Typlt-2018-fotoAT-cb
30 let Tvaru
Jaromír Typlt

Tah po tahu

Jak teď poskládat svůj zmatek
aby z toho byla aspoň hra
a protihráč mohl táhnout
nečekaně ostře?

Beletrie – Poezie
Z čísla 5/2020

Nejsem z říše zkřiveného vlasu
Přeuložil jsem svou pravou tvář

Dobrý portrét se skládá ze všeho
co přiletí

Taky jsem mohl začít přitahovat
              pravé ořechové

       žádané zboží
       váhavé střelce

              pravé ořechové!

Odjakživa
se kolem mě rojí ztřeštěnci, odnaproti
vždycky přichází někdo, kdo přihořívá hoří
anebo na mě znenadání kývne mezi dveřmi
„Sice nevím, na co zrovna teď myslíš

ale bude to
rozhodně něco tak rozhodně
rozhodně něco takového
že to nakonec někdo vezme a zneužije

a celé to pak skončí
v pěkném pekle…“

Hrkne ve mně
Přeseknutě

Jak teď poskládat svůj zmatek
aby z toho byla aspoň hra
a protihráč mohl táhnout
nečekaně ostře?

Jeho tah:        Kdybych drtil v prstech
teď anebo nikdy
prozradil bych ti svůj praskot

Můj tah:        Kdybys měl tu správnou uniformu
poslal bych tě k sobě na výzvědy
jestli už konečně
něco vím

Jeho tah:        Vydřel sis to
a teď to opusť

Můj tah:        Ohryzal bych zříceninu
jenom abych nemusel bez přestání
ohryzávat zříceninu

Jeho tah:        Rozpoznáváš, co ti hrozí?
Stane se z tebe
těžké
zodpovědné
soukolí

(Krátká přestávka ve hře
Je potřeba vyměnit ozvučnou plochu)
Oba hráči mlčky postávají vedle svých žen
Jedna se zničehonic otočí a prstem něco rychle
načmárá tomu svému na rameno     V měkké látce
na okamžik zasvítí stopa nápisu, který se ale hned
v tu chvíli vytrácí     Druhá žena udiveně zavrtí hlavou
Přiloží prst na rameno svého muže, nejdřív trochu váhavě
jako by přemýšlela, jaké slovo napsat Ale
pak udělá jen škrt a divoce ho
přečárá

Můj tah:        Nebesky tichá toulka, kterou si ale budu muset
pozemsky vykřičet

Jeho tah:        Aby tě už nešvihaly jenom konce větví
aby tě švihaly už i kořeny pod zemí!

Můj tah:        Ne, já tady mluvím o dřevních dobách
a ty se kácíš!

Jeho tah:        Jazyk ti dávno zdřevěněl

Můj tah:        Tady žijí jenom ti
kterými to nehnulo

Jeho tah:        Možná už bude čas udeřit na mrtvé
kde je jim konec

Můj tah:        Zmrazeného času není víc
než ztraceného času

Jeho tah:        Znechucení
v původním znění
s titulky

A moje prohra: Oblékám se zase do svého
důvěrně známého zakletí     Nahlížím si přes rameno
ale nevidím tam nic, žádnou důležitou šifru
A i kdyby tam snad byla     Kdo ví, jestli by taková šifra
nezněla jako slova, která jsem kdysi přes uličku
rozluštil v pomačkaných novinách
na klíně neznámého spícího:
„nehájím se“

Nehájím se

A moje výhra:               Nevím proč se mi vybaví
jak jsem si jednou dlouho prohlížel fotku, na které
byla stokrát ta samá tvář Ale jedna z těch sta byla
mázlá     Jako když se přes ni zavlní vzduch, který zasálal
z rozpálené hlíny     Měl jsem za úkol to opravit
Ale čím dál víc jsem měl pocit, že je právě tak dobré
tu tvář zpátky doostřit
podle všech ostatních
jako ji nechat

Jedinou rozmazanou

(Z této básně vychází i společná radiofonické kompozice 
Michala Rataje a Jaromíra Typlta, natočená pro nové album „škrábanic“ v prosinci 2019.)

Chviličku.
Načítá se.
  • Jaromír Typlt

    Spisovatel, performer, esejista a kurátor výstav. Jeho zatím poslední knihou je sbírka básní Za dlouho (2016), v roce 2020 ale uvedl svoje nové texty na zvukovém albu Zaškrábnutí, které nahrál ...
    Profil

Souvisí

  • Ozvěny surrealismu
    Jaromír Typlt

    V odezvě na obludnost

    Bezprostředně se tu ale připravovalo jiné popření lyriky, jímž se měla už zanedlouho zviditelnit a překročit sama hranice surrealismu.

    Esejistika – Esej
    Z čísla 1/2019
  • Čína
    Rozhovor s Jidi Majiou

    Básník je dobrodruhem v jazyce

    Ptají se Jaromír Typlt a Zuzana Li

    …ale co dělá poezii poezií? Cit a prožitek. Jazyk básně nelze pouze racionálně vykonstruovat, člověk-básník musí být v básni plně přítomen, jinak podle Ai Qinga nelze tvořit poezii.

    Rozhovory – Rozhovor
    Z čísla 7/2016
  • Hudba
    Rozhovor s M. Smolkou

    Šlajsna a smrž

    Ptá se Jaromír Typlt

    Můj nejcennější nástroj je propadání do hlubinné koncentrace, ve které, dá-li Bůh, se otvírá intuice.

    Rozhovory – Rozhovor
    Z čísla 21/2015
  • Les
    Česká krajina
    Radek Štěpánek

    Vichřice

    Veliký vítr běží nocí
    a vysává ze země všechnu vláhu,
    to těžké v něm klesá ke dnu a to snadné
    kamsi do nenávratna odlétá.

    Beletrie – Poezie
    Z čísla 4/2020