Mohou špačci porušovat autorská práva?
Diskuze o právech špačků.
Otázky do debaty zní: Jak vynikající je paměť špačků? Může ptačí schopnost imitovat nejrůznější zvuky mít i nechtěné právní důsledky? Debata vychází z konkrétního právního sporu, kdy špačci „bez povolení“ reprodukovali dílo dadaistického umělce Kurta Schwittese.
„Před několika lety uvedl Wolfgang Müller v Berlíně výstavu, jejíž součástí byly nahrávky špaččího zpěvu. Ptáci na nahrávkách reprodukovali slavnou dadaistickou skladbu Kurta Schwitterse, což vedlo ke kurióznímu soudnímu sporu“,
vysvětluje Jakob Ráček z pražského Goethe-Institutu.
„My se nyní za účasti ornitologů, zoologů a právě Wolfganga Müllera chceme bavit o tom, co vše se špačci vlastně mohou naučit, jakou mají paměť a zda je vůbec možné žalovat zvíře za to, že neplatí autorské poplatky“,
dodává Ráček.
Dadaistický umělec Kurt Schwitters (1887-1948) skládal své nejslavnější zvukové dílo, tzv. Prasonátu (Ursonate), na norském ostrově Hjertøja. Tamní volně žijící špačci, naslouchající jeho skladatelskému úsilí, se neustálým opakováním skladbu naučili a po generace ji automaticky předávali svým potomkům. V roce 2000 se nakladatelství Gustav Kiepenheuer Bühnenvertriebs GmbH, vlastnící práva k Prasonátě, ohradilo žalobou proti výstavě, která prezentovala zvukové nahrávky těchto špačků. Nakladatelství se domáhalo zaplacení autorských poplatků a špaččí zpěv vnímalo jako nedovolenou hudební produkci slavného díla. Institut Maxe Plancka pro duševní vlastnictví následně toto obvinění zamítl, právní otázky, jak řešit obecné případy, kdy zástupci fauny reprodukují umělecká díla, však tématem do debaty zůstávají.
Vystoupí: zoolog Steinheimer, lékař Zavadil, výtvarník a spisovatel Müller.