Lucia BerlinováVečer v ráji

Piju jako duha a zkouším milovat

Reflektuje Zuzana Kultánová

Náladu v textech tvoří autorka často jazykem, až znepokojivě živoucími popisy lidí. Má jemný smysl pro vystižení nálady i krajiny. Drogový dealer je tak děsivý, že byste hrdince s jeho vraždou bez výčitek svědomí pomohli.

Recenze a reflexe – Recenze
Z čísla 21/2025

 

Zdá se mi, že jsem velmi skromná, protože se nestarám o peníze ani slávu nebo o recenze v New York Times. Opájím se však myšlenkou, že mě lidé budou číst dlouho. Že mé příběhy budou dědictvím celého světa. Ale hlavně si přeji, aby oslovily mé syny a mé vnuky…

řekla v jednom rozhovoru dnes už světoznámá prozaička Lucia Berlin (1936–2004).  Čeští čtenáři ji poznali díky posmrtnému výboru povídek Manuál pro uklízečky (Argo, 2019) a nově se mohou těšit z povídkového souboru Večer v ráji. Dnes literární star, přirovnávaná k Alici Munro nebo Raymondu Carverovi, dříve spisovatelka, která byla známá spíše na „západním pobřeží USA“. V tamních literárních kruzích byla kultovní postavou, ale na větší čtenářský zájem to nestačilo.

Je to paradoxní. Brilantní povídkářka za svého života nedosáhla komerčního úspěchu, vydávala v literárních časopisech a okrajovém nakladatelství, a dnes plní přední stránky New York Times. Otázka zní proč. Je to proto, že kvůli svému stylu života a péči o čtyři syny neměla čas věnovat se literární kariéře? Nerozpoznali čtenáři její talent – muselo se počkat, až jim někdo vysvětlí, jak nadaná Lucia Berlin byla –, nebo zkrátka kvůli publikování v malém nakladatelství neměla šanci vůbec proniknout na trh?

Možná by někdo mohl namítnout, že tyto otázky nejsou podstatné, protože její dílo po ní zůstalo a dostalo se mu patřičné pozornosti, byť dodatečně. Nemalou zásluhu na tom má spisovatel a editor Stephen Emerson, dlouholetý přítel, s nímž se prozaička znala právě z oněch „literárních kruhů“. Klára Vlasáková k tomu ve své recenzi trefně napsala:

Je štěstí, že povídky Lucii Berlin byly znovuobjeveny a dostalo se jim potřebné péče. Ne všechny příběhy končí podobně. Mnohé texty zůstávají v šuplících nebo mizí docela. Ne proto, že by nebyly dost dobré – ale protože na ně nebyl čas a nedostaly kýžené podmínky či pozornost, jakou by zasloužily. Možná jsme o spoustu takových hlasů už přišli. A možná o ně dál přicházíme, jen si toho nevšímáme.
Seznam Zprávy, 29. 6. 2025

Lucia Berlin zůstala na okraji, stejně jako její postavy. Byl to její osud. A místo psaní o tom, jak dobré její texty jsou, bychom se mohli zamyslet nad tím, jak je možné, že tak často systematicky přehlížíme a nepodporujeme nejtalentovanější lidi v oboru, a ano, i tady u nás. Ale vraťme se ke knize.

Autorka zvládá na drobné ploše vyprávět velké příběhy o lásce, zneužívání, nevěrách, drogách, závislostech a neopakovatelné atmosféře života v různých chvilkových rájích. Hrdinky často žijí bohémsky, obklopené množstvím lidí, kteří se občas jen tak přihodili. Všechno je to smyslové, všeho jako byste se mohli dotknout. Má to hippie náladu a vnímáme trochu halucinogenní duch 60. a 70. let. A pod tím vším je temno. Nevyslovené, naznačené, ale trvale přítomné. Vraždy, drogy, znásilnění, odnikud se zjevující příbuzenstvo, uprostřed párty začne někdo zničehonic nadávat hostům… A často je to paradoxně vtipné.

Kočovný život v sobě nese barvy, svobodomyslnost, světlo, ale také neklid a vykořeněnost. Slunce pálí a vy si spolu s hrdinkami připadáte čím dál opilejší nebo zkouřenější, čím dál víc cítíte, že něco je „zatraceně špatně“, a přitom tak, jak má být. Lucia Berlin je mistryně kontrastů a rozporů. Zajímavé je, že její prózy nejsou bezvýchodné, ale plné života. Sice je těžký, ale pořád zbývá naděje, že se jednoho dne probudíte a všechno bude zase v pořádku. I když v pořádku nikdy nic nebylo.

Když Lucia dostala od svých studentů tvůrčího psaní otázku: Jaká je vaše poetika? odpověděla: Nemám tušení. „Píšu jen o tom, co se mi zdá být pravdivé. Emocionálně pravdivé. Když pochopíte emoční pravdu, následuje rytmus příběhu a myslím, že i krása obrazu, protože vidíte jasně, jednoduché kontury…“ Její hrdinky sice často pijí jako duha, ale dál se starají o děti, docházejí do práce, zničehonic začnou uklízet. Dál milují i doufají.

Nic z toho, o čem píše, si Lucia Berlin nevymyslela. Její povídky zrcadlí její život. Objevují se tam její děti, vystupuje tam jako hrdinka pod různými jmény. Spíše fragmentárně zachycuje život v Texasu, Chile a Santiagu, svou zkušenost s častým stěhováním. Objeví se tam její sestra Sally, které lékaři našli rakovinu, nebo manžel závislý na drogách. Zatímco muži fetují, mají milenky a utíkají od rodiny, aby se mohli věnovat své umělecké kariéře, ženy pijí a pak opilé probírají svého společného ex. Je to divoké a pravdivé. Nemusíte se s tím ztotožňovat, ale musíte uznat, že je to dobře napsané.

Náladu v textech tvoří autorka často jazykem, až znepokojivě živoucími popisy lidí. Má jemný smysl pro vystižení nálady i krajiny. Drogový dealer je tak děsivý, že byste hrdince s jeho vraždou bez výčitek svědomí pomohli. Zatímco ústřední hrdinky vraždí a milují, ženy kolem s pochopením mlčí, a stávají se tak komplici těchto vražd, nevěr a mateřského trápení. Nic jiného jim nezbývá.

Lucia Berlin nikdy nepsala prvoplánově feministicky, ale podstatu ženského života zachytila velice dobře i tak. Slabinou jejích textů je množství postav a místy jistá hektičnost, kvůli které se v některých povídkách budete hůře orientovat. Některé prózy pak vyznívají spíše jako cvičení v tvůrčím psaní. To však nic nemění na tom, že Večer v ráji je stejně dechberoucí jako Manuál pro uklízečky.

Chviličku.
Načítá se.
  • Zuzana Kultánová

    (1986) debutovala románem Augustin Zimmermann (Kniha Zlín, 2016; Cena Jiřího Ortena za 2017). V současnosti připravuje k vydání román Zpíváš, jako bys plakala (nakl. Paseka). Pracuje jako pedagožka a knižní redaktorka. Žije v Praze.
    Profil

Souvisí

  • Polemika
    Zuzana Kultánová

    Hustle culture podle Hanišové

    Kromě toho, že Hanišová v podstatě dehonestuje Ambrožovou cynickými výroky a jakousi podivnou směsí hustle culture a arogance, našla i viníka, který za to všechno může, a už jsem ho párkrát zmínila. Je jím Asociace spisovatelů, která „neustále na někoho ukazuje prstem a hašteří se“.

    Drobná publicistika – Slovo
    Z čísla 18/2025
  • Zuzana FoniokováOd autobiografie k autofikci

    Kde jsem teď já

    Reflektuje Zuzana Kultánová

    Na stole leží otázka, co vlastně běžně pokládáme za fikci a co za fakta a jestli knihy, které jsou nepřiznané autofikce, se tím v čtenářské recepci snadno proměnily ve fikce. V tomto ohledu by bylo zajímavé, kdyby se Fonioková dotkla i jiných českých knih, které jsme jako autofikci nebyli zvyklí číst, ale nyní bychom je takto číst mohli.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 13/2025
  • Zuzana Kultánová

    Já, influencer

    Jenže stalo by se skutečně to, že by se to odrazilo na vztahu nakladatel a autor? Viděl by něco autor z toho ve svých procentech a přístupu?

    Drobná publicistika – Publicistika
    Z čísla 12/2025
  • Nechci predikovat, co se bude dít dál, protože vím, že obsahu bude přibývat a díky AI se bude ještě důmyslněji segmentovat. Už se to děje. Nejen Google začíná mít problém. Koneckonců Aleš Palán v nedávném rozhovoru řekl, že není vyloučené, že spisovatelé vymizí a literatura už nebude ani komunitní záležitost pro pár nerdů.

    Drobná publicistika – Publicistika
    Z čísla 20/2024
  • Vasilios Chaleplis, Elli Tiliu Motýlová, Otylia TobołaFlavedo / Troska Frýdku kostra Místku / Lutyňské tango

    I letos se rozdají Ceny Jantar. Je aktuální ročník něčím zajímavý?

    Reflektuje Zuzana Kultánová

    Letošní ročník Jantaru přináší zvláštní směs knih, z nichž každá má svou hodnotu. Je skutečně těžké předjímat výsledky, nicméně možná by mohla vyhrát Elli Tiliu Motýlová. Aby byla trochu sranda. Body bych jí připsala za odvahu být jiná. Jak už literární dějiny mnohokrát dokázaly, i trapnou poezii je třeba brát vážně.

    Recenze a reflexe – Recenze
    Z čísla 8/2024