Vladimír VokolekCokoli píšu

Vokolkův vox v pusté zemi

Reflektuje Vladimír Novotný

Nemylme se, dnes již málokdo bude náležitě bedlivě a zkoumavě číst záslužně vydané Spisy Vladimíra Vokolka. Básníkův duchovní a literární odkaz však po několika desetiletích smysluplně přibližuje předkládaný výbor z jeho díla v uspořádání Martina Lukáše. Filosofické a reflexivní lyriky vzniká a vydává se v současnosti jako šafránu…

Recenze a reflexe – Recenze
Z čísla 17/2024

Nabízí se rozverná slovní hříčka, že všechny básnické tituly, které v nakladatelství dybbuk vyšly v bohulibé edici Opium poezie, porůznu nabízejí opojný čtenářský zážitek, nestačí se však tímto povzbudivým konstatováním bezbřeze opájet. Není titul jako titul, některý je určen především literárním historikům, jiný zřejmě ve větší míře kulturní čili čtenářské veřejnosti. Představovat namátkou Antonina Artauda nebo Vratislava Effenbergera a výbory z jejich tvorby dozajista není obsáhleji zapotřebí, zatímco u jiných autorů vzešlých z minulosti jsou podobné ediční počiny i z odstupu času nemálo inspirativní, kupříkladu v případě vydání známých i méně známých textů Karla Miloty nebo Jiřího Šotoly v uvedené „opiové“ knižnici.

Právě v ní jako v pořadí devatenáctý svazek pod názvem Cokoli píšu vyšel průřez básnickým odkazem zpočátku pardubického a posléze děčínského poety a prozaika Vladimíra Vokolka (1913–1988), zejména po únoru 1948 autora převážně zapovězeného: výjimku představují především výběry z jeho válečných a novějších veršů, vydané v letech 1967 (Mezi rybou a ptákem) a 1971 (Cesta k poledni). Koncem padesátých roků byl Vokolek nejprve zaměstnán jako učitel na základní škole v Děčíně, posléze několik let v ústecké Tiskové informační službě. Jak výstižně praví editor nynějšího průřezu Martin Lukáš, autor žil v odloučení nebo v ústraní a v krušné atmosféře „pusté země“ se mu nikoli náhodou

ze soustavného psaní stala sebezáchovná činnost.

Ani po odchodu do důchodu se už neuskutečnilo jediné vydání Vokolkových textů, které se šířily zpočátku jen mezi literárními přáteli a posléze pouze prostřednictvím samizdatu. Jeho pozdní básně vyšly za pisatelova života kupodivu toliko jedinkrát rovněž v exilu (sbírka Ke komu mluvím dnes, vydaná až roku 1984 v Mnichově).

Umělec se želbohu nedočkal listopadových událostí 1989, v následujících letech však došlo dílem k znovuobjevení a objevení jeho básnického a prozaického odkazu, dílem k radikální satisfakci či uznání jeho nesporného a nepochybného přínosu českému poválečnému písemnictví. V brněnském nakladatelství Atlantis totiž byly již v raných polistopadových letech 1994 až 1999 postupně vydány velkoryse koncipované šestisvazkové Spisy Vladimíra Vokolka, které ve třech závěrečných titulech daného edičního projektu (vydaných v letech 1998 a 1999) v úplnosti zahrnuly i autorovo převážně oficiálně nevydané a nevydávané básnické dílo, dohromady čítající dvacet sbírek a jednu větší skladbu. Tyto svazky edičně připravil Jan Šulc spolu s literátovým synem, též básníkem a prozaikem Václavem Vokolkem, na jejichž editorský počin nyní – čili po dlouhém čtvrtstoletí – ve výboru Cokoli píšu navázal zkušený interpret českého básnictví, zmíněný Martin Lukáš.

Přející literární historikové si mohli po vydání Spisů Vladimíra Vokolka zamnout ruce, neboť tíživý vydavatelský dluh byl náležitě splacen a jeden z kulturních hříchů minulosti úctyhodně napraven, mezitím však plíživě stoupala také hladina novodobého zapomnění. Autorův umělecký rod byl posléze kulturně svatořečen též v impozantní publikaci s názvem Jméno Vokolek (2011), do níž byly zařazeny také autorovy „poslední básně“, leč vlastní poezie Vladimíra Vokolka zůstávala ve Spisech. Ruku na srdce: kdo s výjimkou literárních bohemistů zaměřených na minulé časy a obdivu hodných milovníků neatraktivní poezie si čítá ve Spisech? Kdo po nich sáhne a listuje si v nich před semknutím víček? Nicméně platí, že každé pečlivě koncipované Spisy navracejí tvůrčí odkaz určitého autora (zvláště proskribovaného a umlčovaného) do výsostných hájemství literární kultury i do jejích vývojových souvislostí, v živém povědomí o literatuře však obvykle příliš nefigurují.

Podanou ruku pak představují podobné retrospektivní výbory, k nimž v případě Vokolkově patří právě soudobý titul Cokoli píšu. Editor se nezaměřil na jedno či dvě konkrétní období básníkovy tvorby a zvolil víceméně reprezentativní zastoupení celého autorova tvůrčího vývoje od čtyřicátých let až do roku 1980. Pominul pouze Vokolkovy zčásti ještě juvenilní publikační počátky z konce třicátých let a jeho pozdější dílo zachytil prostřednictvím čtyř desítek básní včetně rozsáhlejší skladby „Atlantis“, která byla kupodivu uveřejněna ještě za poetova života.

Jde tudíž o čtenářskou edici, leč odborně sestavenou a interpretovanou, která předkládá Vokolkovu poezii v nezbytné zkratce i v příslovečné kostce. Také chvályhodně obnovuje komunikaci se zájemci o tento básnický odkaz mimo několikasvazkový opulentní souhrn ve Spisech. Připomeňme, že brilantní studii věnoval Vokolkovi povolaný, žel již zesnulý znalec naší „spirituální“ literatury Jaroslav Med.

Právě tento badatel upozornil na filosofická východiska rané autorovy poezie: zdůraznil, že Vokolkova apokalyptická vidina světa na „útěku před Bohem“ i jeho recepce poválečného duchovního ovzduší „pustiny“ je ovlivněna myšlenkami Maxe Picarda a ústí ve výrazivo oplývající naléhavými mravními výzvami i varováními. Podle Meda se v pozdější Vokolkově tvorbě počínaje šedesátými léty vytrácí původní apelativní patos a básník čím dál víc inklinuje k filosofické reflexivní lyrice, v níž interpret vyzdvihuje „panoptikálně zrůdný obraz pouťového hlomozu a třeštění“. Rozuměj sekularizovaný svět postrádající identitu a odsouzený k jejímu marnému a trýznivému hledání. Ve zralé Vokolkově lyrice však „meditací prohlubovaný dotyk s každodenností jeho poezii znatelně oprostil a zcivilněl“. Podobně autorovu poetiku nahlíží i Martin Lukáš: má za to, že tvůrce „ve svém základním autorském gestu zůstal užaslým svědkem intelektuální a duševní bídy moderního člověka“ a ve svých verších

rýsoval apokalyptickou vizi poválečné společnosti.

Nikoli náhodou je na pomyslné poušti volající Vladimír Vokolek výstižně označován za

autora hluboké existenciální osamělosti.

Akademické Dějiny české literatury 1945–1989 pregnantně charakterizují autora výboru Cokoli píšu coby reprezentanta poválečných „básníků spirituálního zaměření a katolické víry, kteří komunistickou totalitu odmítali jako princip a jako výraz toho, že svět omámený hlaholem hmoty zapomíná na Boží řád“, přičemž právě Vladimír Vokolek usiloval o

vytvoření osobitého odpoetizovaného básnického jazyka, v němž by ožívala skutečnost se vším všudy.

Z Lukášova pečlivého výběru starších i novějších autorových básní by se dozajista dal vyvodit závěr, že jeho rané básnické údobí se odehrává v bytostném znamení literárního existencialismu (zde pojmenovávaného coby „křesťanského“), kdežto poetovy pozdní sbírky, namnoze tíhnoucí k filosofickým sentencím, stále víc vyznávají specifický křesťanský stoicismus. Právě v jeho intencích napíše Vokolek k stáru i hledačské verše, že „něco nepatrného jako krůpěj rosy / zvlní tě v prchající obraz: kdo jsi?“ A vyhlíží „konec cesty do ztracena“.

Nemylme se, dnes již málokdo bude náležitě bedlivě a zkoumavě číst záslužně vydané Spisy Vladimíra Vokolka. Básníkův duchovní a literární odkaz však po několika desetiletích smysluplně přibližuje předkládaný výbor z jeho díla v uspořádání Martina Lukáše. Filosofické a reflexivní lyriky vzniká a vydává se v současnosti jako šafránu, leč v ukázkách z tvorby tohoto pardubicko-děčínského meditativního a naději hledajícího zahořklého osamělce se přesvědčujeme, že hluboký smysl a mravní přesah má i po desetiletích též ono kolikrát autorem napsané „cokoli“.

Chviličku.
Načítá se.
Vladimír Vokolek

Cokoli píšu

dybbuk

Vladimír Vokolek je autorem hluboké existenciální osamělosti, zprostředkovávající lidského měřítka zbavený, ve svém úhrnu nepostižitelný poválečný civilizační vývoj. Člověk rozkročený mezi svou přirozeností a civilizačními nároky se bez ustání sleduje, plánuje, předbíhá a zrazuje, je „stále zde a snad už příští“. Nový, nestálý, „rozejetý“ svět prohloubil osamocenost jedince uprostřed davu, připravil jej o smysluplné odpovědi a naučil neklást si otázky, nepřipouštět si, že tomu někdy bylo jinak. Žije vůbec někdo v současné době svůj život?

11_rec2

Souvisí

  • Olga TokarczukováEmpusion

    „Čarovná hora“ ve Slezsku?

    Reflektuje Vladimír Novotný

    Sečteno a zváženo: byl by román stejně interesantní, kdyby obsahoval nekonečné množství výpisků a parafrází z misandrických výroků? Výhrady k upřílišněné rozvláčnosti vyprávění se rovněž zdají být namnoze oprávněné. Navíc od počátku víme, co bude následovat nejen ve Slezsku: válečný rok 1914.

    Recenze a reflexe – Dvakrát
    Z čísla 6/2024
  • Alena ZemančíkováNějaké ženy a jacísi muži. Příběhy a situace

    Pásmo situačních příběhů

    Reflektuje Vladimír Novotný

    Ačkoli některé autorčiny příběhy a dozajista též jakési prozaiččiny situace se odehrávají dokonce i v nedávné současnosti, obecně vzato jsou leckteré tyto na delší časové škále se dějící lidské historie a výjevy, které je nasvěcují, bytostně zakotveny v minulosti. Je to pochopitelné a oprávněné, každý příběh má svůj počátek, svůj vývoj. Pokud posléze dospívá k určitému syžetovému vyústění nebo divadelnickou praxí ovlivněné finální scéně, zpravidla se stává do značné míry specifickým reliktem zvláště onoho minulého, uplývajícího, stále vzdálenějšího a kolikrát téměř neznatelně se vytrácejícího času.

    Recenze a reflexe – Dvakrát
    Z čísla 4/2024
  • Ivan MedešiJezení

    Sadistické grotesky z Vojvodiny

    Reflektuje Vladimír Novotný

    Poněkud přeháněje by se zato dalo povědět, že balkánští či vojvodinští vesničané (povýtce mladšího věku), jejichž přirozené životní peklo tu spisovatel neúprosně a zároveň s porozuměním zpodobuje i se sebemrskačským úsilím ho reflektovat, vnímají svůj život jen od pasu dolů a také ho žijí jen od pasu dolů.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 3/2024
  • Viki ShockPůlnoční rapsódie – Noční můry a jiné živé sny z let 1995–2023

    Neshockující noční můry

    Reflektuje Vladimír Novotný

    Tak či onak, tyto básnické výtvory tvoří předstupeň k závěrečné části knihy, již tvoří opět miniatury, ladění ovšem jsou fantaskního, fantastického, bizarního i burleskního. S chutí si tu počteme namátkou o „náčrtku nenapsaného románu“, seznámíme se s „moralitkou z análů svaté inkvizice“ nebo například spoluprožijeme „pád elevátoru do hlubin duševního aristokratismu“.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 1/2024
  • Anketa s Jiřím Kratochvilem, Petrem Hruškou, Dorou Kaprálovou, Josefem Strakou, Svatavou Antošovou, Vladimírem Novotným, Alenou Zemančíkovou, Michalem Ajvazem, Milanem Šedivým, Petrem Šmídem, Bohuslavem Vaňkem-Úvalským, Vítem Kremličkou, Radkem Fridrichem, Adamem El Chaarem, Vítem Janotou, Patrikem Linhartem, Václavem Maxmiliánem a Michalem Šandou

    Číst Kafku je jako protahovat si trnitou růži hrdlem

    Ptá se Vojtěch Němec

    Stejně tak je u něj vyvážená tragika s komikou – výsledkem je neobyčejně přitažlivá nesnesitelnost, s jakou nám předává vzkaz o tom, že člověk nedokáže žít mimo systém (politický, společenský, intimní i biologický) a že každý systém v sobě skrývá nezrušitelnou osamělost.

    Rozhovory – Anketa
    Z čísla 11/2023