Rup
Anna Beata Háblová

Chtěla bys připoutat?

Dočasná prázdnota prázdných domů je jejich posláním. Je prázdné i to, co se ve městě odehrává v nedohlédnutelnosti nočních klubů? Vyšlapuji do svahů nad hlavní promenádu a pozoruji vrstvení střech, stříšek, vjezdů a holých zad hotelů. Nejsou to záda, ale zadek – tvarovaný náhodami života.

Drobná publicistika – Slovo
Z čísla 2/2024

Karlovy Vary jsou pták s roztaženými perutěmi. Je to zvíře, které v zobáku drží nádraží, pod křídly schovává běžný život a pestrým ocasem se rozvíjí do dálky. Jeho kosti jsou tvrdé, ale křehké, protože duté. Některé domy jako by tu byly proto, aby pták mohl létat. Páteří je řeka Teplá s obratli kolonád. Posledním obratlem, srostlým s něčím nečekaným, jsou Císařské lázně a jejich vestavba rudé koncertní síně.

Dívám se na to roztažené zvíře a přemýšlím, kde mu tepe srdce. A je mi to jasné hned – u paty Thermalu pulzuje okysličená krev lidí proudících kolem stánků. Nevím, jestli je to právě Thermal, ten nevkusně vyvalený orgán, který je pravou i levou aortou města. Podivné uskupení tkání, jemuž jiné musely ustoupit. Zkuste ale někdy vejít dovnitř, do živoucího srdce. Jeho prostory, nepochopitelně plynoucí a matoucí svojí velikostí, tu nejsou bez příčiny. Vyjeďte výtahem nahoru, a nahlédnete celek. Uvidíte dech jako páru vřídel stoupající k nebi. Zahlédnete páteř i jemné kůstky křídel.

Zvíře vymodelované evolucí jako město terénem. Nebo naopak? Domy nasazené jen tam, kam až stačily. Maso sevřené kopci. Jsou to lesy a výhledy – léčivé víc než všechny prameny, které si tady dobývají cestu do světa povrchu. Příroda je nejen spojenec, ale i protivník. Co přece ty řeky, jež jsou bariérou mezi tvářemi obchodů. Řeka Teplá se ještě může utěšovat svými výlohami. Ale k Ohři se lísají jen tratě a dálnice. Jako by její trojjedinost byla mocnou zdí, do níž tento pták v letu narazil. Zdí ze skla, na kterou zapomněli nalepit siluetu dravce.

Karlovy Vary jsou městem skrytých potěšení. Autor vestavby ukazuje na rudé zábradlí rudého koncertního sálu a ptá se: „Chtěla bys k němu připoutat? Karlovy Vary by měly být městem hříchu. Jinak nepřežijí.“„Děkuji, ještě si to promyslím,“ odpovím zdvořile a rozhlížím se, kde má sál schovanou svoji multifunkčnost. „V některých věcech je tolik potenciálu, který tady zůstává nevyužit,“ tvrdí mi nejen rudé zábradlí, ale i zaměstnankyně Kanceláře architekta města. Nevědomky si promnu zápěstí a rozpačitě sklopím oči.

Ta dutost okamžiků i domů se mi líbí. Jako by čekaly na svoje naplnění. Na chvilkový moment rozcuchaného festivalu. Na mimořádnost v běhu každodennosti. Mohlo by snad k tomuto účelu sloužit jiné město? Možná. I když – zatímco se dříve festivalové aktivity vymýšlely na tělo specifických míst, dnes se ke své škodě vozí prefabrikované události, připravené kdesi v teple sterilních kulis.

Dočasná prázdnota prázdných domů je jejich posláním. Je prázdné i to, co se ve městě odehrává v nedohlédnutelnosti nočních klubů? Vyšlapuji do svahů nad hlavní promenádu a pozoruji vrstvení střech, stříšek, vjezdů a holých zad hotelů. Nejsou to záda, ale zadek – tvarovaný náhodami života. Svá pozadí skrýváme, zatímco na nich se dějí ty upřímnější věci. Parkovaní aut, dodávání beden jídla, dveře do prádelen.

V Karlových Varech bydlím v bytě filosofky. První večer strávím v blízkosti její knihovny. Jako posledního beru do rukou Tomáše Hejduka a jeho spis Od Eróta k filosofii. Pohled se mi zachytí na otázce:

K čemu je Sokratovi erós? Proč se ho nechce nebo nemůže zbavit? Jak se jeho ‚milostné šílení‘ slučuje s filosofovou rozumností, uměřeností, odpovědností?

K odpovědi už se ale nedostanu. Do následujícího dne potřebuji napsat text o městě, které si mě na chvíli připoutalo. O městě, kde se hebké vločky snášejí tak dlouho, dokud se nestřetnou s horkým dechem vřídel. Kdo koho polapí? Zatím nevím. Ale možná budu vědět už příště.

Chviličku.
Načítá se.
  • Anna Beata Háblová

    (1983), básnířka, slammerka, spisovatelka, architektka, urbanistka. Publikovala básnické sbírky Kry (Mox Nox, 2013), Rýhy (Arbor vitae, 2015), Nevypínejte (Dauphin, 2018) a O mé závislosti nikomu neříkej (tamtéž, 2020). Příležitostně moderuje večery s tématy poezie, umění a architektury. Za architektonické návrhy ...
    Profil

Souvisí

  • Rup
    Stanislav Biler

    Čas se rozmazal

    Mluvit o začátku a konci roku ztratilo v posledních letech smysl. Stejně jako se rozmazala roční období, kdy sníh a mráz v prosinci je překvapení, a nikoli jistota, rozmazal se i čas.

    Drobná publicistika – Slovo
    Z čísla 21/2023
  • Rup
    Stanislav Biler

    Jedna slza

    Na českou elitu si prostě nepřijdou. Sešikuje se do jednoho myšlenkového klanu, který u nás kupodivu zahrnuje vládu, opozici, armádní představitele, prominenty extrémní pravice i velkou část novinářů a intelektuálů, do jednoho tábora, v němž ti poslední neváhají hledat argumenty pro všechny dříve zmíněné.

    Drobná publicistika – Slovo
    Z čísla 19/2023
  • Rup
    Stanislav Biler

    Příliš křehký svět

    Svět možná není tak tvrdý a brutální sám o sobě, to ho jen tvrdost a brutalita formují ke svému obrazu.

    Drobná publicistika – Slovo
    Z čísla 17/2023
  • Rup
    Stanislav Biler

    Hlavní město apatie

    Vedení města vše podřídilo stavbě megalomanské hokejové haly. Kvůli extrémním nákladům se v Brně škrtá vše a investuje do ničeho.

    Drobná publicistika – Slovo
    Z čísla 15/2023
  • Rup
    Stanislav Biler

    Nekorektní umění v betonu

    Každý pojem operuje v určitém čase a sociálním prostoru. Také korektnost, či hyperkorektnost nebo šílená korektnost vypadá všude trochu jinak.

    Drobná publicistika – Slovo
    Z čísla 13/2023