Doba Olegů Susů a Janů Lopatků je definitivně za námi. Literární kritika jako řemeslo zanikla, to, co ji dnes nahrazuje ve stejném dresu, je víceméně marketingový nástroj. Připouštím, že někteří se snaží držet praporu, ale jsou to jen takové mše pro hrstku podobných blouznivců. Role se otočily, nejdřív se „vymyslí“, nebo spíše převezme výraz, a pak se teprve naplní. (Jakub Šofar)
(1945), poslední knihou, kterou vydala, je sbírka Tajné ohně obsahující předchozí Neviditelné jistoty a Čas věčnost (Malvern, 2020). Verše se toho roku neuváděly, uvádět nemohly, na scéně byly veřejné choroby. Kdoví, kde tyto Ohně hoří (byly k tomu oceněny Literárním fondem). Pod tlakem zjevných i tajných událostí zatím v sešitech a na papírových útržcích přibývaly poznámky a zápisy, jež nenápadně krystalizovaly v poezii. V poezii mimo žánry, smí-li se to tak říct. Obsahují, co nemůže pojmout ani román, ani lyrický útvar, v chronologickém řazení mají pracovní název Ze zkoušek z lidskosti. Jako poezii publikovala autorka kromě Tajných ohňů také sbírku básní Slyšet obrazy (Malvern, 2018), řadu próz – například Slabikář otcovského jazyka, Druhé loučení a Rozptýlené podoby – a Eseje o české literatuře, věnované největším autorům dvacátého století a Janu Komenskému (Pulchra, 2014). Dále vyšly časopisecky publikované verše i eseje a epochální román Každá věc ať dospěje na své místo (Torst, 2015). Tvar zde přináší první ukázky ze Zkoušek lidskosti.