Dospávám úplněk
Bez umírání
smrt, bez
narození návrat.
Lítost, že nebyl u Bečvy,
neviděl její
led.
Od kočky učíš se
být s ní, dokud
neodběhne.
Dívání na hnůj
chybí mi.
Zaujalo by mě
jít s tebou na stín –
než na tělo.
Kam bys šel,
když máš mě.
Odhrnula ses –
ještě pořád je
při mně ráj.
Cestou přes Valmez
na borůvky řeklas… málo
Bečvy ve vodě.
Z krupobití
zvedá se
obilí.
O prosbu –
prosí
vyslyšení.
Dospávám úplněk.
U krávy
postát
uklidní.
Přehlíží hřbety
knih… nechce
číst rychleji.
Dožije pes, odejdou
děti… největší nepořádek
tropí muškáty.
(Beátka)
Tahání za vlasy
se neoplácí.
Nech mě tu –
s jeho autem
na dálku.
Až řekneš vtip!
Usínáním po o
v pokoji po dětech –
ráno k dobru.
Slzy… pyly skryly.
Chytám se
u hrobu
uvidět u výšky.
Maminku… necítím.
Blízkost… než
rozdělí.
První se proslavil –
druhý
způvodněl.
Bez umírání
smrt, bez
narození návrat.
foto Martina Koubková
Nadměrná očekávání bývávají zklamána. V každém případě je však Sýkorník knižním svědectvím básnického přátelství i přes hranice mateřských jazyků a jistě i hnízdištěm a hájemstvím haiku, o nichž se rádo říkává, že přichází tak jednou do roka.
Závěr monografie, kromě detailní „Personálne bibliografie“ a fotografií z básníkova archivu (jak jinak než v růžovém nádechu), tvoří vybrané ukázky z časopiseckých interview, z ohlasů přátel „Druhovia o Pánovi Ó“ (od nás od Radka Štěpánka) a autorsky komentované „Kalendárium“, neboť Jana Juhásová nepatří k stoupencům školy New Criticism.
Básnická sbírka Zdeňka Volfa Z osrdcení (Nakladatelství Pavel Kotrla – Klenov, 2024) je knihou křehkou, drsnou a prostou. Hmatatelnost slov uvádí do pokušení se jich dotýkat. Pokud skutečně platí, že v ryzí poezii slova přestávají být slovy, u Volfa se stávají zvířaty, či spíše živými bytostmi zvířatům podobnými.
Občasné přidání slova, jeho proměna, vypuštění verše nebo rozložení na dva, srovnáváme-li si rozdíly mezi vydáním knižním a časopiseckým, dobře ilustrují, jak si Šustková neustále naslouchá. Jak text tká z „vlastní vnitřní řeči“ (M. M. Bachtin) a pomocí toho, čemu Octavio Paz říkával „básnická věta“.
I volný verš, přijde mi občas, postrádá kýženou nevyhnutelnost, kratší báseň zase jedinečnost utkvění, když už ne punc smrštění (cimcum). Ale ať je tomu jakkoliv – jak známo a jak máme s Rilkem v sobě – „verše jsou zkušenosti“. Nejen autorské…