05_nekrolog
Nekrolog za Zena Kaprála

Za Zenem Kaprálem (19. října 1941, Brno – 26. října 2020, Strmilov)

Vzpomíná Martin Reiner

Tam jsem Zenona potkal, a za tou hradbou mlčení a bafání z dýmky jsem najednou v básních nacházel člověka veselého až k rozjařilosti, vtipného, ohromně sečtělého, se zálibou ve zkratce a paradoxu, s viděním ostrým až k neomalenosti.

Drobná publicistika – Nekrolog
Z čísla 19/2020

Vždycky mi přišlo, jako by Zeno do našeho světa vstoupil z nějaké staré fotky, vyvedené v odstínu sépiová kost. V cirkusových barvách novodobé reality k sobě přitahoval pozornost svou jinakostí; vypadal jinak, choval se jinak, přemýšlel jinak. Žil dokonale nevýstředním stylem… a já ho postrádám od první minuty, co odešel.

Jeden čas sídlilo naše nakladatelství ve stejném domě jako Obec moravskoslezských spisovatelů, které Zeno okouzlujícím způsobem velel. Měli kancelář o patro nad námi. Já tehdy lítal pořád jak hadr na holi, a v tom stavu jsem občas potkal Zenona na schodech. Podivil se – pokaždé! –, že se někdy nestavím, a vždy obnovil své pozvání.

Jednou za dva měsíce mě pak dohnalo svědomí, postoupil jsem do druhého patra a zaklepal.

Zeno, jakby ne, byl rád, postavil na čaj… a než voda v konvici začala vřít, řekl mi jednu až dvě židovské anekdoty. Pak už se podával čaj, Zeno oživil svou dýmku a zeptal se: „Tak jak se máš?“

Já mu to poctivě, v rychlosti vypověděl, pak Zeno přátelsky a spokojeně mlčel… a myslím, že si mou návštěvu užíval, protože mě měl rád. A já jsem ho měl taky rád; jenže jsem celých čtyřicet padesát minut šílel, jak na mě zezadu dorážely fúrie povinností a úkolů, které jsem musel ještě ten den splnit a vykonat. Zenův čas prostě plynul jinak a jinudy, a mě udivuje ještě dnes, že ty dva světy dělilo jedno poschodí, a ne století.

Tehdy jsme se ovšem znali už dobrých patnáct let. Před Listopadem jsme se potkávali na různých kulturních akcích, které jsem buď přímo pořádal, nebo je sdílel jako divák. A když jsem se stal vydavatelem, nabídl mi Zeno, abych vydal jeho sbírku básní. No jo, ale kterou… když přede mě položil osm nebo devět krásně vyvedených (plátno a pevná vazba) sbírek ineditních, které napsal a nechal zknihařit v letech zákazů?

Bylo jasné, že musí jít o výbor, k jehož vytvoření jsem byl následně vyzván, a tak jsem se pustil do práce. Výsledkem byla kniha, jakou by Zeno – být sám editorem – nikdy nesestavil, a hlavně proto se ta kniha, na přímý Zenonův popud, jmenuje Reinerův výbor.

Když vyšla, schytal jsem to za ten název, a schytal to také Ivan Wernisch za doslov; příznačné bylo, za co konkrétně. Ivan v tom doslovu totiž Zenona vysoko vyzdvihl jako básníka, na pomyslném žebříčku ho postavil dokonce před sebe, což jistý pražský mezulán označil za pokrytectví. A důvod, proč tak věc nahlédl, je prostý: nedokázal Zenovu poezii rozpoznat.

Dlužno dodat, že tohle míjení Zenona a jeho poezii provázelo po většinu těch plodných let a nedá se říct, že by to autora sebeméně obtěžovalo.

Už názvy jednotlivých sbírek jako Etudy tirád, Ozvy kázní, Uvnitř vně, Pádlo stálosti, Plané palposty ukazují, jaký svět Zeno rád obýval a do jakého zval své čtenáře.

Kdo pozvání přijal a dokázal se ztišit, zklidnit, zostřit zrak, odcházel bohatší a naplněný radostí.

Zenova poezie se musela číst s plným soustředěním. Já měl to obrovské štěstí, že jsem se při kompilování Reinerova výboru musel osobně seznámit s každým jedním veršem, a ukázalo se, že přesně to byla cesta vedoucí ke skutečnému setkání. Tam jsem Zenona potkal, a za tou hradbou mlčení a bafání z dýmky jsem najednou v básních nacházel člověka veselého až k rozjařilosti, vtipného, ohromně sečtělého, se zálibou ve zkratce a paradoxu, s viděním ostrým až k neomalenosti.

Zenovu básnickou prvotinu Ploty Reinerův výbor, kterým se Zeno v roce 1992 vrátil do české poezie, od sebe dělí přesně třicet let! Po letech čenichání a marného pátrání jsem Ploty letos na jaře konečně našel a koupil. Autorovi bylo dvacet, když knihu psal, a je to jedna z nejsilnějších prvotin, které jsem kdy četl. Báseň Mluvící stěny, která je v té sbírce, mi přijde nejen krásná, ale i velmi vhodná sem, do tohoto prostoru rozloučení.

Postav, Zeno, na čaj; dnes se určitě na chvíli stavím…

 

Mluvící stěny

Znám pokoje tiché a pokoje hlučné
pokoje které umí napodobit rádio
kočku a vrnění děcka
Pokoje které umějí hovořit
vedou dlouhé monology
a z nudy vyhledávají společnost
Je tedy prosté tajemství domů v nichž straší
Jsou lidé kteří se bojí mluvících stěn

Chviličku.
Načítá se.

Souvisí

  • Slunce
    Kateřina Rudčenková, Kamil Bouška, Petr Borkovec, Michal Maršálek, Sylvie Richterová, Petr Král, Miroslav Fišmeister, Martin Reiner, Jan Vozka, Miloslav Topinka, Emil Hakl, Michal Šanda, Jakub Řehák, Albert S. Welig

    Slunce v obrazech současných českých básníků

    Skrz chodby nemocnice se vinula nádherná vůně / Lékaři usínali a pak se probouzeli / Poháněla nás výměna tělesných šťáv u čerpací stanice / Později jsme sestoupili borovicovým lesem až / k průzračnému jezeru

    Beletrie – Poezie
    Z čísla 1/2018
  • Rád bych se zúčastnil té diskuse (anketa „Chcete mě?“, Tvar č. 18) a není to ani v nejmenším z nějaké potřeby se hájit. Mám ale pocit, že jsem se fenoménu, který se tu probírá, věnoval dost důkladně na to, abych si pár věcí ujasnil.

    Esejistika – Úvaha
    Z čísla 20/2015
  • Nekrolog za Ladislava Hejdánka

    Ladislav Hejdánek (1927–2020)

    Vzpomíná Roman Kanda

    Hejdánek je nepochybně filosofem pravdy, staví ji do středu svého myšlení. Právě hluboký zájem o pravdu – o to, jak se k ní přiblížit a jak ji vůbec myslet, vedl k vypracování osobité filosofické koncepce v kontextu tzv. meontologie.

    Drobná publicistika – Nekrolog
    Z čísla 11/2020