02_rozhovor
Marek Jan Vilímek

Ten den spáchal jsem 6 onanií a devět básní

Zabořil jsem ruce do medu a vznesl se
v holubích křídlech a nebezpečných jezech.
Ten odvěký pocit viny a chuť života.

Beletrie – Poezie
Z čísla 21/2022

I. CESTA JE SPRAŠ

 

* * *

My nikam nespěcháme,
nás doma nikdo nečeká,
ani pejsek, ani kočička.
Otevřeme dvoulitrového bráníka
a navrátíme světu ten tupý pohled,
kterým on ustavičně kouká na nás.

 

* * *

A tak obraz velkého světa schovali jsme za skříň –
teprve až zemře autor, až stoupne jeho cena…
Realistické panny už teď vypadají,
jako by vypadly přímo ze snu.

 

* * *

Vylezli jsme na velmi vysoký sloup
a ani na výzvy policie nechtěli sestoupit.
Ožralý jako prase děláš si řidičák,
jiskrou kotvíš LZ 129 Hindenburg.
Hřbitov bez pozůstalých,
rozloučení v úzkém kruhu rodinném.

 

* * *

Poté jsme svlékli růži donaha
a počali se jí vysmívat,
a vy jste pak použili naše domy
do svých barikád.

 

* * *

I když se kymácely stavební jeřáby,
býval jsem most, pod kterým neprší.
Teď jsem jen odebírán ke včerejšku
a házím do sebe nedopitý plech.

 

* * *

Ten rok jsem měl hodně peněz a celé léto trávil
popíjením piva na horských chatách.
Občas jsem se vymotal ven a narážel
na zmuchlané kapesníčky v křovinách.
To léto byl jsem poměrně nekompromisní.
Někdy mi připadá, že dosud jsem neodjel.

 

* * *

Rybář sedí u břehu
a jeho hlavou procházejí polední hodiny.
Tvůj vlak je mnohem rychlejší než řeka.
Dosud si náležíme v tomto zdánlivém utkvění,
které se tu ještě chvíli bude tvářit jako má vzpomínka.

 

* * *

Příroda plná nejasných vnitřních impulzů a tušení
s žádostí o artikulaci připlazila se až k lidským obydlím.
Ne že bychom nebyli doma, avšak nikdo z této generace
ke schopnosti přetlumočit ze záchvěvů nových pnutí
do jazyka bioniky to odvěké ještě nedospěl.

 

* * *

Ten den spáchal jsem 6 onanií a devět básní
a jemně unaven v přemítání nad nahodilostmi
podhvězdného světa pozoroval kouř doutníku
asi jako dívka od svého milovaného SMS.
Zabořil jsem ruce do medu a vznesl se
v holubích křídlech a nebezpečných jezech.
Ten odvěký pocit viny a chuť života.
Myslel jsem si: přítomnost – ta, co je tak 2x za život…
Tu se otevřeným oknem ponechaným
pro duchy a jiná strašidla spouštěl
na pavoučích nitích nepopsaný bílý list.
Obvinění? Výzva? Nová přítomnost?
Ten den napsal jsem 6 onanií a devět básní
na bílý papír jemně unaven.

 

II. STARŠÍ SNÍMEK

 

* * *

Dívám se na tvůj kříž
a už „nic nechci od života“.
V některých modech své bytosti,
v některých modech tzv. objektivity
pociťuji, z jakých hlubin a den,
skrze jaké temnoty až sem
světlo tvé lásky přichází.
Pronikající a neviditelné,
spalující i nechávající být.
Všechno jednou bude se radovat,
kroutit a otvírat, křičet a řvát
v tom světle nezměřitelném.

 

III. IMPRESE

 

* * *

Průzračné vzduchové vrstvy,
z mateřského hřiště školní křik,
ozývají se tóny dávných významů
v nových škálách a posunutích.
V hejnu letících ptáků
budoucnost skrývá svá vábení
a stránka skutečnosti je tu oproštěna od štěstí.
Tuhnoucí svět tekutých démonů
se s úlekem zvukem zvonů probouzí,
a uvnitř světlé věci nevrhají žádný stín.
To jen hudba života na samé hranici hratelnosti
hledá si nové roviny a nenachází nic.

 

* * *

Slepá noc s náložemi sněhu posunuje se
a v hlavách nasvěcuje smyslné světlo,
v místnostech přes sebe volně přeházené provazy,
troucí se ryby, uhynulé lodě syntaktických útvarů,
plachty, tíseň nebo klapavý zvuk vorvaně.
Slepá noc s nánosy zlatavých mělčin,
z plovoucího mostu její vlajka zplihle visí.
V jemně se vlnících pohybech občas se zableskne.

 

* * *

V obličejových svalech dnů smích a únava,
cosi v dálce pozvedá se nad hladinu jezera,
bezelstně se svěřuješ algoritmům: k přístavu
s modrým občerstvením dorazíš jako poslední.

 

* * *

Ponořit se do hlubokých vod dostupnosti –
kolem rákosí hádajících se hlasů,
odpolední tlukot na nástěnných hodinách,
zvuk míjejících se, nepostřehnutelné vlnění,
šum pod slupkami v dužinách prostoru.

* * *

V depu dopravního podniku odpočívají značky,
den je věnován dětem a králi Davidovi.
Těla básní se nemohla vměstnat do výpustek,
zatímco alegorizující výjevy na stěnách
prvorepublikových staveb strategicky
situovaných okresních měst stále tkví.
Zase stojíme pod hnízdem, z nějž vypadává čas,
všechny ty segmenty časových linií.

 

* * *

Ve dnech s velmi jemně existenciálními okraji
jen někdy v brzkém ránu, když náhle se oteplí
a ptáci zpěvem vítají slunce, pocítíš první letmé nárazy
ještě ne zcela přicházející proměny.
Ale jedna hodina jara nestačí.

foto Fraňo Procházka

Chviličku.
Načítá se.
  • Marek Jan Vilímek

    (1979, Zlín) byl zaměstnáván jako ošetřovatel a pomocný dělník. Absolvoval studium filosofie a teologie na Univerzitě Karlově. Je členem řádu menších bratří, františkánů (OFM). Momentálně působí v Plzni. Vydal sbírky Kardiopalmus (Archa, 2005), Povinnost snu (Kniha Zlín, ...
    Profil

Souvisí

  • Anketa s Michalem Šandou, Viktorií Rybákovou, Marianem Pallou, Jakubem Řehákem, Václavem Kahudou, Patrikem Linhartem, Štěpánem Kučerou, Janem Němcem, Terezou Šustkovou, Zdeňkem Volfem, Davidem Zábranským, Ondřejem Hanusem, Klárou Krásenskou, Markem Janem Vilímkem, Josefem Kučerou, Františkem Dryjem, Radimem Kopáčem, Martinem Stöhrem, Romanem Krištofem, Václavem Maxmiliánem, Karlem Škrabalem a Miroslavem Fišmeisterem

    Všichni tý holce můžou líbat ruce. Která kniha vás letos nejvíc zasáhla a proč?

    Ptá se Milan Ohnisko

    Ten příběh pro všechny; ta věda; ta tolkienovská pasáž; ty barvy; celá ta kniha!

    Rozhovory – Anketa
    Z čísla 21/2022
  • Processed with MOLDIV

    V poloprázdné hospodě chytlas mě za ptáka,
    z rámu obrazu vykvetla květina,
    na stolku lampička a její svit pro hloupé.
    Byli jsme v nízké čtvrti s vysokým nebem,
    v tom nejluxusnějším pro vykořeněné a chudé.

    Beletrie – Poezie
    Z čísla 11/2022
  • Anketa s Jiřím Charvátem, Michalem Vieweghem, Davidem Zábranským, Arnoštem Goldflamem, Martinem Reinerem, Jiřím Kratochvilem, Mášou Pivovarovou, Josefem Daňkem, Markem Janem Vilímkem, Filipem Tylšem, Petrem Stančíkem, Robertem Kanóczem, Václavem Kahudou, Radimem Kopáčem, Janem Němcem, Romanem Krištofem, Janem Šavrdou, Lukášem Marvanem, Michalem Šandou, Adélou Elbel, Jiřím Trávníčkem, Vítem Slívou, Milanem Uhdem, Igorem Malijevským, Jakubem Šofarem, Štěpánem Kučerou, Danielou Drtinovou, Annou Beatou Háblovou, Marianem Pallou, Petrem Hruškou, Františkem Dryjem, Zbyňkem Fišerem, Ondřejem Hanusem, Michaelem Rozsypalem, Jakubem Řehákem, Wandou Heinrichovou, Jakubem Železným, Vandou Senko, Viki Shockem, Markétou Novou, Milenou Slavickou (M. S.), Lucií Vopálenskou, Terezou Semotamovou, Martinem Stöhrem, Jitkou Bret Srbovou, Václavem Bidlem, Lydií Frankou Bartošovou, Viktorií Rybákovou, Kamilou Ženatou, Ladislavem Heryánem, Zbyňkem Vlasákem, Vítem Kremličkou, Vojtěchem Černým, Lucií Lomovou, Pavlou Horákovou, Kristýnou Jirátovou, Miroslavem Fišmeisterem, Pavlem Turkem, Lukášem Pavláskem, Kamilou Němečkovou, Petrou Hůlovou, Jakubem Hlaváčkem, Jiřím Jakubů a Patrikem Linhartem

    Dá rozum, že nejraději mám knihy vlastní. Která kniha vás letos nejvíc zasáhla a proč?

    Ptá se Milan Ohnisko

    Až na tři knihy – Ztroskotanec na břehu atlantském Ivana Wernische, Almara téhož a Nevědění Milana Kudery, které zazněly dvakrát – se tituly neopakují. A pestré jsou i žánry, a dokonce jazyky…

    Rozhovory – Anketa
    Z čísla 21/2021