Jan TumlířKrvácení mimo program

Hořká voda poezie

Reflektuje Jiří Zizler

Sarkastické motto, které si vepsal nad jednu báseň („Prosím vás, kdopak z nás / v mládí nepsal verše?“ – s. 70) se v Tumlířově případě nakonec naplnilo a po třicítce se tvorbou poezie již podle všeho nezabýval. Nad jeho nesporným talentem se pak na dlouhá léta zavřela voda, nejspíš i ta jím apostrofovaná „hořká voda poezie“. Jeho ediční připomenutí dokumentuje, že v české literatuře je stále co objevovat.

Recenze a reflexe – Recenze
Z čísla 11/2025

Edice Opium poezie nakladatelství dybbuk získala hnací motor v Michalu Jarešovi, který edičně připravil bezmála polovinu dosud vydaných svazků. Jeho šťastným nálezem se stal i Jan Tumlíř (1926–1985), jehož lyrickou tvorbu představil výborem Krvácení mimo program.

Jan Tumlíř patřil do generace adeptů literatury, která dospívala či dozrávala za války a začala se publikačně prosazovat po květnu 1945. Stýkal se mj. s Chalupeckým a Kolářem, přispíval do různých časopisů, v roce 1948 byl zatčen při přechodu hranic a odsouzen na dva roky. Za dramatických okolností se mu napodruhé podařilo uprchnout (nápomocni mu při tom byli spisovatelé Ladislav Dvořák, Petr Kopta  a pozdější právnička a politička Dagmar Burešová), poté studoval na Yale ekonomii, pracoval ve Svobodné Evropě a nakonec v Ženevě v instituci GATT; 1951 vydal v New Yorku svou první a poslední sbírku Hořká voda. Jareš ji do recenzované knihy zařadil celou a doplnil ji texty z předúnorových i exilových časopisů.

Tumlířova poezie odráží atmosféru čtyřicátých let s hlubokou zkušeností války a „revoluce“, tj. květnového povstání, a dále převrat, exil a reakce na znevolněný domov. Během oné dekády se poetiky řady autorů přibližovaly a dotýkaly – Jareš v doslovu Tumlíře přirovnává k Blatnému či Listopadovi, ale mnohé jej spojuje i s autory Skupiny 42. Je to zejména prožitek města, v němž se rodí i uhasínají touhy a naděje a jenž iniciuje pocit zvláštní teskné anonymity a zároveň sounáležitosti („pod tímto světlem je město a válka / Víš, naše mládí.“ – s. 45).

Básníkův výraz, plný dynamizujících personifikací, postupuje od plachosti a  zastřeného vzlyku až k patetickým výkřikům. Dobou i davem vnucená indiferentnost zakrývá hlubokou touhu po srozumění a vášnivém  citu („Tváře lidí v ulicích / jsou k smrti lhostejné. / A přece za nimi tygři / mňoukají hladem v slepé zuřivosti / drásat a žrát teplé maso lásky“ – s. 33) Člověk se tady, „v tomto velikém zápase / na všech nárožích“ (s. 24), ocitá v osudí i v osidlech, chystá se mu osud „předem odměřený, vypočítaný, označený v plánu“ (s. 48), také předem rozlomený a narušený zásahem dějin. Mrtví, kteří nezemřeli přirozenou smrtí, se navždy stávají součástí života svých bývalých druhů („Ty jemuž věčnost vane dírou v spánku / Ty jehož přeťal kulometný pás / Ty černý mrtvý z hořícího tanku / Vy všichni mrtví – Bože co je vás“ – s. 20).

Z válečných reminiscencí se rekrutuje i bolest a doživotní poranění, vstupující do prožívání i každého vztahu – „Milenci / (tak plni něžné tmy) / se pořezali o hořký polibek“ (s. 47).  (Odtud i titul knihy – k něčemu bolestnému a traumatizujícímu nemělo dojít, život ovládly věci nevídané). Příchuť pelyňku prostupuje vše a sama si říká o fakturu expresivní až naturalistickou, v níž ubohé Evropě věstí:  „Hvězdy se přišly / na tebe vymočit. / Ranou v tvém boku vytéka hnis básní“ (s. 50). Pocit nějakého základního, neodstranitelného znečistění a znesvěcení  prostupuje celým Tumlířovým viděním – „Studánky načpěly kouřem / […] a na dně kostřičky ptáků“ (s. 79). Básníkova teskná melancholie je ale také strůjcem silných obrazů, často evokujících noc, noční zpěv či přechod dne a jitra („Už slyšíš / prvního kohouta zpívat na soutoku krve a tmy?“ – s. 84) nebo svobodný let ptáka („Ze stínu smrti blýská jeho křídlo“ – s. 52), jenž překrývá děje,  které na člověka padly jako těžká, vodou nasáklá deka.

Sarkastické motto, které si vepsal nad jednu báseň („Prosím vás, kdopak z nás / v mládí nepsal verše?“ – s. 70) se v Tumlířově případě nakonec naplnilo a po třicítce se tvorbou poezie již podle všeho nezabýval. Nad jeho nesporným talentem se pak na dlouhá léta zavřela voda, nejspíš i ta jím apostrofovaná „hořká voda poezie“. Jeho ediční připomenutí dokumentuje, že v české literatuře je stále co objevovat.

Chviličku.
Načítá se.
  • Jiří Zizler

    (1963), vědecký pracovník Ústavu pro českou literaturu Akademie věd České republiky, literární kritik a publicista. Literární reflexe otiskuje nejčastěji v časopisech A2, Host, Souvislosti a Tvar, dříve v Kritické příloze Revolver Revue ...
    Profil

Souvisí

  • Jiří Hauber, Oldřich HameraModlitba kamene / Oratio lapidis

    V dlaních věčnosti

    Reflektuje Jiří Zizler

    Básně Jiřího Haubera nás vyzývají, abychom stanuli a vešli do tichého souručenství s tím, co celý čas lhostejně míjíme.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 6/2025
  • Paul LeppinRůže, vrány

    V zahradě duše

    Reflektuje Jiří Zizler

    Závěr Leppinova života byl neradostný – zemřel krátce před koncem války, a ač vždy oddaný masarykovské republice, byl nakonec vzhledem ke své národnosti vnímán jako nepřítel. Jeho knihovna je zničena, manželka odsunuta do Německa, kde záhy též umírá. Jeho dílo je v bývalé vlasti bezmála zapomenuto.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 18/2024
  • Ivo Harák, Vladimír Novotný, Bohumil ŽdichynecMiroslav Holub

    Holub redivivus

    Reflektuje Jiří Zizler
    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 17/2024
  • Ewald MurrerSilvuple / Hlasy ryb / Nemocný měsíc / Vulturnus / Nouzové zastavení času…

    Nad posledním obdobím básníka Ewalda Murrera

    Reflektuje Jiří Zizler

    Závěrem zbývá, jak se kdysi říkalo, „vyšetřit“ poměr Ewalda Murrera a Ivana Wernische. Příbuzenský vztah obou básníků je obecně známý, ale nikdo z nich se možným literárním ovlivněním příliš nezabývá, ačkoli v jedné básni Murrer říká, „že není na světě nic těžšího, / než býti synem velkého člověka…“ (Noční četba, s. 96)

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 16/2024
  • Radek RakBáje o hadím srdci

    O bytostech, které by neměly existovat

    Reflektuje Jiří Zizler

    Autor tedy vypráví příběhy či jim dává prostor, aby se vyprávěly samy, nechává je prorůstat realitou, ovládat ji, ale realita často kontruje svým copak je to za nesmysl? Osnovuje knihu jako pavoučí síť, pevnou a pružnou, svůdnou a impozantní.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 12/2024