Vítejte u prvního čísla webového magazínu Ravt, mladšího sourozence literárního obtýdeníku Tvar. Toto příbuzenství chceme v následujících letech posilovat a nabízet vám v online prostoru kvalitní původní texty, připomínat podstatné autorky a autory, důležitá literární a kulturní výročí nebo reflektovat literární fenomény a události na literární scéně.
Děkujeme vám za výrazný a rostoucí zájem o Ravt v roce 2021: víme, že čas u obrazovek se pro nás všechny v posledních letech stává časem úředním, tím více nás těší, že nalézáte smysl v ponoru do textů, které svět pouze nekonzumují, ale zkoumají, promýšlejí a v podrobnostech nalézají podstatný význam. Zároveň děkujeme za podporu Státnímu fondu kultury i Ministerstvu kultury, neboť bez systémové podpory by Ravt nemohl existovat.
Ročník 2022 vám nabídne deset čísel – jedno každý měsíc s pauzou letních prázdnin. Snížená periodicita nám umožní věnovat se jednotlivým číslům více do hloubky a přinášet vám obsáhleji zpracovaná témata – neboť v tematickém zaměření Ravtů budeme i letos pokračovat.
…
Jsou myšlenky, které projíždějí světem jako diamantová pila. Jsou verše v básních, odstavce v knihách, které memorujeme, protože je chceme neustále mít při sobě. Jsou myšlenky, které se stávají memy a postupně se ředí nepřesnými citacemi nepřesnými citací v digitální bujabéze. Co na nás působí a proč? A jak vědomě sami působíme jako autoři? Jak to, že myšlenky letí prostorem bez tíže, zatímco nás gravitace vleče s taškami do nákupní zóny? Vítejte u Ravtu s tématem Síla myšlenky.
Radovan Jursa ve své Ornitologické poznámce soudí, že je to otázka přizpůsobení k letu. Aby na tu kládu nebyl sám, v anketě, která jako obvykle široce přesahuje formát ankety, se spolu s ním zamýšlejí Markéta Hejkalová, Ondřej Lipár, Ladislav Šerý, Juliana Sokolová, Barbora Šťastná, Martin Švanda a Klára Vlasáková.
Básnická kniha Černozem Márie Ferenčuhové by do našeho tématu spadala celá. Děkujeme autorce za možnost vybrat úryvek a sbírku důrazně doporučujeme ke čtení. Novými básnickými texty přispěly Alžběta Stančáková a Tereza Šustková. Kontrast předložených básnických výrazů jasně ukazuje, jak různé silné myšlenky je možné vykrajovat ze slov a tvarovat čtenáře textem, nechá-li se.
Za výjimečnou považujeme možnost otisknout úryvek ze syrové prózy s autobiografickými prvky Hany Fouskové Schizofrenička. Je nezbytné, aby v Ravtu v rámci tématu Síla myšlenky zazněl text, kde spodní stranou síly myšlenky je působená i přijímaná bolest. Za svolení ukázku uveřejnit děkujeme dědičce autorských práv a za redakci textu Jaromíru Typltovi, který nám rovněž poskytl text, jenž se dotýká klíčové myšlenky známé povídky Ladislava Klímy Jak bude po smrti. Všichni autoři čísla by patrně uvítali tak hluboký ponor do svých textů, tak pozorné, jazyk zkoumající čtení.
Síla myšlenky je světlice, která musí dopadnout do prostoru naší duše ve chvíli, kdy nestojíme proti s kropicí konví. Nelze to šolíchat klipovitým drážděním centrální nervové soustavy za účelem produkce dopaminu.
Škrtni a nech to hořet. Tak to čti.
-
Jitka Bret Srbová
(1976, Praha), je básnířka, textařka, literární publicistka. Vydala básnické sbírky Někdo se loudá po psím (Dauphin, 2011), Světlo vprostřed těla (Dauphin, 2013), Les (Dauphin, 2016) a Svět: (Dauphin, 2019). Její básně ...Profil
Souvisí
-
Až na tři knihy – Ztroskotanec na břehu atlantském Ivana Wernische, Almara téhož a Nevědění Milana Kudery, které zazněly dvakrát – se tituly neopakují. A pestré jsou i žánry, a dokonce jazyky…
-
Radek Štěpánek (*1986) vydal v roce 2020 v nakladatelství Dobrý důvod básnickou knihu Velké obcování, která vznikala už od roku 2012, patrně tedy paralelně nebo v souběhu se sbírkami Kraj/ky Pagu (2013), Rám pro pavoučí síť (2016) a Hic sunt homines (2018). Na myšlenku na rozhovor připadla jsem ihned, když jsem začala pátrat po odkrojcích v Radkově tvorbě, a kdy mi svůj tvůrčí proces letmo načrtl. O tom si tedy píšeme z Brna do Hořovic po e-mailu, s představou rozhovoru, ovšem nutně metodou vrstvení a zpětných reakcí. Však tento podivný mezižánr už také dobře znáte. Foto: Antonín Bína.