Ivo Harák, Vladimír Novotný, Bohumil ŽdichynecMiroslav Holub

Holub redivivus

Reflektuje Jiří Zizler
Recenze a reflexe – Recenze
Z čísla 17/2024

Když v roce 1998 zemřel Miroslav Holub, otiskly jeho nekrolog mimo jiné listy New York Times, The Times, GuardianIndependent; tím se stal zřejmě jediným českým básníkem, jemuž se dostalo takové pocty. (Holubova bilance – převody do cca čtyřiceti jazyků – z něj činí suverénně nejpřekládanějšího českého básníka vůbec.) U nás byla v tu dobu jeho hvězda již na sestupné trajektorii.

Přispěly k tomu i peripetie kolem Holubova chování za normalizace (ohledně jeho „odvolání“ postojů z krizových let se ostře vyjádřil Petr Kabeš v textu „Holub na bání“ a vyšlo najevo i Holubovo zapletení se Státní bezpečností). Celkový autorův profil z hlediska režimního kontextu nastínil problematickým způsobem Justin Quinn v knize Poezie ve dvojím ohni (2018). Tematizuje tu básníkovo postavení coby figurky v mocenském zápasu Východu a Západu; jakkoli Holubovo působení rozhodně nepostrádalo politické souvislosti (byl ve svém ohledávání každodennosti zprvu spisovatelem „socialistickým“, podobně jako další Květňáci a třeba i Ivan Diviš), vyvinul se v autora velmi autonomního, kterého nelze napínat na ideologické konstrukce. Ke stému výročí básníkova narození a pětadvacátému výročí jeho úmrtí vyšla v Plzni kniha autorské trojice Ivo Harák, Vladimír Novotný a Bohumil Ždichynec.

Holubovu poezii se před půlstoletím pokusil interpretačně uchopit Bohumil Svozil v rozsáhlejší monografické studii Vůle k intelektuální poezii; vydána byla deset minut po dvanácté, v roce 1971, kdy už byl Holub zakázaný spisovatel a persona non grata – jediná recenze se objevila na Slovensku. Svozil se zabýval pouze částí Holubova díla, sliboval pokračování, k tomu však již nedošlo. Klíčové body básníkovy poetiky spatřoval ve výrazné roli syntaxe, významové analogizaci a hierarchizaci skutečnosti, procesu „zvědomování“, jakož i ve věcném a v podstatě účelovém vztahu k realitě.

Holub však nebyl zdaleka „jen“ básník, integroval v sobě také beletristu, esejistu, fejetonistu, překladatele a předního vědce – byl tedy umělcem, exaktním vědcem a intelektuálem, což představuje triádu v tomto dosahu a úrovni dnes téměř nevídanou. Patří do linie, kterou hájili či hájí Zdeněk Neubauer, Ivan M. Havel, Václav Cílek, Stanislav Komárek, František Koukolík a další. Jeho vztah ke vzdělancům byl přitom ostře kritický:

Upustili od srozumitelné promluvy k veřejnosti a to zničilo jejich vliv. Nikdy neměli menší prestiž,

konstatuje neúprosně roku 1970.

Monografie se pokouší se všemi básníkovými rozměry vyrovnat a obsáhnout je alespoň v náznaku. Pramenem je nyní pětisvazkové úplné vydání rozsáhlého Holubova díla, k němuž došlo v letech 2003–2021 zásluhou editora Michala Huvara a nakladatelství Carpe diem – došlo zde i na paralipomena, rozhovory a některé kritické reflexe.

Ždichynec, též lékař a básník v jedné osobě, vzpomíná na svoje setkávání s Holubem během několika desítek let. Novotný se zaměřil na texty beletristické (Anděl na kolečkách, Žít v Nex YorkuAladinova lampa) a analyzuje je z žánrového pohledu – nalézají se někde mezi esejem, cestopisem a reportáží. Nejrozsáhlejší část zaujímá studie Iva Haráka s názvem „Ono se letělo!?“, detailně a vývojově analyzující celek Holubova básnického díla.

Autorovu fakturu vidí Harák jako složitě a rafinovaně komponovanou. Byl to nesporně také výraz hledání básnické i lidské pozice a perspektivy ve složitém světě, který Holub nazíral jako osobnost přijímající odpovědnost coby jeden z článků sebeutvářejícího se lidstva: odpovědnost akcentovanou situací vědce, jenž rozumí věcem systémově a do jiné hloubky než nepoučený, naivní realista. I on však dospívá k sarkastické relativizaci, k nutnosti stálé revize východisek moderní, scientistní civilizace, k vážení a proměřování idejí i našich postojů k nim.

Autor studie charakterizuje závěrem Holuba jako autora vytvářejícího

poezii zdůrazňující racionalitu i analytický (vědecký) diskurs před idealizací, idylizací a emblematizací představovaného světa… tento diskurs vede v posledku k pochybám o smyslu lidské civilizace, kultury, života
s. 92.

Zdá se mi, že Holub s těmito pochybami vede stálý dialog, stejně jako ustavičně konfrontuje racionalitu a mýtus, jeho materialismus hledá svůj patos a transcendenci – cítil však, že pod nákladem povinného humanismu někdy podklesává a zakopává.

Harák uvádí ve vztahu k Holubovi některá jména, například Emil Juliš, Ivan Diviš, Vladimír Vokolek. Mohli bychom přidat třeba Jiřího Golda a další – z jistého aspektu můžeme skutečně Holubovu lyriku zejména v proudu šedesátých let vnímat jako existenciální. Harák používá přiléhavý pojem „básnická dialektika“ pro Holubovo sjednocování protikladů, přičemž však vyznění básně zůstává významově otevřené.

Bohatstvím těchto významů, nejednoznačností i originální poetikou zůstává Holub stále inspirativním básníkem a beletristou, navíc autorem snad nejkrásnější básně s tematikou Jana Palacha („Praha Jana Palacha“, Listy 3/1969, publikováno 23. ledna 1969). Proto si zaslouží nejen recenzovanou solidní „kolektivní“ monografii, ale jistě další a třeba i extenzivnější návraty.

Chviličku.
Načítá se.
  • Ivo Harák

    (1964), odborný asistent a vedoucí literární sekce Katedry bohemistiky Pedagogické fakulty Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem a básník. Literární reflexe uveřejňuje nejčastěji v časopisech Host, Psí víno, Salve a ...
    Profil
  • Jiří Zizler

    (1963), vědecký pracovník Ústavu pro českou literaturu Akademie věd České republiky, literární kritik a publicista. Literární reflexe otiskuje nejčastěji v časopisech A2, Host, Souvislosti a Tvar, dříve v Kritické příloze Revolver Revue ...
    Profil

Souvisí

  • Vladimír VokolekCokoli píšu

    Vokolkův vox v pusté zemi

    Reflektuje Vladimír Novotný

    Nemylme se, dnes již málokdo bude náležitě bedlivě a zkoumavě číst záslužně vydané Spisy Vladimíra Vokolka. Básníkův duchovní a literární odkaz však po několika desetiletích smysluplně přibližuje předkládaný výbor z jeho díla v uspořádání Martina Lukáše. Filosofické a reflexivní lyriky vzniká a vydává se v současnosti jako šafránu…

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 17/2024
  • Ewald MurrerSilvuple / Hlasy ryb / Nemocný měsíc / Vulturnus / Nouzové zastavení času…

    Nad posledním obdobím básníka Ewalda Murrera

    Reflektuje Jiří Zizler

    Závěrem zbývá, jak se kdysi říkalo, „vyšetřit“ poměr Ewalda Murrera a Ivana Wernische. Příbuzenský vztah obou básníků je obecně známý, ale nikdo z nich se možným literárním ovlivněním příliš nezabývá, ačkoli v jedné básni Murrer říká, „že není na světě nic těžšího, / než býti synem velkého člověka…“ (Noční četba, s. 96)

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 16/2024
  • Radek RakBáje o hadím srdci

    O bytostech, které by neměly existovat

    Reflektuje Jiří Zizler

    Autor tedy vypráví příběhy či jim dává prostor, aby se vyprávěly samy, nechává je prorůstat realitou, ovládat ji, ale realita často kontruje svým copak je to za nesmysl? Osnovuje knihu jako pavoučí síť, pevnou a pružnou, svůdnou a impozantní.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 12/2024
  • Ondřej FibichZtracený povídky / Antýgl / Anděl v cirkuse

    Oslavené tělo (nejen) poezie

    Reflektuje Ivo Harák

    Kdysi jsem pravil, že jsem tuze rád, jestliže mi literatura poskytuje naději. U Fibicha jde však spíše o naději vyslovení se nežli bytí, o naději společné paměti a bolesti nežli duchovní transpozice a fyzické proměny.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 12/2024
  • Město a text
    Michal AjvazPasáže

    „Kdo ví, jak to bylo dál?“

    Reflektuje Jiří Zizler

    Poslední Ajvazův román je opět virtuózní a volá po mnohaměsíční analýze všech svých subtilností, fazet a filiací.

    Recenze a reflexe – Dvakrát
    Z čísla 11/2024