Jakub Řehák, Zdeněk Volf

Konkrétní poštolka / Z osrdcení

Reflektuje Bratwurst

Básnická sbírka Zdeňka Volfa Z osrdcení (Nakladatelství Pavel Kotrla – Klenov, 2024) je knihou křehkou, drsnou a prostou. Hmatatelnost slov uvádí do pokušení se jich dotýkat. Pokud skutečně platí, že v ryzí poezii slova přestávají být slovy, u Volfa se stávají zvířaty, či spíše živými bytostmi zvířatům podobnými.

Recenze a reflexe – Horké párky
Z čísla 16/2024

Devatenáctý svazek odeonské Edice poezie představuje pátou sbírku Jakuba Řeháka Konkrétní poštolka (2024). Pokud jde o smysly, má autor stejně jako poštolka všech pět pohromadě. Ale co víc – téměř nepochopitelným způsobem vládne i smyslem šestým, probouzí naše nejzasutější vzpomínky. Vzpomínky, o nichž nemohl vědět, a přesto o nich ví víc než my sami, vkrádá se do nich jako kouzelný vetřelec, jazykem proniká do všech skulin v našich rajských zatměních, bystří cit pro smrtelně skutečný, nezopakovatelný život: „auta obrácená na střechy / prach napnutý mezi rámy / bývalých řeznických výloh / rozsypané pouliční sklo / demarkační čára / přes niž nelze vstoupit dál // blíží se smršť“. Ač se jako esejista kontinuálně věnuje surrealismu, sám surrealista není, jen jistým způsobem na metodu surrealismu navazuje, a to především ve své bujně „surreálné“ metaforice, kterou nicméně vždy používá k účelu zjevení reálného děje tady a teď: „měl jsem ruce / měl jsem ruce / jako je možné mít / úžeh nebo závrať / město pokrýval první líh / šel jsem po ulici / v jejímž podzemí jsi stála“. Konkrétní barevnost u Řeháka hraničí s malířstvím, kdy tahy jeho „štětce“ nenechávají nit suchou:

láska se transformovala
plíce potahovaly perletí
rezavá auta Evropy
na zchudlých silnicích
představovala nadřazenou třídu
nový svět tu byl
v jediném okamžiku
.

Básnická sbírka Zdeňka Volfa Z osrdcení (Nakladatelství Pavel Kotrla – Klenov, 2024) je knihou křehkou, drsnou a prostou. Hmatatelnost slov uvádí do pokušení se jich dotýkat. Pokud skutečně platí, že v ryzí poezii slova přestávají být slovy, u Volfa se stávají zvířaty, či spíše živými bytostmi zvířatům podobnými. Reynkovsky naivní a plnokrevná venkovská slova, ustájená s pastýřskou péčí, žijí svým denním životem bez okázalosti, v živoucím souladu s přírodou, přitakávající všemu dobrému i zlému. Básně skutečně připomínají jakési posvátné chlévy, betlémy s několika málo postavami, často jen s jednou, rozostřenou, nejasnou. Někde postava chybí zcela. Jsou k zešílení krátké, a přece obrovské vnitřní rozlohou, čímž generují takový podtlak, že člověka přímo vsávají dovnitř. Báseň „V únoru“ zní: „Dřevo mizí / jak chleba.“ Těžko by mohla být kratší a větší. Autor ale nejspíš stále ještě nezašel nejdál, kam až je schopen zajít, když čteme jeho verše:

Mlčet bys
k tomu chtěl víc.

Zůstat tím klukem
pod stolem.

Zdeněk Volf ve své poezii bere do rukou bláto, mrvu a kal a jako součást obrodného rituálu je vrací zpět, za úžasu všech zúčastněných. A když „doklade rané brambory mezi hrudky hnoje / do řádků“, cítíme, že se jedná o autoportrét, o popis toho, jak básně vznikají v neposkvrněném početí. Zbývá poslední otázka:

Pro jaké snad světlo
nalétávají mušky do očí?

Chviličku.
Načítá se.
  • Jakub Řehák

    „Zlý chodec se jednoho dne objevil a od té doby je občas se mnou. Někdy o něm dlouho nevím, někdy vidím svět jeho očima, tak jako vypravěč Meyrinkova románu Golem viděl Pernathovýma ...
    Profil
  • Zdeněk Volf

    (1957, Valašské Meziříčí) žije v Brně-Tuřanech, poblíž Mohyly míru, v jejímž okolí připouští krávy. Absolvoval SZTŠ, obor veterinární, v Kroměříži a poté mimořádné studium na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, obor český jazyk a historie. ...
    Profil

Souvisí

  • Tereza ŠustkováKoutnice

    Prostrace poezií

    Reflektuje Zdeněk Volf

    Občasné přidání slova, jeho proměna, vypuštění verše nebo rozložení na dva, srovnáváme-li si rozdíly mezi vydáním knižním a časopiseckým, dobře ilustrují, jak si Šustková neustále naslouchá. Jak text tká z „vlastní vnitřní řeči“ (M. M. Bachtin) a pomocí toho, čemu Octavio Paz říkával „básnická věta“.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 16/2024
  • Ladislav PuršlRůzná není

    Ticho bez toho slova

    Reflektuje Zdeněk Volf

    I volný verš, přijde mi občas, postrádá kýženou nevyhnutelnost, kratší báseň zase jedinečnost utkvění, když už ne punc smrštění (cimcum). Ale ať je tomu jakkoliv – jak známo a jak máme s Rilkem v sobě – „verše jsou zkušenosti“. Nejen autorské…

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 10/2024
  • Olga StehlíkováVýkladový slovník

    Ráno slibuje

    Reflektuje Zdeněk Volf

    Vklad básnířky a lingvistky Olgy Stehlíkové je zejména v jejím napojení se na původní slovní vnímání, neohrožované dosud dospělostí, jástvím.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 5/2024
  • Buddhistické ozvěny
    Zdeněk Volf

    Úkon úklony (učí-li nepřítel… milovat)

    Milost lásky i k nepřátelům jako poslední záchranná brzda do lidského šílenství, utrpení, beznaděje, působící často teprve zpětně, přes nedohledatelné počty navrstvených obětí; jak shledáváme – kupodivu – nad právě sbírající se vůlí ke smíření v čase 80. výročí „Volyňské řeže“ (1943–44): vyvolané „nastavením náruče“ polských rodin tak nebývalému počtu ukrajinských běženců před ruskou agresí. Milost lásky… jež se nám jakoby znovu a znovu i skrze nepřátele „uklání“.

    Esejistika – Esej
    Z čísla 21/2023
  • Anketa s Romanem Krištofem, Michalem Škrabalem, Milenou Slavickou (M. S.), Václavem Bidlem, Lukášem Zádrapou, Dominikem Bártem, Robertem Wudym, Martinem Reinerem, Tomášem Míkou, Jiřím Davidem, Vojtěchem Vackem, Markem Janem Vilímkem, Patrikem Linhartem, Karlem Škrabalem, Radimem Kopáčem, Jitkou Bret Srbovou, Kamilem Bouškou, Sylvií Richterovou, Robertem Kanóczem, Pavlem Janouškem, Markétou Mikuláškovou, Michalem Jarešem, Jakubem Řehákem, Danielou Vodáčkovou, Františkem Hruškou, Pavlem Novotným a Vítem Kremličkou

    Jsou to jen šity primitivních pípls

    Ptá se Milan Ohnisko

    Anglikanismy v češtině, i v básních, jsou v pohodě, není jen dobré, když jdou za hranici směšnosti.
    (Patrik Linhart, spisovatel, výtvarník a performer)

    Rozhovory – Anketa
    Z čísla 13/2023