddhismu a meditaci a zároveň miluje Bukowského.

    Rozhovory – Rozhovor
    Z čísla 18/2024
  • Rozhovor s Petrou Schwarzovou Žallmannovou

    Snažím se, aby děti viděly v knihách poklad, který může být jejich

    Ptají se Simona Martínková-Racková a Magdaléna Hlaváčová

    Ono se obecně má za to, že děti nerozumí umění nebo že nemají na umění nebo literaturu názor. Já si to nemyslím. Děti mají leckdy zcela jasný názor, jen ještě nemají příslušný slovní repertoár na to, aby ho vyjádřily. Pokud jde speciálně o výtvarné umění, obrovský kus práce tu vykonávají například Juraj Horváth nebo Renáta Fučíková, šéfka Ateliéru didaktické ilustrace na plzeňské Sutnarce.

    Rozhovory – Rozhovor
    Z čísla 9/2024
Vyhledávání
Starší obsah

Pro obsah starší roku 2015 můžete zapátrat na našem starém webu: http://old.itvar.cz.

Pokud Vám můžeme s čímkoliv pomoci, napište nám!

Edituje