Doba Olegů Susů a Janů Lopatků je definitivně za námi. Literární kritika jako řemeslo zanikla, to, co ji dnes nahrazuje ve stejném dresu, je víceméně marketingový nástroj. Připouštím, že někteří se snaží držet praporu, ale jsou to jen takové mše pro hrstku podobných blouznivců. Role se otočily, nejdřív se „vymyslí“, nebo spíše převezme výraz, a pak se teprve naplní. (Jakub Šofar)
(1977) pochází z Vysočiny. Vystudovala filosofii na Masarykově univerzitě v Brně. Do povědomí čtenářů vstoupila knihou rozhovorů Proměněné sny (Host, 2006), za kterou obdržela cenu Magnesia Litera. Pozornost si získaly i její další tituly – Já jsem hlad (Host, 2009) a Sítě – příběhy (ne)sebevědomí (Host, 2016). Kniha Julie mezi slovy (Host, 2013) byla oceněna Zlatou stuhou za nejlepší beletristickou knihu pro mládež a cenou učitelů v anketě SUK. Pro mladé čtenáře napsala také knihy Flouk a Líla (Host, 2015) a Každý má svou lajnu (Host, 2017). Román Dědina (Host, 2018) se zařadil mezi nejprodávanější a nejoceňovanější tituly české prózy, audiopodoba se pak stala absolutním vítězem soutěže Audiokniha roku 2019. Svou pozici bestselleristky potvrdila románem Chirurg (Host, 2019) a novelou Vrány (Host, 2020), za kterou obdržela cenu Kniha roku v kategorii umělecká próza. V roce 2022 jí vyšel román Zahrada (Host).