Soumrak bohů… aneb obraz Konce v mytologii
Tvrdím, že mýty jsou necelé, protože jsou hraniční, totiž nacházejí se vždy na horizontu, kam jen tak tak dohlédneme, a to, co tam vidíme, je způli ponořené v mlhách.
Mýty fascinují svým příslibem smyslu. Po tisíciletí mýty v lidských kulturách slouží jako „velká vyprávění“, jako zakládající a vzorové příběhy, z nichž všechno ostatní pramení a na nichž stojí. Příběhy, které s posvátnou autoritou sdělují, jak vznikl svět, jak zanikne, jak se zrodil člověk a jakých hodnot se má držet, co se nachází za hranicí viditelného kosmu, jaké vyšší síly existují, jaké drama je mezi nimi rozehráno a jak v něm má se ctí obstát prostý smrtelník. Jsou nejzásadnějším poznáním, jež daná kultura uchovává či uchovávala, takže u kultur minulosti často dnes nevíme mnoho o jejich denním životě a konkrétních událostech, zato známe jejich mýty.
Co se nám mýty vlastně snaží sdělit? Obsahují vůbec nějaké konkrétní sdělení, nebo jsou jen spontánním přirozeným úkazem, asi jako duha nebo tvary sněhových vloček? Koneckonců pojem „sdělování“ předpokládá autora zprávy a posluchače, ovšem naprostá většina mýtů je anonymní a kolektivní dílo, které se ustavilo jakýmsi kulturním samopohybem.
Mýty coby příběhy mají zvláštní charakter, který je obtížné konkrétně definovat, ale po přečtení několika desítek či stovek příkladů vytane zřetelně před každým čtenářem. Na rozdíl od „historií“ a „historek“, tedy vyprávění o tom, co se odehrálo ve světě času a konkrétních jmen, udivují mýty svou zřetelnou a nezastíranou iracionalitou (či irrealitou), obsahují dějové skoky a spojení, která jsou ve světě každodenní skutečnosti nemožná či nesmyslná (například mluvící uťaté hlavy, proměny lidí ve stromy apod.). Překvapují svými zvraty, které se jeví na jedné straně absurdní, ale zároveň nevysvětlitelně trefné.
Je nasnadě, že se setkáváme s textem a stylem myšlení jiného řádu, než je doslovná prozaická instruktáž – tedy způsob komunikace, k němuž jsme byli ve škole systematicky připravováni. Podivuhodnost děje pohádek a mýtů byla badateli opakovaně přirovnávána ke snům, je tedy možné, že text mýtu se má k textu historie podobně jako snící mysl k mysli bdící. Dráždivý pocit, že absurdní zvraty, které mýtus přináší, jsou v nějakém těžko popsatelném smyslu padnoucí, mohou pramenit z naší snové zkušenosti, z každonočního proudu snových permutací, které po probuzení rychle zapomeneme.
Existuje velké množství badatelských škol, které se mýty pokoušejí vykládat, takže v nich hledají tu odraz přírodních dějů, tu sexualitu, tu zakódovanou sociální skutečnost, tu odraz dávných rituálů a tak dále. Nakonec v mýtu každý interpret nachází především sám sebe, případně ten výsek reality, který sám považuje za nejvýznamnější. Mýtus tedy funguje jako zrcadlo a to je právě jeho kouzlo. Mýtus ale není holé zrcadlo, vždy už předem má tvar a může odrážet jen obsahy, které jsou ve shodě s jeho tvarem. Tvar samotný ale není dostupný přímo. To, co spatříte při prvním čtení, není tvar mýtu, ale jen váš vlastní výklad, vaše pochopení. Teprve když člověk pohlédne na určitý mytický motiv skrze kaleidoskop ostatních výkladů a ostatních pochopení, má šanci za oním mumrajem zahlédnout pomyslné významové jádro. Toto jádro není nic substanciálního, je to spíše křižovatka sil a významů, „součet vln“, podivný náboj plný emocí, citů, Jinakosti. Je to obtížně uchopitelná věc, která je vidět jen přes odraz odrazu.
Vzhledem k tomu, že doposud jsme hovořili dost obecně, je na čase uvést nějaký konkrétní příklad, který nám umožní ilustrovat tuto mnohoznačnost mýtu. Téměř jakýkoliv velký mytický motiv by posloužil, ale zvolme mýtus Ragnaröku známý ze staroseverské mytologie: Vyprávění o tom, jak v budoucnosti, na konci věku, čeká bohy velká bitva se silami chaosu. V této bitvě bohové hrdinně padnou, svět bude spálen ohněm, zaplaven potopou a hvězdy spadnou z nebe. Poslední lidský pár a někteří mladí bohové ale zkázu přežijí v úkrytu a po světovém kataklysmatu nadejde nový věk s novou zelenou zemí, plný naděje a života. Varianty téhož apokalyptického mýtu najdeme samozřejmě v celé řadě světových náboženství.
Tento mytický obraz je nesmírně mocný a naléhavý a je nepochybné, že pro velké množství Seveřanů nebyl pouhým „symbolickým“ vyprávěním, ale skutečným, tj. takzvaným mileniálním očekáváním. Podobně jako dnes věřící mnoha náboženských společností skutečně očekávají brzký příchod apokalypsy, ať již mu říkají „druhý příchod Krista“, „převibrování“, „singularita“, „konec mayského kalendáře“ nebo jinak. Síla tohoto obrazu a jeho naléhavost si žádá výklad a následující rozbory jsou buď doložené badatelské teorie k motivu Ragnaröku, nebo mé interpretace ve stylu známých teorií:
A tímto způsobem bychom mohli pokračovat dál a dál, ale jako ukázka různých možností výkladu to jistě postačí. Mohli bychom říci, že v čem se tyto výklady shodují, je myšlenka „strukturální smrti“ – buďto smrti jednotlivce, smrti společenství, smrti náboženství, smrti dne, smrti roku, smrti v duši, ve fantazii atd. Přestože jednotliví interpreti mohou být přesvědčeni, že právě jejich výklad postihuje „opravdový smysl“ Ragnaröku, vidíme, že každý z nich se může pyšnit „parciální trefou“ – povšimnutím si jednoho aspektu toho, co symbolický uzel obsahuje.
Možná jsme odsouzeni k tomu, abychom pokaždé spadli do pasti „parciální trefy“, kdykoliv máme při interpretaci mýtu dojem, že „teď už jsme odhalili, jak to je“. Otázkou je, jestli právě toto chytání se do pasti není pointa a síla mýtu. Mohli bychom si myslet, že odhalení „parciální trefy“ je bug („moucha“), ale je možné, že je to feature („integrální rys“). Podobně paradoxní heslo razí na obecné rovině filosof Slavoj Žižek:
Pravda je dostupná pouze z parciální zaujaté perspektivy.
Není dostupná v nějaké nemastné neslané racionální obecnosti (a už vůbec ne ve smyslu syrové nezprostředkované reality), ale jenom ve chvíli, kdy člověk něčemu „propadne“.
Můžeme ale věc obrátit a říci, že sklouznutí do parciální trefy je slastné, ale cesta tím nekončí. Náročnější je překročit toto „aha!“, uvolnit se z něj a přehlédnout jej spolu s ostatními „aha!“ a pokusit se zahlédnout místo, kde se tato „aha!“ protínají. Když jsem výše napsal, že výklady se shodují na myšlence strukturální smrti, byl to marný pokus vyjádřit to, co přímo napsat nelze, jde to jen zahlédnout v průsečíku výkladů. V okamžiku, kdy toto napíšeme, se z toho stane jen další z výkladů.
Jeden z problémů, kterým výklad mýtů čelí, je to, že se obvykle usiluje o cosi definitivního. Koneckonců věda vždycky chce zjistit, „jak je to doopravdy“, „jak to skutečně funguje“. Co když ale mýty jsou fenomény, které jsou ze své podstaty necelé, tudíž není možné z nich cokoliv „definitivního“ získat?
Tvrdím, že mýty jsou necelé, protože jsou hraniční, totiž nacházejí se vždy na horizontu, kam jen tak tak dohlédneme, a to, co tam vidíme, je způli ponořené v mlhách. Proto s námi vždycky budou, protože i když hranici našeho vidění posuneme dál a „bublina známého“ se zvětší, vždy tam nakonec bude hranice, kde se zas střetáváme s tímtéž dramatem jako předtím, jen v jiné formě.
Tato hranice je tajuplná, protože je na jedné straně zrcadlem, v němž se odráží vesmír, na druhé je ale opravdovým místem kontaktu s čímsi Jiným. Toto Jiné však nemůže být odhaleno posunutím hranice: Tím jen odhalíme další kousek našeho vesmíru. Toto Jiné se umí projevit jen na této hranici, vždy unikající, vždy slibující, nikdy ale substanciálně polapitelné. Ono existuje jen ve formě nejasné stopy, otisku, zákmitu v koutku oka, snu, dávné vzpomínky, tušení. Existuje jen ve formě vzpomínky na ztracený Ráj, ve formě příslibu příchodu Království, které se ale samozřejmě nikdy substanciálně nedostaví k určitému datu. Je to věčně mizející horizont, který ale přesto záhadným způsobem existuje, protože ten, kdo žije tak, že na tento horizont nezapomíná, jej svou činností a svým životem vtěluje do reality – ovšemže zas jen v podobě otisků, stop, her a divadla, jakými jsou mytické obrazy a příběhy, rituály a sváteční časy.
Toto tajemství je dobře vyjádřeno v jiném severském mýtu, který nám zachoval dánský kronikář Saxo Grammaticus: Jednoho dne uprostřed zimních slavností se na dvoře krále Haddinga zjeví podivná žena, která v ruce drží kvetoucí bolehlav. Ptá se krále, zdali chce vidět místo, kde i uprostřed zimy lze nalézt rostliny v plném květu, a král přitakává. Žena ho zahalí do pláště a ponoří se kamsi ho hlubin. Nejprve procházejí hustým dýmem či mlhou po podivných stezkách, po chvíli začínají potkávat dávné velmože a postavy z jiných časů a nakonec dojdou do prozářených krajů s polnostmi plnými hojnosti a květu. Překračují most přes řeku ostrých čepelí, vidí v dáli dvě vojska ve věčném boji a nakonec docházejí k vysoké zdi. Tuto zeď ani čarodějná žena nedokáže překonat. Vytáhne z pláště kohouta, kterému utne hlavu. Tělo obětovaného kohouta přehodí přes zeď a na druhé straně se ozve zakokrhání.
Text je upravenou verzí kapitoly z chystané knihy Monomýtus, která vyjde na začátku roku 2022 v nakladatelství Malvern
Foto: kresba ledem, Jan A. Kozák (archiv autora)
Tolkien je de facto zakladatelem žánru fantasy a jako takový stojí na hranici mezi světy – v jeho díle se teprve hledá, co to fantasy má být.
Jedná se – dalo by se říci – o diskursivní poezii, poezii pro vzdělané, která směřuje k horizontu kritického uvažování o historii a politice.
Jediné, co metamodernismus a postmodernismus spojuje, je odmítání fanatismu moderny. Metamodernismus adaptuje modernistické cíle prostřednictvím ironie, postmodernismus je chce stejnými prostředky zničit.
Karásek byl za své básně dokonce souzen, byl nucen je obhajovat a hrozilo mu, že přijde o své místo poštovního úředníka, což mu značně komplikovalo životní situaci.