(1977, Hradec Králové), vystudoval bohemistiku a komparatistiku na FF UK a evangelickou teologii na ETF UK, postgraduálně antropologii na FHS UK. Působí jako editor na iLiteratura.cz a ředitel Nakladatelství Akademie múzických umění v Praze. Literární kritice, esejistice, publicistice a kritice překladu se věnuje či věnoval také v Souvislostech, Hostu, Tvaru, Plavu, Světě literatury a dalších periodikách. Vydal monografii Obraz druhého v českém cestopise 19. století (2020) a básnickou sbírku Spády (2021). V roce 2019 byl v anketě Tvárnice, pořádané časopisem Tvar, vyhlášen Kritikem roku.
Lidé
Jan M. Heller
Medailon
-
-
Jedním z problémů, kterým jako gibraltarští spisovatelé čelíme, je, že gibraltarská společnost je ze své podstaty konzervativní a defenzivní. Částečně je to způsobeno tlakem, který s sebou přináší život na sporném území.
Rozhovory – RozhovorZ čísla 14/2024 -
Nemám pocit, že svět je nesrozumitelný. Ne že bych ho uměl postihnout v jeho šířce, ne že bych neviděl zdánlivé abnormality a iracionality. Ale dokážu vidět paralely, buď v jiných řečech, nebo v jiných světech, jiných soustavách nebo v jiném čase. A to mi umožňuje vytvářet strukturu, ve které se snad orientuje i čtenář v knížce.
Rozhovory – RozhovorZ čísla 12/2024 -
Rozhovor se Soňou Urikovou
Jako občanka jsem mnohem angažovanější než jako autorka
Ptá se Jan M. HellerPracovala jsem také pět let pro Slovenské literárne centrum, tehdy jsem byla do literárního světa ponořená ještě víc, pak jsem dostala nabídku práce na Úřadu vlády. Přijala jsem to s radostí právě kvůli tomu, že od literárního světa a života trochu poodstoupím a nebudu na něj muset mít názor.
Rozhovory – RozhovorZ čísla 10/2024 -
Recenze a reflexe – DvakrátZ čísla 10/2024
-
Cyklus Jak se líčit v nemoci má mnohem víc fazet, a mnohem víc strhujících – a odvažuji se tvrdit, že bude patřit mezi nejpozoruhodnější počiny letošního básnického roku.
Recenze a reflexe – ReflexeZ čísla 8/2024 -
LvovLutz C. Kleveman – Lvov. Zapomenutý střed Evropy
Nové cesty ve starých trasách
Reflektuje Jan M. HellerKniha jménem Lvov je kandidátem na čtení historicko-kritickou metodou: nejde v ní jen o to, co se tu píše, ale stejně naléhavě i o to, kdo a pro koho píše – a tedy i o to, co se tu nepíše. Cesta dějinami města v minulých zhruba 150 letech podle Klevemana je objevná a napínavá, stejně jako smutná a znechucující. S lehkým kritickým odstupem ji možná budeme číst s větším užitkem.
Recenze a reflexe – ReflexeZ čísla 7/2024 -
Otázka je, co si s tím vším má čtenář počít. Klaun není próza interpretačně snadná – anebo je naopak snadná až příliš, záleží na tom, jak k ní přistoupíme, v každém případě je široké škále přístupů otevřená.
Recenze a reflexe – RecenzeZ čísla 5/2024 -
Absolutizování Bachtina je chybné. Bohužel souvisí s tendencí určité části humanitních věd hledat takzvanou lidovou kulturu, která má být oddělená od kultury vládnoucí, elitní, což je zjednodušující ideologický konstrukt, vycházející z marxismu. Lid nemá žádnou jinou kulturu, i takzvané lidové písně se dřív hrály na zámcích, kde se je muzikanti naučili a pak je hráli v podzámčí, karnevaly se pořádaly na dvorech a lid je potom napodoboval… Lidová kultura, to je Barbucha, to je to strašidlo z Vančurova Kubuly a Kuby Kubikuly, které nemá žádnou fixní velikost, ale čím víc se ho bojíš, tím je větší.
Rozhovory – RozhovorZ čísla 4/2024 -
ReflexeJan M. Heller
Dělej, co chceš. Nad novými českými překlady Rabelaisova Pantagruela a Gargantuy
Opatství Theléma je založeno pod heslem „Dělej, co chceš“. Není těžké udělat myšlenkový krok k tomu, že přesně to platí i pro Rabelaise – a že to je možná ten hlavní přínos jeho díla dějinám literatury, když oproti středověké literatuře, řídící se svými pravidly a zákonitostmi, uvedl do díla sebe sama jako autonomní osobnost autora-vypravěče se svrchovanou vůlí dělat si, co chce.
Drobná publicistika – SlovoZ čísla 4/2024 -
Co je dnes literatura?, TémaJan M. Heller
Literatura je politikum: několik samozřejmostí a pár příběhů
Hodnocení je akt, při kterém je hodnotícím subjektem aktivně přiřazována hodnocenému objektu určitá hodnota; žádný text nemá hodnotu (nebo ji nepostrádá) sám o sobě. Hodnota ale nevyplývá ani z dostačivosti plnění zodpovědnosti. Záleží na kritériích, která k textu přiložíme.
Drobná publicistika – SlovoZ čísla 3/2024
-
GibraltarGabriel Moreno, Mark G. Sanchez, Giorgio Durante
Dopouštíme se ilegálního překračování
Reflektuje Jan M. HellerRecenze a reflexe – ReflexeZ čísla 14/2024 -
Recenze a reflexe – DvakrátZ čísla 10/2024
-
Cyklus Jak se líčit v nemoci má mnohem víc fazet, a mnohem víc strhujících – a odvažuji se tvrdit, že bude patřit mezi nejpozoruhodnější počiny letošního básnického roku.
Recenze a reflexe – ReflexeZ čísla 8/2024 -
LvovLutz C. Kleveman – Lvov. Zapomenutý střed Evropy
Nové cesty ve starých trasách
Reflektuje Jan M. HellerKniha jménem Lvov je kandidátem na čtení historicko-kritickou metodou: nejde v ní jen o to, co se tu píše, ale stejně naléhavě i o to, kdo a pro koho píše – a tedy i o to, co se tu nepíše. Cesta dějinami města v minulých zhruba 150 letech podle Klevemana je objevná a napínavá, stejně jako smutná a znechucující. S lehkým kritickým odstupem ji možná budeme číst s větším užitkem.
Recenze a reflexe – ReflexeZ čísla 7/2024 -
Otázka je, co si s tím vším má čtenář počít. Klaun není próza interpretačně snadná – anebo je naopak snadná až příliš, záleží na tom, jak k ní přistoupíme, v každém případě je široké škále přístupů otevřená.
Recenze a reflexe – RecenzeZ čísla 5/2024 -
Kateřina Rudčenková – Tchyně nemá jazyk
Tvůrčí psaní karikatur, nebo karikatura tvůrčího psaní
Reflektuje Jan M. HellerSoubor Tchyně nemá jazyk není žádné velké umění, ale není to ani triviální literatura, které se někdy říká „červená knihovna“. Když autorce přistoupíme na hru, kterou s námi hraje, a naladíme se tak, aby nás její literátské pozérství bavilo, pak se s knížkou vyrovnáme dejme tomu za jednu středně náročnou cestu vlakem.
Recenze a reflexe – DvakrátZ čísla 1/2024 -
A protože Büsra pracuje v gastru, může popisovat i dlouhou řadu dalších interkulturních aspektů společenského života, jako jsou třeba mechanismy flirtování a seznamování v restauraci. Téma se tím samozřejmě nevyčerpává a pro nemuslimského čtenáře jsou velmi poučné podrobné insiderské informace o tom, jak fungují další kroky: randění, chození a sex.
Recenze a reflexe – RecenzeZ čísla 1/2024 -
Recenze a reflexe – RecenzeZ čísla 20/2023
-
Recenze a reflexe – DvakrátZ čísla 19/2023
-
Recenze a reflexe – DvakrátZ čísla 16/2023
-
Recenze a reflexe – RecenzeZ čísla 13/2023
-
Jedním z problémů, kterým jako gibraltarští spisovatelé čelíme, je, že gibraltarská společnost je ze své podstaty konzervativní a defenzivní. Částečně je to způsobeno tlakem, který s sebou přináší život na sporném území.
Rozhovory – RozhovorZ čísla 14/2024 -
Nemám pocit, že svět je nesrozumitelný. Ne že bych ho uměl postihnout v jeho šířce, ne že bych neviděl zdánlivé abnormality a iracionality. Ale dokážu vidět paralely, buď v jiných řečech, nebo v jiných světech, jiných soustavách nebo v jiném čase. A to mi umožňuje vytvářet strukturu, ve které se snad orientuje i čtenář v knížce.
Rozhovory – RozhovorZ čísla 12/2024 -
Rozhovor se Soňou Urikovou
Jako občanka jsem mnohem angažovanější než jako autorka
Ptá se Jan M. HellerPracovala jsem také pět let pro Slovenské literárne centrum, tehdy jsem byla do literárního světa ponořená ještě víc, pak jsem dostala nabídku práce na Úřadu vlády. Přijala jsem to s radostí právě kvůli tomu, že od literárního světa a života trochu poodstoupím a nebudu na něj muset mít názor.
Rozhovory – RozhovorZ čísla 10/2024 -
Absolutizování Bachtina je chybné. Bohužel souvisí s tendencí určité části humanitních věd hledat takzvanou lidovou kulturu, která má být oddělená od kultury vládnoucí, elitní, což je zjednodušující ideologický konstrukt, vycházející z marxismu. Lid nemá žádnou jinou kulturu, i takzvané lidové písně se dřív hrály na zámcích, kde se je muzikanti naučili a pak je hráli v podzámčí, karnevaly se pořádaly na dvorech a lid je potom napodoboval… Lidová kultura, to je Barbucha, to je to strašidlo z Vančurova Kubuly a Kuby Kubikuly, které nemá žádnou fixní velikost, ale čím víc se ho bojíš, tím je větší.
Rozhovory – RozhovorZ čísla 4/2024 -
Kdybych nebyla osamělá, sdílela bych svoje problémy a myšlenky s někým druhým, mohla bych je někde nad drinkem nechat uplynout a nedělala bych si z nich základ pro frustraci. Zní to tvrdě, ale osamělost je pro psaní dobrá.
Rozhovory – RozhovorZ čísla 1/2024 -
Rozhovor s Tarasem Prochaskem
Střední Evropu je třeba posunout na východní periferii. Ale také na západní, jižní a severní
Ptá se Jan M. HellerAmerická civilizace je postavena na velkých vzdálenostech, kdežto haličskou, rakousko-uherskou a středoevropskou tvoří malé vzdálenosti a je tu důležité, že vlak staví všude a po několika minutách. V Americe a na Sibiři je důležité, že vlak jede 24 hodin, 72 hodin i týden a zázračně přenáší z jednoho místa na jiné a vše spojuje. Takže typ uzlu je jiný.
Rozhovory – RozhovorZ čísla 20/2021 -
TvárniceRozhovor s Evou Klíčovou
Snad jsme našli cestu z devadesátek, už byl nejvyšší čas
Ptá se Jan M. HellerJá doufám, že za ten rok vyjde nějaká naprostá pecka, takže vyberu text, co se bude líbit všem – i mně!
Rozhovory – RozhovorZ čísla 2/2020 -
TvárniceRozhovor s Janem M. Hellerem
Propůjčením ocenění nic nekončí, naopak začíná
Ptá se Olga StehlíkováVždycky mě zajímalo, jak v textech fungují motivy – jak se z nich rodí složité významy různých řádů, jak to, že jsou čitelné pro některého čtenáře, zatímco pro jiného vůbec, zda jsou jakožto jazykové jevy nějak limitované, nebo mohou nabývat katarzních, či dokonce zjevitelských funkcí.
Rozhovory – RozhovorZ čísla 2/2019
-
ReflexeJan M. Heller
Dělej, co chceš. Nad novými českými překlady Rabelaisova Pantagruela a Gargantuy
Opatství Theléma je založeno pod heslem „Dělej, co chceš“. Není těžké udělat myšlenkový krok k tomu, že přesně to platí i pro Rabelaise – a že to je možná ten hlavní přínos jeho díla dějinám literatury, když oproti středověké literatuře, řídící se svými pravidly a zákonitostmi, uvedl do díla sebe sama jako autonomní osobnost autora-vypravěče se svrchovanou vůlí dělat si, co chce.
Drobná publicistika – SlovoZ čísla 4/2024 -
Co je dnes literatura?, TémaJan M. Heller
Literatura je politikum: několik samozřejmostí a pár příběhů
Hodnocení je akt, při kterém je hodnotícím subjektem aktivně přiřazována hodnocenému objektu určitá hodnota; žádný text nemá hodnotu (nebo ji nepostrádá) sám o sobě. Hodnota ale nevyplývá ani z dostačivosti plnění zodpovědnosti. Záleží na kritériích, která k textu přiložíme.
Drobná publicistika – SlovoZ čísla 3/2024 -
Mladá krev, TémaJan M. Heller
Konec kolektivní terapie? O čem a jak se píše v nejmladší generaci české prózy
Nejmladší próza sází na suverénní práci s jazykem a stylem, na vypravěčské a kompoziční ozvláštňování, neprožívá rozdíl mezi beletrií a žánrovou literaturou, má v oblibě jinakost světů, ať už prostorových, nebo časových.
Drobná publicistika – SlovoZ čísla 1/2021 -
Žádný text nemá hodnotu sám o sobě, záleží na tom, jaká kritéria na něj přiložíme.
Drobná publicistika – SlovoZ čísla 14/2020 -
TvárniceJan M. Heller
Nesnesitelná setrvačnost slov. Několik postřehů k původní české próze prvního pololetí
Přes to všechno se nad českou prozaickou produkcí nelze ubránit pocitu rozpačitosti a na mysl přicházejí otázky. Kde je pořádný historický román s přesahem do současnosti, někdo z rodu maďarského Gergelye Péterfyho?
Drobná publicistika – KomentářZ čísla 14/2019
-
„No. Můžeš mi napsat recenzi. Recenzi svého dosavadního života.“ S tebou je potíž, že nikdy nevím, jak to myslíš, pomyslel jsem si. Jestli vážně, nebo si ze mě utahuješ, nebo se tím celým prostě jen dobře bavíš.
Beletrie – PrózaZ čísla 3/2023 -
Beletrie – PoezieZ čísla 18/2019
-
TvárniceJan M. Heller
Hodně pozorovat a méně přemítat: deset myšlenek o Petříčkovi a Petru Borkovcovi
„To je ale taky krásná zpráva pro českou prózu. Nejlepší kniha roku je podle tebe sbírka novinových sloupků, které napsal básník.“
Esejistika – StudieZ čísla 2/2020
Tato osobnost je laureátem Tvárnice 2018.
Více infoPro obsah starší roku 2015 můžete zapátrat na našem starém webu: http://old.itvar.cz.
Pokud Vám můžeme s čímkoliv pomoci, napište nám!
Edituje
-
Vojtěch Němec
Redakce