Markéta Jakešová

Pasoliniho bezvýznamné životy. Pier Paolo Pasolini (5. 3. 1922 – 2. 11. 1975)

Kromě nezaměnitelného syrového stylu a obsazování neherců se Pasoliniho tvorbou táhne motiv banality smrti a násilí, ať už v podobě nezvratného osudu antických tragédií, nebo postradatelnosti obyčejných lidí, pro které v očích ostatních skutečně platí, že „být mrtvý nebo živý je totéž“.

Drobná publicistika – Výročí
Z čísla 6/2022
Chviličku.
Načítá se.

Souvisí

  • Markéta Jakešová

    Jaguáří pivo

    A teď si zkusme představit, že existují kultury, nebo lépe řečeno společnosti například v oblasti Amazonie a Karibiku, pro které je naopak kultura to, co je všeobecně sdílené, zatímco příroda, i ve smyslu materiální reality, se mění podle situace, respektive podle toho, kdo se zrovna dívá a kdo ji zrovna zažívá.

    Esejistika – Esej
    Z čísla 4/2022
  • Nad knihou
    Thomas Laqueur

    Rozkoš mezi pohlavími: Sexuální diference od antiky po Freuda

    Reflektuje Markéta Jakešová

    Problém genderu a ideologie na jedné straně a pohlaví a přírody na straně druhé však otevírá mimo jine otázku, zda lze tato rozlišení vůbec dělat, popřípadě jestli existuje nějaký neutrální bod, ze kterého bychom se o to mohli pokusit.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 15/2018
  • Jan Skácel stoletý (7. února 1922 – 7. listopadu 1989)
    Jiří Trávníček

    „A je tu bezednost té chvíle“

    Skácel byl svou senzitivitou básníkem skrznaskrz moderním, ale toho křídla literární moderny, které zastával spíše Mandelštam či Eliot než Apollinaire či Breton.

    Drobná publicistika – Výročí
    Z čísla 3/2022