Případ začínajícího filmu
Ze všedních prostor osamělého stavení se stávají kulisy lidského dramatu, individuálního mýtu, v němž i prostý hrneček může získat fatalitu rajského jablka nebo prométheovského plamene.
Rád bych nabídl několik postřehů ke třinácti konkrétním minutám. Domnívám se totiž, že úvodních třináct minut Juráčkova snímku Případ pro začínajícího kata patří k těm nejpozoruhodnějším expozicím české, respektive československé kinematografie. Kromě povídkového diptychu Každý mladý muž a středometrážní, možná až přímočaře „kafkovské“ Postavy k podpírání se jedná o jediný režijní počin Pavla Juráčka (pomíjím přitom televizní Zvony pana Hejhuly, které Juráček sice zmiňuje ve svých denících, ale není z nich zřejmé, v jaké pozici byl do projektu zapojen). Juráček je veden v patrnosti především jako scenárista z období československé nové vlny, přičemž díla, na nichž se podílel, patří k odlišnému rodu nežli formanovské a passerovské „civilní“ exkurzy do prostředí hasičských bálů nebo vesnických muzikantů. Pavel Juráček spolupracoval na řadě žánrových filmů, ať už se jedná o sci-fi Ikarie XB 1, postapokalyptický Konec srpna v hotelu Ozon, historickou frašku Bláznova kronika nebo experimentální provokace Sedmikrásky Věry Chytilové. Kromě scenáristické činnosti jsou slavné samozřejmě Juráčkovy olbřímí Deníky, v nichž popisuje svou prekérní pozici barrandovského dramaturga a potýkání se s režimem. V posledních měsících se jeho jméno začalo znovu objevovat v médiích, neboť novinářka a někdejší hamburská ministryně Daňa Horáková, bývalá žena Pavla Juráčka, vydala knihu vzpomínek, v níž píše mimo jiné o jejich náročném manželském soužití a Juráčkově stylizaci do podoby zneuznaného umělce.
Samotný Případ pro začínajícího kata vznikal poměrně složitě: v první polovině šedesátých let se na přípravě prý nemohlo pracovat, během pražského jara film vznikl, aby byl celkem záhy stažen a získal pověst „trezorového filmu“. Celá koncepce vychází z Gulliverových cest Jonathana Swifta, přičemž objektem satirického ztvárnění samozřejmě není anglický dvůr Jiřího I., ale československý režim před pražským jarem. Hlavní hrdina v podání mladého Lubomíra Kostelky se dostává do fantasmagorické Balnibarbi a celý snímek je parodickým cestopisem, který ukazuje absurdní soudní procesy, slavnostní popravy, pomatené vládnutí, směšné vynálezy „prorežimních“ vědců… Vlastně bych se měl opravit: celý film nelze popsat jako satiru a výsměch moci. Zmíněných třináct minut na počátku se zásadně liší od „zbylé“ stopáže. Zatímco většina filmu inscenuje víceméně tradičními postupy všemožná bizarní setkání a Juráček se spoléhá především na dialogy, úvod filmu připomíná svou formou spíše snovou logiku. Zmíněných třináct minut považuji za jedno z nejlepších ztvárnění povahy snů, jejich tíživé a zároveň fascinující energie. Dovolte mi proto ignorovat zbylých devadesát minut ve prospěch krajiny za kapličkou a polní cesty, kterou začíná kapitola „Barnibalbská past“.
Hlavní hrdina Lemuel zdolává serpentiny v bílém osobáku, protože cesta, kterou se chtěl původně vydat, je nepochopitelně přehrazená závorou. Ve skalách s autem havaruje a zjistí, že přejel zajíce. Zajíc je oblečen do kamizoly a v náprsní kapse nosí hodinky, nyní rozbité. Po této „havárii času“ se Juráček zbavuje carrollovských asociací a nechává svého Lemuela vstoupit do zóny, v níž nefunguje kauzalita běžného časoprostoru. Objevuje se totiž na venkovské cestě a přibližuje se ke starému rozpadlému domu – ten se v průběhu expozice přetváří v prostor, v němž koliduje Lemuelova budoucnost s jeho vzpomínkami. V pokojích barabizny nachází propriety ze svého dětství, některé místnosti připomínají školní záchody, jiné zase byt svůdné sousedky. Lemuel se potkává s mrtvým přítelem, vidí tělo utopené kamarádky ležící na márách, setkává se s lidmi, které dobře zná, přestože je potká teprve v následujících dnech. Navíc už nyní ví, že někteří z nich jej odvedou katovi. Celá sekvence končí jeho uvedením do Balnibarby a ujištěním, že se nenachází ve snu.
Juráček přitom nevytváří snovou povahu banálními postupy, jakými jsou zamlžené okraje záběrů, ale ani zdivočelými juxtapozicemi – žádné hořící žirafy ani šicí stroje na pitevní desce. Obraz je povětšinou ostrý, konkrétní, kamera si všímá hnijících parket i nápisů na zdech – ostatně i sny, které právě sníme, bývají nekompromisně detailní. Tato konkrétnost všednosti je ovšem zapojena do časoprostorové logiky, která nenásleduje tradiční principy příčiny a následku. Postavy se zjevují a mizí, Lemuel se pohybuje spíše skoky, náhle se objevuje na místě, kde ještě před chvílí nestál; čas neproudí lineárně, ale je navrstven, zhuštěn, podobně jako nábytek naskládaný na hromadách v některých pokojích: kupříkladu setkání se sousedem z dětství vyjevuje to, s čím se Lemuel setká až v budoucích hodinách. Kromě prostoru a času narušuje snová logika ještě jednu podstatnou osu, podle níž řídíme naše vnímání, když bdíme, a sice jistotu identity. Bytost, v níž Lemuel rozpoznává svého souseda, se ve vteřině (aniž by se změnila jeho tvář) stává kýmsi, jehož jméno zní Vilém Said a který „o tři dny později zastřelil sedmnáctiletého chlapce“. Na kategorie, které stabilizují běžnou realitu, zde není spoleh. Oproti tomu Lemuel nabývá jistoty v těch oblastech, které jsou mimo oblast snění nedosažitelné: znalost toho, co přinese budoucnost a co znamená minulost.
Takové rozklížení toho, co nám v bdělém stavu umožňuje identifikovat realitu, má za následek dezorientaci. Lemuela uchvacuje panika a on se v nekonečných vnitřnostech domu ztrácí, utíká, hledá. Jedná se o další důležitou povahu snu – jeho imerzivnost. Pocit vtažení do jiné dimenze, jejíž intenzita velice rychle maže vzpomínky na onu „pravou“ skutečnost, a proto začíná dominovat přesvědčení, že současné dění není sen, ale realita. „Já se chci probudit a nevím, jak se to dělá,“ křičí Lemuel, který si ještě uvědomuje, že sní, ale počíná přijímat transformující sílu svého snu. Jeho vnitřní hlas uvažuje:
Pánové, četli jste někdy o lidech, kteří večer ve zdraví ulehli a ráno se probudili šílení? Slyšeli jste už někdy o snech, v nichž může shořet i ten nejchladnější rozum?
Racionalistické mapování světa se vytrácí možná nejvýrazněji ve scéně, v níž Lemuel potkává mrtvého kamaráda. Diví se, že mu dorostly končetiny, že vůbec žije. „Kamarád“ je podobně překvapen, že vidí Lemuela – vypadá znepokojeně, jako by Lemuel vešel do zakázané krajiny, jako by tu neměl být. Toto střetnutí vyvolá v Lemuelovi pochybnosti o zřejmě posledním záchytném bodu, který udržuje tradiční vnímání reality: ztrácí jistotu o tom, zda je naživu:
Já jsem samozřejmě věděl, že jeden z nás dvou je mrtev a druhý živ. Jenomže ať jsem namáhal paměť sebevíc, nedokázal jsem si vzpomenout, v čem spočívá ten rozdíl.
Lemuelovo racio podstoupilo dekonstrukci, je rozmetáno a přestává fungovat jako strukturující princip. Hrdina zůstává prázdným bodem, skrze nějž proudí čas, vzpomínky na minulé i budoucí, tekuté identity a tvary, které snad bývaly lidmi.
A ve chvíli, kdy už nevládne rozum, ten rozum, který seřazuje lidskou biografii a dodává jí lineární posloupnost, nastupuje logika mýtu, tedy narativu, který strukturuje kosmos nikoli podle chronologie, ale podle významu a smyslu. Ze všedních prostor osamělého stavení se stávají kulisy lidského dramatu, individuálního mýtu, v němž i prostý hrneček může získat fatalitu rajského jablka nebo prométheovského plamene. Předměty v sobě nesou archetypální vlastnosti, všední, materiální objekty jsou k nesnesení nabité významem: obyčejný bicykl vyzařuje esenci bezpečí (protože na takovém kole jezdíval tatínek), ukradený řetízek v sobě nese vinu, protože v dětském myšlení mohla být krádež tím důvodem, kvůli němuž se utopila kamarádka. Lemuel skrze rozhoupaná podlahová prkna sleduje místnost pod sebou, v níž rodiče kamarádky bdí u jejího bledého těla, a celá světnice se stává ztraceným rájem, událostí, která ukončila Lemuelovu dětskou nevinnost.
Když sahá do otcova saka, nachází v něm drobného ptáčka, chvíli jej podrží v dlani, ale on stejně ulétá. Celý výjev doprovází vnitřní monolog vyjadřující pocit pouze tušené, ale o to více devastující ztráty čehosi podstatného:
Ostatně víte, na co jsem myslel v příští chvíli, pánové? Na bernardýny. Už pětadvacet let jsem neviděl bernardýna. To pomyšlení mě ohromilo. Bernardýni totiž vyhynuli. Zmizeli ze světa jako brontosauři. A nikdo z nás si toho ani nevšiml.
Bez banálních kategorií racionalismu se vytváří možnost pro určitou existenční hutnost: jediný okamžik může otevírat vstup do mnohavýznamové roviny, v níž rezonuje vina, trest, pocit ohrožení i touha po milosti a také uklidňující intimita erotiky.
Po třinácti minutách ovšem film přechází do „realisticky“ podaného leporela výjevů, které doslovně ilustrují tupost režimu. Zatímco během expozice odstartovaly rozbité hodinky ponoření do mýtu, v závěru se stávají příležitostí k pouhému bonmotu. Lemuel si není jistý, zda hodinky běží dopředu, či dozadu. Obecní blázen mu namítne:
Co pořád máte? Copak vám nestačí, že je slyšíte tikat?
Ano, jistě – v tehdejším režimu čas jakoby běžel pozpátku, snad se úplně zastavil a lidé se museli spokojit s tím, že ustrnulý režim slyší „alespoň tikat“. Je ale škoda, že film, který začal narušením modernistických kategorií, končí vcelku banální kritikou režimu za to, že není dostatečně „pokrokový“.
Ilustrační foto: ČSFD.
Kos naposledy poskočil, vzlétl a opustil udýchanou pampu. Sevřel jsem tašky a vyrazil dál, napříč civilizací, která usychá z představy o pořádku a poslušnosti, odváží na svých marách vzdušnost květin.
Za oknem plují roušky – setřel se individualismus, neurotické odlišování sebe sama od ostatních pozbylo smyslu.
Protože čejka se chová jinak než zvonek a rákosník a než ostatní ptáci: má nádherný tanec, když má tok, samečci létají nad polem a mají krásný hlas – jako když ladíš rádio – a tenhle zvuk se rozléhá na jaře nad Blaty.
O desítky let později na této „neživé“ planetě začal hořet celý kontinent. A uši nejdokonalejší bytosti, vrcholu evoluce, pořád neslyší.
Člověk je oddělen od kosmu, rostlin, zvěře, od lidí i vlastního srdce, v jehož krvavých komorách nikdo nežije.