Profil čísla
2|2021
tvar_2_2021-1_page-0001

A uvědomování je klíčem i k poezii, nebo ne? Pravda, každý si něco uvědomuje…

Vážení a milí čtenáři,

před pár měsíci vyšla v nakladatelství DharmaGaia pozoruhodná kniha. Jmenuje se Umíráme každý den a jejím autorem je mistr tibetského buddhismu Yongey Mingyur Rinpočhe. Popisuje v ní svůj zážitek blízké smrti: v Indii se dobrovolně stal potulným žebrákem, záhy se však otrávil zkaženým jídlem, v důsledku čehož smrtelně onemocněl. Díky tomu mohl své duchovní vzdělání a praxi důkladně prověřit… Čtení je to nejen fascinující, ale i poučné:

Život je jen sen. Některé obrazy jsou významnější než jiné, ale nemají žádnou závažnější podstatu. Jak okouzlující! Formy vyvstávají a mizí, dech vchází dovnitř a vychází ven, vesmíry zanikají a objevují se. Minulá noc je pryč.

Rinpočhe v knize říká z první ruky cosi důležitého o povaze skutečnosti. Něco, co je radno si uvědomovat, protože je to cesta z mentálního utrpení.

A uvědomování je klíčem i k poezii, nebo ne? Pravda, každý si něco uvědomuje… Ale jak pravil Ivan Diviš: „Básník si uvědomuje něco navíc.“ Co je to „něco navíc“? Možná právě to, že ač „život je jen sen“, přesto „některé obrazy jsou významnější než jiné“. A že právě pomíjivost existence umožňuje to podstatné, v životě i v poezii.

Jenže jak se říká ono podstatné? Především tak není možno činit na plnou hubu, nýbrž je potřeba (opět slovy Ivana Diviše) „ukázat na vedlejším hlavní“. Což může vypadat všelijak, třeba takhle:

Nechápal jsem nic
dlouho jsem ten papírek hledal
chodil zoufale pěšinou nahoru dolů
rozhrnoval trávu, pampelišky, porost
domů jsem přišel orvanej
špinavej, bez ničeho
se slzami v očích a igelitkou
Zelenina Terezín“
otřesen náhlým prozřením
že věci nedrží samy od sebe.

Autorem těchto veršů je skvělý básník Pavel Novotný. Jeho básnické knihy Zápisky z garsonkyDědek vyhlásila Eva Klíčová jako Dílo roku (resp. Díla roku) 2020.

Z její volby mám nelíčenou radost a vám, Pavle, ze srdce blahopřeji!

MO
Rozbalit Sbalit editorial Milana Ohniska

To hlavní

  • Tvárnice
    Eva Klíčová

    Básnický basic

    Vnímavost Novotného tvorby vůči všem občanům vymykajícím se normám společnosti, kde svoboda už je pouze ekvivalentem dravého devastačního konzumerismu, představuje kromě provokativního výrazového purismu další argument pro výběr Zápisků i Dědka.

    Esejistika – Esej
    Z čísla 2/2021
  • Literární cena
    Christoph Wenzel, Ondřej Krystyník

    Drážďanská cena lyriky 2020

    vesnická, ústní dutina: jazyk a měkké patro,
    dialekty dávno z tohoto prostoru ustupují.
    za groš by se snad ještě dalo vytáhnout
    rezavé slovo za groše z automatu, posledního
    před dálnicí. lejsek šedý v květináči drtí

    Beletrie – Poezie
    Z čísla 2/2021
  • Adam BorzičDějiny nitě / Die Geschichte des Fadens

    Napil ses ze studny černého slunce

    Reflektuje Klára Krásenská

    Borzičova sbírka je mystická a podobně jako Březina i on čerpá z různých spiritualit; výsledkem však není rozředění, zmatení, plytkost.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 2/2021
  • Nad knihou
    Buddy LevyLabyrint z ledu

    Ďáblova symfonie

    Reflektuje Svatava Antošová

    Ulovit nějaké zvíře a přilepšit si tak čerstvým masem se jim podařilo málokdy, zčásti i kvůli tomu, že na lov už neměl nikdo z nich sílu.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 2/2021
  • Daniela Vodáčková, Eugenio Montale

    Báseň v odraze II. (Eugenio Montale)

    Drusilla přichází, je oblečená do červené (život, erotika), jako odraz světla v brýlích, v podobě světelného prasátka, proniká mlhou (smrti) a přechází k meruňkové předložce u postele (výchozí červeň je v ní obsažena, ale zároveň ztlumena).

    Drobná publicistika – Slovo
    Z čísla 2/2021

Další texty

Chviličku.
Načítá se.