Profil čísla
19|2025
Tvar_19_2025-1_page-0001

Ještě jinou sochu jste si prohlédli na obálce. Sochu klasika, velikána, „knížete básníků“, který celý život pracoval, a to úspěšně, na monumentalizaci sebe sama: Johanna Wolfganga Goetha. Jemu jsme věnovali toto číslo a pozvali jsme do něj několik autorů a autorek, navzájem odlišných generačně i co do milieu a zkušeností.

Vážení čtenáři, vážené čtenářky,

budeme zase trochu méně mluvit o literárním provozu a trochu víc o literatuře, říkal jsem si, když jsem usedl k psaní tohoto úvodníku. Jak se mi to často stává, život mě okamžitě dementoval; abych tedy tezi vyslovenou v první větě ihned popřel, zkusím obrátit vaši pozornost nejprve na text v rubrice Literární život (s. 16–17). „Může literatura napomoci v ekologické krizi?“, ptá se Adéla Vrubel a odpovídá zprávou o dvou tematických večerech, pořádaných kolegy z časopisu Plav. Může? Ovšemže může. Odpovědí je ekokritika, environmentální čtení, nebo je možné vykročit za hranice textu a performativně splynout s vodou na znamení sounáležitosti přírody. V tomto případě snad dokonce živé i neživé.

V tom textu mě ovšem zaujal ještě jeden motiv. Motiv soch vytržených ze svého původního prostředí a umístěných v zahradě umprumáckého objektu, kde zarůstají mechem a kapradím a příroda si bere zpět „motiv nadvlády, jejž sochy představují“. Nemusí to být jen nadvláda, přemýšlím, spokojil bych se se sociální pamětí a identitou, než se začneme bavit o těch mocenských implikacích. Ale každopádně přesun sochy na jiné místo s těmito významy pořádně otřese. Jak asi vypadá divadelní socha, „slavnostní tělo paměť“, kterou v Centrul Replika postavili Olze Bancic, Židovce z Besarábie, která se za druhé světové války zapojila do hnutí odporu ve Francii? O ní si přečtete v závěrečném Rubu od Alice Koubové na s. 24. „Na každýho se zapomene, ale na některé lidi se společnost snaží zapomenout rychleji a usilovněji.“ Alice Koubová se, jak je pro ni přirozené, pohybuje spontánně mezi disciplínou a nahodilostí, mezi institucemi a osobní zkušeností. A tentokrát je velmi naléhavá.

Ještě jinou sochu jste si prohlédli na obálce. Sochu klasika, velikána, „knížete básníků“, který celý život pracoval, a to úspěšně, na monumentalizaci sebe sama: Johanna Wolfganga Goetha. Jemu jsme věnovali toto číslo a pozvali jsme do něj několik autorů a autorek, navzájem odlišných generačně i co do milieu a zkušeností. Sylvie Richterová, Adam Borzič, Ondřej Macl a Stanislav Zajíček: všichni stejné zadání, „já a Goethe“, ale jak, to už ponecháváme na autorské kreativitě. Jak jsou navzájem odlišné, tak jsou v něčem obdivuhodně spřízněné. Kladou si, každý jiným jazykem, obdobné otázky: po duchovním hledání a cynismu jako jeho nerozlučném průvodci, po zkusmém hledání vertikály tam, kde není zřetelná, ať už proto, že je zahalená, nebo proto, že je zparodovaná. Ale pozor: i Goethe byl, třebaže v zárodečné formě, proto-environmentální autor. Úplně jinak, než by nejspíš čekali účastníci plavovského večera. Ale svou vírou v souvztažnost a vzájemnou podmíněnost všeho jsoucího – opět, určitě všeho živého, ale nejspíš i neživého –, v systém, jaký známe spíš z hinduistické nebo buddhistické tradice. Více vizte v textu Adama Borziče na s. 8.

Zadání, řekli jsme. Rumunské „psaní bez zadání“ Alice Koubové je koneckonců takové zrcadlo faustovské touhy po poznání hlava nehlava: kde jeden chtěl pochopit a obsáhnout všechno, druhý uzávorkovává, zkoumá, jak se žije „bez“ – pochopení, jistot, hodnot. Zní to jako laciná lamentace, ale není to myšleno úplně doslova, spíš jako krok, který je třeba udělat aspoň ke konstatování mezer a prázdných míst. Potřebujeme k tomu kolektivní inteligenci bez zadání? Ano – ale nemluvím o té umělé. Potřebujeme dnes vznešené génie? Tahle otázka stojí trochu víc přemýšlení, ale myslím, že také ano. Možná, že i v tom je dnes jádro pudla.

Přeji vám, milí čtenáři a čtenářky, scelující čtení.

JMH
Rozbalit Sbalit editorial Jana M. Hellera

To hlavní

  • Rozhovor s Alžbětou Stančákovou

    Tvorba by se neměla posuzovat věkem ani genderem

    Ptá se Simona Martínková-Racková

    Těžko říct, já v tom příspěvku sdílela momenty z doby raného mládí, takže by to chtělo probrat s těmi, kterými je kolem dvaceti dnes. To, že se to neděje mně nebo lidem v mém bezprostředním okolí, neznamená, že se to neděje vůbec. Mladší generace přijde s novými proslovy, tak jako to teď Billie Eilish natřela miliardářům na Wall Street, a dobře jim tak.

    Rozhovory – Rozhovor
    Z čísla 19/2025
  • Josef KučeraDům z papíru

    Zvláštní radost z poezie

    Reflektuje Adam Borzič

    V papírovém domě lze být šťastný, lze tu mít „zvláštní radost žít“ (s. 61). Tato citace verše velkého italského lyrika dvacátého století Sandra Penny vyjevuje, že radost z poezie je zvláštní radostí z žití. Kučeru a Pennu propojuje jemná melancholie, která prostupuje jejich básnické světy, i ten místy „japonský“ charakter jejich výrazu, i když se ho každý z nich zmocňuje po svém.

    Recenze a reflexe – Dvakrát
    Z čísla 19/2025
  • Jestli si po přečtení tohoto článku začnete paranoidně všímat svobody na každém rohu, tak se omlouvám. Ale blíží se již zmiňovaný 17. listopad, tak třeba budete mít v tomto svátečním období alespoň téma k diskusi s přáteli. A možná se už brzy dozvíme, zda je svoboda v názvu hnutí SPD pozitivní, nebo negativní. Tip bych měl…

    Drobná publicistika – Na jazyku
    Z čísla 19/2025
  • Josef KučeraDům z papíru

    Kdo tu s kým ještě doopravdy mluví?

    Reflektuje Jitka Bret Srbová

    I překvapivý, imaginativní závěr této básně nemění nic na tom, že načrtnutý gauč je v básni zcela hmotný, usedáme na něj a prožíváme text spolu s autorem.

    Recenze a reflexe – Dvakrát
    Z čísla 19/2025
  • Právě jednota smyslového a duchovního je nejvýraznějším znakem Goethova vztahu ke skutečnosti. A jeho erotický mysticismus, rozvíjející súfijské motivy, mě celoživotně poznamenal, jakkoli mě rozvíjení tohoto impulsu nakonec zavedlo až do tantrické Indie, jejíhož duchovního klimatu se Goethe podobně jako Shakespearova díla až pověrčivě obával.

    Esejistika – Esej
    Z čísla 19/2025
  • Goethe

    Syntéza syntézy

    Reflektuje Jan M. Heller

    Jeho Goethe není klasicistní mramorová socha, nýbrž živý, rozporný organismus – a i kdyby tato modernizující perspektiva místy přeháněla, právě v ní se skrývá ono Goethovo „věčně živé“, které se nedá vyčíst z komentovaných vydání, ale nejlépe je ho prožít.

    Recenze a reflexe – Reflexe
    Z čísla 19/2025
  • 09_poezie_suk

    Stmíváním se k sobě začali blížit.
    Žena nesla nám ukázat svět,
    který porodila.
    Byly to velmi neurčité tvary,
    byla to robátka zavinutá do jejího strachu,
    byly to výpěstky bouřlivé fantazie,
    jež čas od času
    jak blesk sjíždí do lidského hromosvodu,
    nebo prostě do každého druhého svodu,
    neboť jsme stále čímsi
    sváděni a pokoušeni,
    stále cosi projektujeme, mluvíme o tom
    před spánkovou adaptabilitou v mozku,
    hovoříme o tom,
    i když se zdá,
    že za zády je všechno dávno dokonáno,
    kladiva

    Beletrie – Poezie
    Z čísla 19/2025
  • Goethe
    Sylvie Richterová

    Goethe a tajemství lidského osudu

    Divadelní představení celé hry je skutečně nepředstavitelné, ale rozehrát ji vlastní představivostí, obraz za obrazem, větu po větě a prožívat v představách situace, obrazy, reálné i mytické bytosti, zkoušet, opakovat, přemýšlet, meditovat, vracet se i po letech – je to výzva, umění, zasvěcení.

    Esejistika – Esej
    Z čísla 19/2025
  • Alžběta StančákováTvoje tvář s hebkým odrazem

    Arabesky pro (hyper)moderní dobu aneb Děkujeme, že jste se do nás pokusili vcítit

    Reflektuje Iveta Mikešová

    Při čtení mi opakovaně vyvstávala otázka „A dál…?“ Je nedořečenost a fragmentárnost v některých textech funkčním prvkem významové a kompoziční organizace, účelně provokujícím asociační hru se čtenářem? Pro mě tomu tak vždy nebylo, jakkoli budu další autorčiny prozaické či básnické knihy vyhlížet se zájmem a očekáváním.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 19/2025
  • Rande s Miss World za moc nestálo; šokovalo ho, že za účes dala tisíc korun, přece se nebude milovat s někým, kdo vyhodí tolik peněz za účes! Ještě by s ním chtěla počít homunkula… A tak se po rychlém procesu toulal Brnem sám, až zapadl do náhodného chrámu, sedl si před obraz krvavého Krista a říkal si: „Aspoň že Ty rozumíš mému trápení…“ Ale jeho dětský guru se netvářil zrovna empaticky.

    Drobná publicistika – Slovo
    Z čísla 19/2025
  • Arthur SchnitzlerCesta ven

    Střet starých konvencí a moderní doby

    Reflektuje Pavel Horký

    Pro úvodní seznámení se Schnitzlerovou prozaickou tvorbou však doporučuji raději spisovatelovy novely pro jejich větší uměleckou intenzitu a psychologickou dramatičnost, již v recenzovaném románu poněkud postrádám.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 19/2025
  • Anna Jelinek, Karoline KlostermannVzpomínky na Šumavu VI. Život šumavského lékaře Josefa Klostermanna

    Vzpomínky (na) otce Karla Klostermanna

    Reflektuje Ivo Harák

    Kéž bychom si všech těch nakonec velkých (třebasže občas ne-patrných a zneuznaných) osobností uměli vážit jako šumavští skláři, kteří provázejí předčasně zemřelého, poměry uštvaného lékaře na místo posledního odpočinku za svitu pochodní (jak o tom píše Anna Jelinek) – a nechovali se k nim jako komunismem a lihem zpitá doba poúnorová, hanobící hrobku i ostatky slavného sklářského rodu Abele (jak o tom píše Ondřej Fibich).

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 19/2025
  • Rub
    Alice Koubová

    Rumunskem bez zadání

    Vstupujeme v těchto dnech do období českého fašismu. Neabstraktního násilí, uskutečňovaného reálnými lidmi. K těmto myšlenkám mě přivedl záměr psát dnes, bez zadání. A tady se teď odmlčím.

    Drobná publicistika – Slovo
    Z čísla 19/2025

Další texty

Chviličku.
Načítá se.