Ondřej Buddeus, Jindřich JaníčekKolo – Dopravní prostředek budoucnosti

Tohle kolo, to je vážně jízda, přátelé!

Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová

Kolo se zařazuje na seznam dokonale propracované, jazykově a výtvarně mimořádně hodnotné literatury faktu, která na nás v posledních několika letech občas vykoukne a osloví široké spektrum věkově odlišných čtenářů. A vezmu-li to kolem a kolem, tohle je z mého pohledu zatím jedna z nejlepších knih letošního roku.

Recenze a reflexe – Recenze
Z čísla 12/2024

Kolo – Dopravní prostředek budoucnosti autorů Ondřeje Buddeuse a Jindřicha Janíčka je jednou z těch výjimečných knih, které mají tak široký záběr, že mezi její fanoušky budou patřit prvostupňové děti i cyklistky a cyklisté v důchodovém věku. A všichni mezi tím – studentky i učitelé, nadšenci i závodnice, bajkeři i žiletkářky. Tohle literární Kolo je totiž stejně tak pro všechny jako jeho protagonista, kolo, které vás uvede do stavu adrenalinového rauše při divokém sjezdu lesem, ušetří vám stres z troubící a čmoudící ranní špičky ve městě, poskytne vám svobodu a posílí krevní oběh.

Publikace Kolo vznikala souběžně pro český a německý trh. U nás ji vydalo nakladatelství Paseka (2024) a vypravilo ji opravdu úchvatně. V Německu vyšlo také letos, a to pod názvem Fahr Rad, v nakladatelství Karl Rauch Verlag sídlícím v Düsseldorfu. Snad i díky tomu v knize nacházíme celou řadu zajímavých německých reálií v textu a tu a tam i v ilustracích. (Bylo by moc prima, kdyby v Německu již obvyklá „kargokola“ s vozíkem pro přepravu věcí připevněným před přední kolo doputovala i k nám, viz příklad na straně 25: „Karla verze retrívra Kotletu na veterinu“). Teď, v nadcházejícím létě, je to zároveň i kniha sezónně aktuální a jako odměna na konci školního roku se hodí náramně – žákům i učitelkám, žákyním i učitelům.

Soulad textu a ilustrací je jak obsahový, tak vizuální – v odlehčené pohlednosti i v mistrné vycizelovanosti. Kromě skvělého textu, ilustrací a grafiky tu navíc je i kvalitní papír a příjemný, středně velký formát, který dovoluje užít si ilustrace naplno, ale zároveň nedumat nad tím, jestli se mi kniha vejde do knihovny.

Ilustrace Jindřicha Janíčka, jednoho z našich nejvýraznějších současných ilustrátorů a grafiků, bývají často monochromatické, a tak můžou na mainstreamového čtenáře působit maličko odtažitě. Tady se mu však podařilo vykouzlit atraktivně veselý a výrazný vizuál, který musí nadchnout i ty nejzavilejší zmatlíkovce, a přitom – bez jediného prohřešku proti autorově obvyklé výrazové eleganci – zachovat jedinečný rukopis a osobitý výraz.

Linie ilustrací je tu stejně významná jako rovina textová, rozhodně nejde jen o doplňkovou složku. V některých pasážích se dostáváme až na pole autorské obrazové knihy. Například hned v úvodu, ještě před samotným titulem, projíždíme šesti dvoustranami celoplošných ilustrací beze slov ukazujícími nádhernou tichou zenovost coby jednu z tváří cyklistiky. Už tady je nám jasné, že nedržíme v ruce nějakou kolařskou příručku pro děcka, ale příběh jednoho veledůležitého stroje s mnoha neočekávanými přesahy.

Text je členěn do kratších útvarů, někdy kapitol, jindy „pouhých“ odrážek, rámečků či popisků k ilustracím. Hraje do noty čtenářům, kteří se rádi noří do osobních příběhů, ale zároveň i těm, kteří beletrii raději obcházejí a holdují literatuře faktu. Vedle exaktního třídění bicyklů podle velikosti kol v palcích tu stojí legrační „Stupnice bolavosti povrchu“ s realistickými vyobrazeními všemožných držkopádů. Vedle překvapující informace, že míč na kolovou obsahuje srnčí srst, a detailních schémat technických parametrů jízdního kola i rovnovážného ústrojí ve vnitřním uchu zde najdeme pojednání o cyklistické módě přísných „Velominátů“ a dělení cyklistických výletů podle toho, kolik člověk zvládne za den pozřít zmrzlin. Najdeme tu mnoho informací o tom, proč je cyklistika dobrá pro naši duši („jízda na kole sestává ze zážitků, které vznikají, zatímco rozrážím vzduch“), ale také pro tělo – obojí musíme opatrovat; nezapomeňme si vybrat správné sedlo a pamatujme, že

delšími výlety je dobré se kvalitně prosvačit.

Jazyk podtrhuje emocionální náboj, který jízda na kole bezesporu má – kapitola „Fuj, to je nádhera!“ se zabývá koktejlem pocitů, které při cyklistice zažíváme, ať už jde o radost, překvapení, úlevu, vyčerpání, vztek, nebo znechucení, někde dokonce nabývá až filosofického rozměru:

Vítr na kole je jako neviditelný kopec, který se nedá objet.

Musím také s velkým respektem ocenit nenápadnou mikrofeministickou linku, která upozorňuje na limity a nesvobodu, jež ženy v minulosti zažívaly v souvislosti s cyklistikou, a také dbá na citlivé genderové vyvažování v jazykové rovině.

Snoubí se tu beletrie s technickou příručkou, monotematická encyklopedie s umělecko-naučným dílem. Při samostatném čtení zaujme každého, kdo někdy jel na kole, při společném čtení potěší předčítajícího dospělého a děti různého věku i čtenářských preferencí. Mísí se tu historické příběhy, životopisné medailony skutečných sportovců a drobné kulturně-společenské vhledy do cykloživota v různých koutech světa. Dějepisná sonda přiblíží jak, proč, kdy a kde vzniklo nejen samotné kolo, ale také zmíní objevy převodu pohonu nebo nafukovací duše – to vše zasazeno do kulturně-společenských souvislostí. Celou knihou se vine nit glorifikace cyklistiky jako nástroje osobní svobody, emancipace, ozdravení města i jednotlivce a ekologie.

Mohlo by se zdát, že je toho tam až moc, ale není tomu tak. Vše je v souladu: styl i střídání různorodých textových pasáží. Libozvučná čeština je zde hravým nástrojem k popisu ilustrace a ilustrace je podpůrnou konstrukcí čtivě skočného a informacemi nabitého textu. Všechno ladí, hraje a souzní. Orchestr ve složení: autor textu, autor ilustrací a grafik, redaktoři a korektoři hraje bez zadrhnutí jako dobře namazané kuličkové ložisko v náboji kola. A to je velká paráda, když se to v téhle době uspěchaných překlepů a nesrovnalostí v tolika dětských knihách na českém trhu takhle pěkně rozezní a rozjede!

Kolo se zařazuje na seznam dokonale propracované, jazykově a výtvarně mimořádně hodnotné literatury faktu, která na nás v posledních několika letech občas vykoukne a osloví široké spektrum věkově odlišných čtenářů. A vezmu-li to kolem a kolem, tohle je z mého pohledu zatím jedna z nejlepších knih letošního roku.

Chviličku.
Načítá se.
  • Ondřej Buddeus

    (1984), básník, překladatel, editor, kritik a redaktor časopisu Psí víno. Pracuje v divadle Alfred ve dvoře v Praze. Od roku 2011 publikoval řadu knižních projektů v různých žánrech (od básnické sbírky, přes konceptuální/kolaborativní ...
    Profil
  • Petra Schwarzová Žallmannová

    (1978) se posledních devět let svého života intenzivně věnuje dětské literatuře – čte, předčítá ve školách základních i mateřských, recenzuje, prostřednictvím profilu Opičí matka na sociálních sítích upozorňuje na tituly, které ...
    Profil
Ondřej Buddeus, Jindřich Janíček

Kolo – Dopravní prostředek budoucnosti

Paseka

Na kole je člověk jen jedno šlápnutí od vzletu. Skoro každý si vzpomene, jaké to bylo, když se poprvé rozjel sám. Čím to je? Co vlastně kolo dělá s naším tělem a pocity, s našimi cestami krajinou i městy, ve kterých žijeme? A jak vůbec nápad vyrobit kolo vznikl? Kolo je zdánlivě všední věc, která nám dává nevšední zážitky. Už více než 200 let je naším průvodcem na silnicích, v ulicích i po lesních stezkách. Pomáhá nám, ale potřebuje naši spolupráci, sílu, energii a zručnost. Malí i velcí díky němu cestují nejen terénem, ale i říší fantazie. Kolo je symbolem svobody a zdravého a ohleduplného života.

08_rec4

Souvisí

  • Daniela Olejniková, Jiří DvořákMyko – Kompletní zpravodaj ze světa hub – Ročník I.

    Houbová lahůdka

    Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová

    Někdy nám jen naše lenost nedovoluje vidět a pochopit. Chceme všechno hned: spatřit, vyhodnotit a běžet dál, škatulkovat a dělit na: okamžitě srozumitelné = vhodné pro děti, vs. vyžadující ponoření se, zastavení zběsilého smýkání očima z místa na místo = pro děti nevhodné. Ale není to náhodou jinak?

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 11/2024
  • Noemi Cupalová, Eva HorskáBlbá Vendula

    Je Vendula blbá?

    Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová

    Barvy napomáhají v orientaci čtenáři i předčítajícímu. Osobně mám za to, že by Blbá Vendula měla být hlavně předčítána. Je určena k diskusi – je návnadou, popíchnutím, impulzem. Každý totiž nějakou blbou Vendulu zná.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 10/2024
  • Rozhovor s Petrou Schwarzovou Žallmannovou

    Snažím se, aby děti viděly v knihách poklad, který může být jejich

    Ptají se Simona Martínková-Racková a Magdaléna Hlaváčová

    Ono se obecně má za to, že děti nerozumí umění nebo že nemají na umění nebo literaturu názor. Já si to nemyslím. Děti mají leckdy zcela jasný názor, jen ještě nemají příslušný slovní repertoár na to, aby ho vyjádřily. Pokud jde speciálně o výtvarné umění, obrovský kus práce tu vykonávají například Juraj Horváth nebo Renáta Fučíková, šéfka Ateliéru didaktické ilustrace na plzeňské Sutnarce.

    Rozhovory – Rozhovor
    Z čísla 9/2024
  • Ursula K. Le GuinováKřídlokočky

    Na hebkých křídlech létajících koček

    Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová

    Každá z koček má specifickou povahu, jíž se od sourozenců odlišuje, každá přistupuje k životu s jinou energií – lehce nedůvěřivá, sebevědomá Elvíra, odvážná, maličká Žofie, zručný rybář Rudolf, handicapovaný po střetu se sovou, a nakonec šikovný, ale bojácný Rudolf. A pak je tu Jana, mladší sestřička, kterou křídločky objeví při dramatické návštěvě města. Jana po prožitém traumatu, v němž hrály hlavní roli útočné krysy, nemluví.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 9/2024
  • Katherine MarshováZtracený rok

    Tři ukrajinské sestřenice a jejich sto let starý příběh

    Reflektuje Petra Schwarzová Žallmannová

    Nakonec se záchranná akce podaří. I když možná ne tak, jak by si Helen a její otec představovali. Pravda zůstane skryta skoro sto let. Na světlo se dostane až díky Matthewovi, jemuž máma zabavila herní konzoli. Přečtěte si ji také, stojí za to.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 7/2024