Kamil_Bouska
Charles Baudelaire
Kamil Bouška

Život v masové kostce

tohle je můj život v masové kostce
nakrájej ho a postav koncentrační
tábor z masových kostiček jako jsi ho
postavila ze svého života buď mou Irmou

Beletrie – Poezie
Z čísla 7/2021

* * *

charakterizuj
vlastní postavu

vysvětli význam chronologických
událostí ve svém životě

uveď aspoň dvě možné interpretace
vlastní postavy

co je in medias res vzhledem k příběhu
tvého života

jaký je vztah mezi tvou postavou
v tvém životě a tvým životem

co je refrén a co intertextovost
v rámci tvého osobního příběhu

vysvětli co je přesah
ale nezapomeň že religionistika je věda

která nehodnotí ale popisuje a klasifikuje
náboženské skutečnosti a systémy

zkoumá však i své meze
a metodologické možnosti

 

* * *

realita je to co není venku
to co nejsi ty ale tvoje vysněná
podobizna svatý obrázek uvnitř
tvojí hlavy tam sis to vymaloval pěkně

a žlutě v zářivých barvách
ideální krajina ohnutá podle úhlu
tvého pohledu přesně to je realita jen
podle tebe uvnitř tvojí hlavy a kolem ní

tebou namalovaná svatozář nevadí
že je vypnutá že venku nesvítí venku
realita prostě žádná není když nepočítám
špinavý sníh a v něm umlácené biatlonisty

 

* * *

budoucnost je banka
v poušti stovky bank
v suchém větru a zrnka písku
jsou pastvou pro slova

propuštěná jako rukojmí
otevřená další budoucnosti procházejí
mezi bezpečnostními rámy
a štosují se dobrovolně do úhledných

řádků do dnešní doby
ideální četba

 

* * *

nejprve přicházejí umělci v České
republice prostě vždy přicházejí nejprve
umělci aby to tady vymalovali nebo
vysochali a každý si mohl pořídit

selfie s Českou republikou
a výběrovým lattéčkem nebo
značkovou kabelkou

po umělcích přicházejí investoři v České
republice prostě vždy přicházejí investoři
hned po umělcích aby investovali
do vylidnění území do vysídlení

veškerého obyvatelstva České republiky
protože obyvatelstvo prostě vždy dělá ostudu
investicím i umění

 

* * *

pozoruju tajně starou služku
jak dlouho už ji vlastně máme
splývá s podlahou v předsíni
málem k nerozeznání

zvedá se s námahou a hrbí
teprve teď vidím její revmatické
klouby na rukou a ztrhanou tvář
nad špinavým hadrem

jak se mazlí se špínou ta stará šmudla
i vás by to napadlo kdybyste mohli
někoho takhle mít zatím bude stačit
když jí řeknu ať chodí častěji

 

* * *

slunce dnes minulo tenhle den
může za to prázdno klid home office
den prostě skončil dřív než začal
nic venku za oknem uvnitř

sousedé špehují se navzájem
přesto mě klid zneklidňuje a prázdno
naplňuje hněvem minul čas na práci
i zábavu den skončil dřív a jiný není

 

* * *

tohle je můj život v masové kostce
nakrájej ho a postav koncentrační
tábor z masových kostiček jako jsi ho
postavila ze svého života buď mou Irmou

buď mou Ilse udělej ze mě stínítko nebo
paraván udělej ze mě vějíř nebo parketu
v podlaze po které chodíš vykosti
můj úsměv a nech ho bydlet

a žít s drátem napuštěným elektřinou
abych se uškvařil při každém projevu lásky

 

* * *

pro tyhle účely je stále nejlepší plyn
na hubení mužů ho doporučovala
i Valérie Solanasová ale kde vzít komoru
snad by jí mohly být umývárny

na bývalých dětských táborech
příroda ticho klid a hodně místa
budou výhodou o klienty do sprch
starost nemám dají se i utopit

pokud je přítomen vodní tok

 

* * *

miluju tě jako Orlickou přehradu
uklízím do tebe své mrtvé
já malý klučina povedený syn
českého kapitalismu
a slov která se nevyslovují
miluju tvoje bahno na dně pod hladinou
je to galaxie vzývané smrti a života
zabaleného do drátěného pletiva

miluju tě jako tě miluje tvoje vlastní smrt
sešlapávám tě do dřevěné truhly
a do břišní dutiny ti pokládám balvany
neboj budeš hezká mrtvola

 

* * *

nejpřirozenější je smrt
konec her a pitomostí přesto bych
málem zapomněl že v tobě pluje
moje mrtvola je diskrétní památkou

na konečné řešení ale přeci jen
váhám jestli je to statistika nebo
tragédie když v tobě stále ještě
pluje i můj pejsek

 

* * *

vysvětli spojení které vyjadřuje
člověka jako „hrající si bytost“

uveď jaké podoby může mít láska

vysvětli co pro tebe znamená „domov“

jakým pojmem můžeme označit čas
který je příhodný pro změny

uveď konkrétní příklady k různým
druhům času

ale nezapomeň že sloužíš algoritmu
nikoli algoritmus tobě

nejsi pánem stroje který používáš
stroj používá tebe a tvůj čas

nikdy na to prosím nezapomínej

Foto autora Jana Plavec

Chviličku.
Načítá se.
  • Kamil Bouška

    (1979) publikoval ve skupinovém sborníku Fantasía (Dauphin, 2008). Samostatným debutem je sbírka Oheň po slavnosti (Fra, 2011), za kterou byl nominován na cenu Magnesia Litera v kategoriích poezie a objev roku. V roce ...
    Profil

Souvisí

  • Charles Baudelaire
    Kamil Bouška

    Můj Charles Baudelaire dneška

    Vidím určitou souvislost, nebo dokonce podobnost mezi způsobem, jakým tuto krizi řeší Baudelaire a jakým podobnou krizi řeší v jiné době Andy Warhol.

    Esejistika – Esej
    Z čísla 7/2021
  • Baudelaire_studie
    Charles Baudelaire
    Hana Bednaříková

    Tři trhliny Baudelairova času

    Jako překladatel a znalec Poeovy poetiky Baudelaire citlivě rozlišuje nové rejstříky krásna a jeho pojetí melancholie, která se svým způsobem stane i životním postojem, otevře následně brány k jednomu proudu estetiky pozdního 19. století.

    Esejistika – Studie
    Z čísla 7/2021
  • Antologie, Charles Baudelaire, Překlad
    Charles Baudelaire

    Malá čítanka Květů zla

    Jak nemotorný je ten tulák z nebe spadlý!
    Kdys krásný, jak je směšný, plný rozpaků!
    Ten kolem zobáku ho svojí lulkou škádlí,
    ten kulhá po chromci, jenž vzlétal do mraků.
    (z překladu Jiřího Pelána)

    Beletrie – Poezie
    Z čísla 7/2021
  • Charles Baudelaire
    Anketa s Janem Škrobem, Janou Orlovou, Ondřejem Maclem, Bernardetou Babákovou, Klárou Goldstein, Janem Spěváčkem, Annou Luňákovou a Matějem Senftem

    Vždyť z čeho jiného tryská poezie?

    Ptá se Milan Ohnisko

    Dnes by mě asi nenapadlo se k Baudelairovi jako k básnickému vzoru hlásit, ale je skoro jisté, že bez jeho zásadního vlivu ve správný čas bych psal jinak. – Jan Škrob

    Rozhovory – Anketa
    Z čísla 7/2021