PK

Lidé

Petr Král

Medailon

(4. 9. 1941, Praha – 17. 6. 2020, Praha)

básník, prozaik, překladatel, esejista, autor odborných prací z filmové historie.

Původním jménem Chrzanovský, v roce 1950 přijal příjmení Král po svém otčímovi. Pochází z lékařské rodiny, po maturitě na jedenáctileté střední škole (1959) vystudoval dramaturgii na FAMU (1960–1965); v letech 1961–1963 studium nuceně přerušil a absolvoval vojenskou službu. Poté pracoval do srpna 1968 jako redaktor v nakladatelství Orbis, kde řídil filmovou edici (mj. řadu Filmy a tvůrci). Po sovětské invazi v srpnu 1968 emigroval do Paříže; v roce 1984 pobýval v Québecu. Živil se v nejrůznějších zaměstnáních, mj. působil jako lektor v nakladatelství Gallimard, dále jako překladatel, filmový a literární kritik. Dva roky pokračoval ve studiích dějin a teorie filmu na univerzitě v Nanterre a v roce 1995 získal za své práce o filmu doktorát na Sorbonně. Přednášel na pařížské École de hautes études en Sciences sociales (1988–1991), hostoval na univerzitách v Paříži a Lyonu, rovněž na Masarykově univerzitě v Brně. Od léta 1990 do jara 1991 byl zaměstnán jako kulturní rada čs. velvyslanectví v Paříži. Od roku 2006 žil znovu v Praze.

Debutoval roku 1958 verši v časopise Univerzita Karlova. V letech 1959–1969 se podílel na činnosti pražské post-surrealistické skupiny (UDS) sdružené kolem Vratislava Effenbergera (zúčastnil se rukopisných pracovních sborníků Objekt 4, 1959, a Objekt 5, 1961). Spolupracoval na přípravě tematických výstav Symboly obludnosti (1966) a Princip slasti (1968). Od první poloviny šedesátých let napsal několik básnických sbírek, které zůstaly v rukopisu až do pádu komunistického režimu.

Po příjezdu do Paříže se zapojil do činnosti pařížské surrealistické skupiny a příbuzných okruhů a publikoval v jejich revuích L’ArchibrasCoupurePhases, Melog. Psal literární recenze do deníku Le Monde a filmové do týdeníku L’Express, byl členem redakčních rad několika pařížských časopisů: Positif (zde filmové kritiky), Cahiers de l’Est (v roce 1979 zde uspořádal zvláštní číslo o Československu), Le Messager européen. Spolupracoval s časopisy SvědectvíL’Alternative, s revue Po&sie a zejména s básnickou revue Le Mâche-Laurier, v jejíž redakční radě po léta působil. Řadou hesel přispěl do slovníků Dictionnaire général du surréalisme (Paris 1982) a Dictionnaire Larousse du cinéma (Paris 1986), heslem o českém malířství do slovníku nakladatelství Robert Dictionnaire universel de la peinture (Paris 1975) a do obdobného Petit Larousse de la peinture (Paris 1979); redigoval texty o českých a slovenských autorech pro Dictionnaire universel des littératures (PUF, 1994), kam sám přispěl heslem o moderní české poezii. S Janem Rubešem připravil české číslo bruselského časopisu Courrier du Centre international d’Études Poétiques (1986).

Po roce 1989 publikoval v periodikách Literární noviny, TvarSvětová literatura, Host, Iniciály, Ateliér, AnalogonIntelektuálPandoraKontextySouvislosti, Weles, Protimluv aj. O autorovi vznikl dokumentární film Král nic nedělá (2012, scénář a režie Jan Gogola ml.).

Ústředním tématem tvorby básníka a esejisty Petra Krále je zejména vztah mezi skutečností a obrazností. Jeho rozsáhlou tvorbu, psanou česky i francouzsky, utvářelo zprvu setkání se surrealismem a pojetí básně jako jedinečné „konstelace“ slov, představ a zážitků. Do přelomu šedesátých a sedmdesátých let jsou jeho sbírky neseny pro tehdejší pražské surrealisty příznačnou kritickou funkcí imaginace a konkrétní iracionality. Spíše než volným tokem představ je báseň jakýmsi afektivním komentářem reality, směšováním každodenní banální zkušenosti s obrazy vlastní subjektivity, osobních pokladů a mýtů. Knižně začal Král svou poezii publikovat francouzsky, bylo to na konci sedmdesátých let (sbírka &Cie), deset let po příchodu do pařížského exilu.

Civilní pohled na svět se v exilu postupně otvírá novému, intenzivnímu prožitku a vytváření soukromých mytologií, vztahujících se především k městskému prostoru (zejména v rozsáhlé, mnoho let vznikající sbírce Město je náš les).

Svou poetiku, označenou pojmem pěší metafysika, Petr Král paralelně rozvíjel i v tvorbě prozaické. Příznačně se v ní drží postoje básníka, jehož promluva se neodvíjí od sledování tradiční dějové zápletky, nýbrž je nesena asociativní obrazností a rytmem, neboť vedle vizuální orientace je pro Královo vnímání a básnické prostředkování skutečnosti srovnatelně určující jazzová hudba, resp. muzičnost obecně.

Vedle básnické a prozaické tvorby se Král od počátku profiloval též jako břitký esejista, kritik a komentátor, ať už konkrétních děl a autorů, či obecných uměleckých a společenských jevů; své česky i původně francouzsky psané eseje, kritické články a polemiky z let 1960–2014 shrnul do rozsáhlého souboru Vlastizrady, roce 2017 vydal soubor esejů Konec imaginárna. Král se věnoval i esejům o filmu, např. v dvoudílné studii o filmové grotesce (česky vyšla úvodní Groteska čili Morálka šlehačkového dortu, 1998), a též textům zaměřeným na fotografii (Fotografie v surrealismu, 1994). O různých typech obrazů (filmových, malířských i reálných) píše v souboru krátkých textů Trompe-l’œil (bibliofilie).

Jako překladatel a editor se soustavně snažil o představení české poezie francouzskému publiku (tři antologie, básně Jaroslava Seiferta aj.), zasloužil se také o česká vydání některých zásadních textů francouzské avantgardy – rozsáhlý výbor z poezie André Bretona, první úplný překlad zakladatelského textu francouzského surrealismu Magnetická pole, výbor z poezie Tristana Tzary Mluvím já vlci atd.

Od roku 2013 Petru Královi vycházejí v nakladatelství Větrné mlýny Sebrané básně, právě vyšel třetí ze zamýšlených čtyř dílů. K vydání je připraven soubor filmových esejů pod názvem Hloubka záběrů, básnická próza Desátý okres o pařížské čtvrti, v níž Petr Král dlouhá léta žil, a jeho poslední básnická sbírka Vzdálenosti.

Petr Král je nositelem několika ocenění: mj. mu byla v roce 1986 udělena Cena Clauda Serneta, v roce 2006 Cena Benjamina Fondana, v roce 2016 ve Štrasburku Cena Jeana Arpa a téhož roku v Praze Státní cena za literaturu.

Přesně rok před smrtí, v červnu 2019, se stal jako zatím jediný Čech laureátem Velké frankofonní ceny Francouzské akademie.

(Zdroj: www.slovnikceskeliteratury.cz, kráceno; autoři hesla Jan Gabriel, Veronika Košnarová a Michal Jareš.)

Autor fotografie

Philippe Matsas

Načíst další
  • ZC RE VV RK JS PK JŠ JG MR VK PH WH ZV JŠ PT JŘ KB
    Stanislav Dvorský
    Anketa se Zdeněk Cibulkou, Romanem Erbenem, Vlastou Voskovcovou, Radimem Kopáčem, Jiřím Stivínem, Petrem Králem, Janem Štolbou, Janem Gabrielem, Martinem Reinerem, Veronikou Košnarovou, Petrem Hruškou, Wandou Heinrichovou, Zdeňkem Volfem, Janem Šulcem, Pavlem Turnovským, Jakubem Řehákem a Kamilem Bouškou

    Těším se na další jeho básně!

    Ptá se Milan Ohnisko
    Rozhovory – Anketa
    Z čísla 13/2020
  • fellini_knezove
    Federico Fellini
    Petr Král

    Evropan Fellini (výňatek)

    Zatímco hollywoodští filmaři usilují – byť sebesnaživěji – jen o to, zbohatlicky si přivlastnit poklady, které jim jsou v podstatě cizí, italský režisér prozrazuje své sepětí s kulturou také nonšalancí, s níž se k ní staví.

    Esejistika – Esej
    Z čísla 1/2020
  • cropped-Jack-Kerouac-Hero-2016-1
    Ozvěny Beat Generation
    Petr Král

    Ach, Bumsy!

    Obecně vzato jsou Kerouacovy prózy obdobou dlouhých básní; tak jako ty jsou
    vskrytu řetězcem básní kratších, k obrazu procházky a jednotlivých „zjevení“, obrazů nebo vidin, které při ní před chodcem vyvstanou, jsou prózy sledem rodících se a zanikajících vzruchů (elánů) skládajících je co vždy novou iniciační pouť.

    Esejistika – Esej
    Z čísla 5/2019
  • PK

    Básníkův humor, jejž u něj zdůrazňoval Ludvik Kundera (viz předmluvu k Yehudi Menuhinovi), zahrnoval také nijak optimisticky smysl pro absurditu, jimž ladil i s obecnějším duchem skeptického „modernismu“ povalečných let; u nás zejména těch šedesátých, v nichž Wenzl (konečně) debutoval.

    Esejistika – Esej
    Z čísla 19/2018
Vyhledávání
Starší obsah

Pro obsah starší roku 2015 můžete zapátrat na našem starém webu: http://old.itvar.cz.

Pokud Vám můžeme s čímkoliv pomoci, napište nám!

Edituje