Básník a publicista Jonáš Zbořil (1988) je výraznou postavou tuzemského literárního, potažmo kulturního provozu (aktuálně spravuje kulturní rubriku na webu Seznam Zprávy) a stejně tak současné české poezie. Debutoval v roce 2013 básnickou sbírkou Podolí, která mu vynesla nominaci na Cenu Jiřího Ortena i na Magnesia Literu pro objev roku, a kladný ohlas sklidil i jeho druhý svazek veršů, odrážející již svým názvem Nová divočina autorův zájem o environmentální tematiku. Ten představuje též úhelný kámen Zbořilovy prozaické prvotiny, stošedesátistránkové novely Flora vydané nakladatelstvím Paseka s náležitě „bio“ obálkou od Nikoly Janíčkové.
Uváděný rozsah je v tomto případě nutno brát s rezervou, neboť se jedná o text výrazně fragmentarizovaný a jeho jednotlivé dílčí úseky o několika málo větách či odstavcích začínají vždy na nové stránce. Podstatnější je však rozdělení knihy do čtyř větších částí, pojmenovaných podle ročních období (začíná se netradičně zimou a končí podzimem) a signalizujících přibližný časový rámec celého příběhu. Jeho protagonistou a zároveň vypravěčem je Adam, kterého na začátku zastihujeme ve společnosti jeho partnerky Sáry na místě označovaném hrdinou jako Step. Což je na jednu stranu území, které lze podle dostupných indicií celkem jednoznačně lokalizovat a autor tak v rozhovorech otevřeně činí – předlohou mu byla pražská kolonie Slatiny mezi Záběhlicemi a Strašnicemi –, zároveň však plní funkci symbolického prostoru, reprezentujícího onu „novou divočinu“, kterou vetkal do titulu své předešlé knihy. Tedy městskou periferii žijící vlastním, nezřídka dost divokým životem, kde končívají věci i lidé nehodící se nikam jinam. –
Kousek odsud je život normální, ale tady dole je území nikoho. Step. Koryto, které tu vyhloubila nějaká struska, nad námi dálniční obchvat, železniční most, ostnatý plot vlakového depa, samé zábrany, zákazy a křoví.
s. 11
A právě v této zakázané zóně nalezne zmíněná dvojice cosi, co převrátí jejich život naruby. Ačkoliv se Sára zpočátku domnívá, že se v křoví před nimi ukrývá dítě, to, co z něj posléze vysvobodí, „nevypadá jako nic lidského ani zvířecího“ (s. 13). Pohled na neznámého tvora však přesto v ženě, která se s manželem marně pokouší zplodit potomka, probudí mateřský pud (naproti tomu v Adamovi zprvu hlavně strach a obavy z možné nákazy). Útočiště najdou v místní osadě, kde hrdina zdědil po babičce chatu a v níž jako dítě trávil letní prázdniny, a z počátečního nepohodlného provizoria se záhy stane vcelku útulný nový domov dosti nevšední rodiny. Z objevené odosobněné věci se v promluvách nesourodého, ale při sobě držícího páru postupně stává přiznaně živý tvor, kterému skeptičtější Adam napůl v žertu začne přezdívat hrouda, dokud jej společně se Sárou nepojmenují Flora.
Sama dotyčná bytost svým vzhledem, ale ještě více chováním čím dál víc připomíná skutečné lidské dítě, které hrdina začne vozit po okolí v kočárku a jehož pokroky spolu s nimi nevěřícně sleduje i jejich sousedka Ivana. Ta však skrývá temné tajemství, které spolu s dalšími událostmi rozvrátí zdánlivě idylické soužití lidského páru a nové formy života v podobě podivného nalezence.
Prozaický debut Jonáše Zbořila působí jako celek veskrze originálním dojmem – zvláště v kontextu současné české nežánrové literatury (do fantastiky Flora dozajista nepatří) – a očividně vychází z promyšleného konceptu, opírajícího se o autorovy názory a představy podepřené důkladnými rešeršemi (své hlavní inspirační zdroje uvádí na konci svazku) a srozumitelně formulované například v jeho nedávném rozhovoru pro Salon Práva:
Celá moje kniha stojí na myšlence zákona o zachování energie. […] Lidé si tu energii z různých zdrojů umí převést, ale už ji neumí, respektive nechtějí, vrátit zpět do oběhu. Flora je naprosto absurdní příběh, ve kterém musíte uvěřit, že energie ze všech těch odhozených praček, břečťanem zarostlých aut a dalších věcí nakonec přece jen najde cestu dál. K novému životu.
K čemuž s odzbrojující upřímností dodává: „Těžko říct, jestli to znamená, že jsem optimista, nebo pesimista. Ve Floře je nový život chatrný, ošklivý, životu nebezpečný, ale hodný lásky a obětování. Jinak se asi nový život nechystá. Obohatit nás může jenom představivost. A napojování se na život, který tu ještě je.“
Nic na tom nemění fakt, že entity vzdáleně podobné Floře najdeme rovněž v dílech jiných autorů, a to i domácí provenience – viz Švankmajerova Otesánka či Kafkova Odradka –, ostatně idea vdechnutí života do něčeho, co nepřišlo na svět přirozenou cestou, je stará snad jako umění samo. A stejně tak lze jen těžko vyčítat Stepi podobnost s kulisami jiných postapokalyptických příběhů. Pustina je zkrátka pustina, ve Zbořilově podání ovšem oplývá úctyhodným množstvím barvitých detailů – od zasvěceného popisu jejích zvířecích obyvatel a květeny až po sugestivní líčení vybraných klimatických jevů. A stejně jako Flora i ona jako by před hrdinovýma očima ožívala:
Mění se. Hýbe se. […] Vždycky, když už si myslím, že jsem ji poznal, něco je najednou jinak.
s. 87
Naopak je možno ocenit nápaditou volbu jmen ústřední trojice postav, vedle přiléhavé Flory (výraz pro rostlinstvo) tedy rovněž Adama (s významem „člověk“ a vzdáleněji též „země“) a Sáry, odkazující k biblickému příběhu ženy, která se proti všem předpokladům stala matkou.
Čtenářská očekávání spjatá s prozaickým debutem snad může zklamat jen vysoká míra lyrického ladění, autor Flory v sobě zkrátka nezapře básníka – byť civilnějšího ražení –, jehož doménou zůstává obraznost, niternost a atmosféra. Což se odráží nejen ve způsobu vyprávění, kladoucího důraz na smyslovost, metaforičnost či emotivnost, ale promítá se to i do celkové podoby novely, která postrádá pevnější kontury (zápletka je tu druhořadá, děj místy lehce rozbíhavý, postavy jen hrubě načrtnuté). A proto i kritikovo radostné konstatování, že tuzemská próza konečně dohání v zájmu o aktuální environmentální témata českou poezii, která se k nim prostřednictvím vícera hlasů začala výrazněji hlásit již před několika lety (mj. manifestem přírodní lyriky), vyznívá nakonec trochu polovičatě. Neumenšují se tím však nastíněné kvality Zbořilovy básnické prózy o měnící se přírodě a neměnných problémech rodičovství.