Jiří HájíčekDrak na polní cestě

Chalupy, statky, krize a iluze

Reflektuje Alena Šidáková Fialová

Hájíček však není typ spisovatele, který by tvořil jednoduché agitky. Boj hrdinů není pouze tažením za jihočeskou idylu, naopak je neustále podrýván otázkou, co znamená domov a rodný kraj a hlavně, zda všechno úsilí o jejich zachování stojí za to. Jestli věci vlastně nejsou trochu jinak, než jak se na první pohled zdají.

Recenze a reflexe – Recenze
Z čísla 19/2024

Jiřího Hájíčka (1967) netřeba dlouze představovat: jeho romány z prostředí jihočeské vesnice, s (anti)hrdinou, jenž si řeší tiché osobní krize a hledá smysl dalšího svého, dosud spíše osamoceného bytí, si získaly několik literárních cen včetně té Státní. Recenzenty bývá Hájíček poněkud nespravedlivě řazen do mainstreamové tvorby (ačkoliv jeho literární styl nejde prvoplánově na ruku prodejnosti), má relativně četnou čtenářskou základnu a víceméně kladné ohlasy odborné i laické.

Nový román Drak na polní cestě je už Hájíčkovou jedenáctou vydanou prózou – a nijak zásadně se neodlišuje od děl předchozích. Nepřekvapí poetikou, prostorem ani tematikou. Už jen namátkou vybraná slova z prvních stran víceméně prozradí, v jakém terénu se budeme pohybovat: osobní život, předků, vesnici, minulého století, na očích, odpradávna, za záclonami, sousedé, barabiznu, pryč, za rodičema, manželství, rozvod, přestěhoval, chalupy, umřel, práce, odejít, statek, prošedivělé vlasy, uhnul pohledem, studenými stěnami, objetí.

Hlavní hrdina Tomáš zapadá do galerie hájíčkovských hrdinů, smutných, ale víceméně sympatických chlápků, kteří se cítí být pevně svázáni s rodným místem, přáteli a sousedy, ale zároveň jim v životě pořád něco drhne – jak už to tak bývá, hlavně rodinné a milostné vztahy. Pracuje jako šéf místního statku, je už o něco starší než dřívější Hájíčkovi hrdinové, nostalgičtější a s pětapadesátkou na krku si víc uvědomuje pomalu odplouvající šance na nalezení té správné ženy a prožití smysluplného života. Ten pro něj představuje nejen vztah, ale také boj za hodnoty, které přesahují obyčejné vesnické pinožení. V tomto případě jde o symbolické dědictví předků, zodpovědnost za krajinu i podobu rodné vesnice a její pospolitost.

S Tomášem chodí-nechodí Kristýna, o dvacet let mladší žena narozená ve vedlejší chalupě, teď znalkyně barokní hudby a učitelka zpěvu. Zklamaná beznadějným vztahem i dosavadním životem se vrátila do rodného domu, kde však není vítaná – nemá děti, muže, a není tak své rodině dost dobrá jako správná hospodyně a dědička gruntu. S Tomášem společně bojují za záchranu starého stavení a snaží se zjistit, co mezi nimi vlastně je: zatímco Tomáš je s ní šťastný i přes odlišnost jejich světů, Kristýna vztah s kompromisy odmítá.

Mnohem více prostoru se tu však věnuje tematice společenské, která se v různé míře vyskytuje ve všech Hájíčkových románech. Zatímco dříve se autor soustředil zejména na proměny vesnice v devadesátých letech a dědictví kolektivizace padesátých let, tentokrát se časová osa posunula do té nejaktuálnější přítomnosti. Ústřední konflikt tu představuje boj s tajemnou bohatou společností s mluvícím jménem Big dragon, která po vesnicích vykupuje od jednotlivců akcie zemědělských družstev a posléze se zmocňuje jejich vedení. Dosud relativně udržitelné a tradiční způsoby hospodaření následně zlikviduje, ničí krajinu, vesnické vazby i charakter kraje. Ač slovo Agrofert v knize nikde nepadne, je zcela zřejmé, o jakém typu firmy se tu mluví. Tomáš a jeho kamarád Vlasta léta úspěšně vedou statek na pozemcích svých sousedů, malých podílníků podniku, a najednou jsou konfrontováni s žalobami, přeplácením, podvody a výhrůžkami, ale přes všechny úklady se nevzdávají a snaží se statek udržet.

Kromě hájíčkovské nostalgie, smutku a melancholie se v této dějové linii ukazuje až jakási heroická angažovanost, společenský apel, ve kterém se autor snaží zviditelnit téma, jež si většina zvláště městských čtenářů nejspíš nedokáže konkrétně představit („Kluci v dílně už připravujou stroje na jaro, rozmetadla, luční smyky, brány, diskery… Znáš to, držkujou, že je ještě brzy, ale já po nich šlapu, počasí se pak najednou rozběhne fofrem a musíme bejt připravený… Jo a pozdravuje Tě Johnny, veškerý hrádě ve stájích jsou krásně opravený, teď se vyváží hnůj z hlubokejch podestýlek… Řeknu ti, náš mladej Johnny to po nás jednou převezme. Je šikovnej a všechno ho zajímá, minulej tejden, než začalo sněžit, jsme spolu objížděli pole a instalovali ty berličky pro káňata, hrabošům letos ukážeme, to si piš…“ – s. 227). Sympatické donkichotství Tomáše a Vlasty je ukazuje jako hrdiny současnosti, kteří bojují za svůj domov, tradice, sousedství, krajinu, jihočeskou vesnici.

Hájíček však není typ spisovatele, který by tvořil jednoduché agitky. Boj hrdinů není pouze tažením za jihočeskou idylu, naopak je neustále podrýván otázkou, co znamená domov a rodný kraj a hlavně, zda všechno úsilí o jejich zachování stojí za to. Jestli věci vlastně nejsou trochu jinak, než jak se na první pohled zdají. Má smysl bojovat za chalupu, ve které nakonec příbuzní a potomci nechtějí bydlet? Proč se brát za dědictví předků, když jejich potomci sami ho za pár korun zrazují? Mám obětovat fyzické i duševní zdraví majetku, půdě, domu? Jsou mí sousedé zdrojem jistoty, pomoci a sounáležitosti, anebo spíš zabedněnci a sobci sledující hlavně svůj osobní prospěch? A není lepší vzdát se nesmyslného zápasu a užít si život, který neúprosně utíká?

Hájíčkův Drak na polní cestě klade pesimičtější otázky, než tomu bylo dříve, ukazuje současnou vesnici i ono „jihočešství“ a sedláckou náturu v temnějších odstínech, a zároveň s dávkou melancholie a nostalgie, která už k autorovu stylu zkrátka patří. Přináší uvěřitelné postavy a společensky důležité téma, udržuje svůj autorský rukopis a umělecký standard… ale nelze nepřiznat, že téma záchrany zemědělského statku, chovu krav i předvídatelnost vcelku nevýrazné milostné linky z knihy nedělá zrovna strhující četbu.

Chviličku.
Načítá se.
  • Jiří Hájíček

    (11. 9. 1967, České Budějovice) vyrůstal na jihočeském venkově, kde později i pracoval. V současnosti žije v Českých Budějovicích. Vydal tři sbírky povídek, Snídaně na refýži (1998), Dřevěný nůž (2004) a povídkový výbor Vzpomínky ...
    Profil
Jiří Hájíček

Drak na polní cestě

Host

Drama ze současného venkova, který čelí tlakům velkého byznysu … Kristýna, učitelka hudby, se po letech vrací z Prahy do Nového Lhotce. V pětatřiceti letech se pokouší narovnat vztahy s rodinou a na jihočeském venkově zapomenout na minulost. S Tomášem, ředitelem místního statku, se znají odjakživa a spojuje je snaha zachránit své osobní životy a také jedno chátrající stavení na návsi. Tomášovi je pětapadesát, dlouho žije sám a cítí, že stárne. S Kristýnou přichází naděje, ale postupně také neshody pramenící z odlišnosti života ve městě a na vesnici. A pak se ve Lhotci objeví černá auta. Vystupují z nich mladí muži v oblecích a kravatách, obcházejí chalupu po chalupě a nabízejí peníze za akcie statku. A Tomáš zjišťuje, že bude muset řešit mnohem složitější krizi než jen tu svou životní…

13_rec3

Souvisí

  • Tereza SemotamováRadikální potřeby

    Radikální potřeba mluvit, řešit a sdílet

    Reflektuje Alena Šidáková Fialová

    Román Semotamové by se nejspíš dal pochválit za jednotlivé pasáže, pocit, emoci, detail, u něhož lze prodlít či se jím pobavit. Jako celek je však podivně rozbíhavý a mnohohomluvný.

    Recenze a reflexe – Dvakrát
    Z čísla 18/2024
  • Hana LundiakováPlanetky

    Možnosti tu jsou

    Reflektuje Alena Šidáková Fialová

    V první polovině knihy budou čtenářovy pocity nejspíše zmatené a rozpačité: povídky střídají témata, naladění, prostor i čas, a než se člověk rozkouká, trochu zorientuje (a občas zavře oči nad nelogičnostmi zvolených situací), povídka končí. Společné jim je to, že jde o texty starší, vznikající od roku 2010; nejméně čtenářsky přístupné a logické jsou ty, které již byly otištěny v debutu Vrhnout.

    Recenze a reflexe – Dvakrát
    Z čísla 13/2024
  • Alena Šidáková Fialová

    Velký román je tu

    Můžeme diskutovat o tom, zda by románu neprospělo krácení, zda by se neobešel bez poněkud neorganicky připojené „palestinské“ poslední části (protože nejpůsobivější je zřetelně první polovina knihy), ale přesto se chce zvolat: tak dobře napsaný, plnokrevný román s tématem holocaustu a vyrovnávání se s ním, nekopírující obvyklá schémata, se v naší kotlině už dlouho neobjevil!

    Drobná publicistika – Nezařazené
    Z čísla 8/2024
  • Simona BohatáZbabělí hrdinové

    Co nespraví čas

    Reflektuje Alena Šidáková Fialová

    Nová kniha Simony Bohaté je živelná, sebejistá a suverénní – možná až příliš. To, co v předchozích prózách do této „jízdy“ vnášelo jakousi křehkost, opatrné záblesky něčeho neuchopitelného, nesamozřejmého, se tady vytratilo.

    Recenze a reflexe – Dvakrát
    Z čísla 7/2024
  • Alena ZemančíkováNějaké ženy a jacísi muži. Příběhy a situace

    Ženy, muži a čas

    Reflektuje Alena Šidáková Fialová

    Předkládané povídky zřetelně odkazují k životním zkušenostem, věku a pohlaví autorky. Nechtějí šokovat ani nepřinášejí složité sondy do lidské psychiky, osobních i dobových traumat se dotýkají opatrně, bez tlačení na pilu a ždímání emocí – a to je více než sympatické.

    Recenze a reflexe – Dvakrát
    Z čísla 4/2024