Druhá světová válka a železná opona tohle úplně rozbila, když svět rozdělila na dva znepřátelené bloky a střední Evropa začala mít pocit, že si musí vybrat buď Východ, nebo Západ. Tím pádem ale z podstaty věci přestala být střední, přestala být místem, kde se lidé setkávají.
prof. Ivan Foletti, MA, Docteur es Lettres, Docent in Church History
Historik umění, specializující se na rané umění Středomoří a na dějiny vědy. Narodil se v Praze do česko-švýcarské rodiny herců, magisterský a doktorský titul v oboru dějiny umění získal na Université de Lausanne ve Švýcarsku, habilitován byl v témže oboru na Masarykově univerzitě. Profesuru získal na jaře 2020. V roce 2023 získal habilitaci z církevních dějin na Univerzitě v Helsinkách. Působil též jako lektor na RGGU v Moskvě, v letech 2005–2017 přednášel dějiny umění na Université de Lausanne. Aktuálně působí jako profesor na Masarykově univerzitě, kde vyučuje kurzy středověkého umění (Evropa, Středomoří a Západní Asie). Je vedoucím RE:CENTu, Centra pro studium a popularizaci středověké vizuální kultury a Knihovny Hanse Beltinga, a rovněž vedoucím redaktorem časopisů Convivium a re:vize. Jako hostující profesor přednášel na univerzitách ve Fribourgu, Lausanne, Helsinkách, Neapoli, Padově, Poitiers, Praze a Benátkách a jako výzkumný pracovník působil opakovaně v Max-Planck-Institut für Kunstgeschichte – Bibliotheca Hertziana, v Římě, dále potom také v Deutsches Forum für Kunstgeschichte – Max Weber Stiftung v Paříži, v Centre Européen d’art et de civilisation médiévale v Conques, na Univerzitě v Bernu či v Leibniz-Center für Literatur- und Kulturforschung v Berlíně. Mezi jeho významné publikace patří např. monografie Byzantium to the Holy Russia. Nikodim Kondakov (1844–1925) and the Invention of the Icon (Řím 2017), Ženy u oltáře, nikdy? (Brno 2018), Ruský imperialismus. Umění, věda a náboženství ve službách režimů (1801–2023) (Brno 2023) nebo s Adrienem Palladinem Mýty o Notre Dame. Gotika, Imperialismus a národ (Brno 2025).