Drsné feministky z Bělehradu
Seděly jsme tam uvolněné, popíjely jsme pivo, žertovaly o německém pornu, bavily se o drogách, smělo se říkat cokoli.
Seděly jsme tam uvolněné, popíjely jsme pivo, žertovaly o německém pornu, bavily se o drogách, smělo se říkat cokoli.
Potřebujeme ten feminismus, nebo už vlastně tolik ne? Slýchávám občas kolem sebe pochybnosti, jestli je pořád za co bojovat. Bitvy o zcela jasné a konkrétní požadavky (volební právo, možnost studovat, chodit do zaměstnání, vybírat si samostatně partnera, vdát se či nevdat a další podobné) jsme už vyhráli. Ostatně těm ženám, které za to v minulých staletích bojovaly, ani neříkáme feministky.
S relativní ekonomickou nezávislostí měla přijít rovnost, která tak úplně nepřišla. Dnešní požadavky (například odstranění diskriminace, která se projevuje při přijímání do zaměstnání, na kariérním růstu nebo na mzdovém ohodnocení), jsou o něco subtilnější. Ještě těžší je vysvětlovat, co nám vlastně vadí, když mluvíme o nedostatečném společenském uznání, o tendenci „překřikovat“ ženské hlasy nebo o dvojím metru, kterým se v médiích posuzují muži-politici a ženy-političky. A témat je ještě celá řada, takže když se člověk dostane do parády a začne je vyjmenovávat, může působit jako někdo, kdo si tak trochu vymýšlí a neví „roupama coby“. Vždyť práva máme stejná, a kdo chce, ten se prosadí, ozývají se kritici těch témat, které dnešní feminismus přináší.
A aby toho nebylo málo, přichází k nám zpoza oceánu feminismus, který zapomněl na šedesátá léta a sexuální revoluci a nabírá často puritánskou podobu, se kterou si mnozí v Evropě nevědí rady, a to ani když s myšlenkami feminismu souhlasí. Kulturní globalizace přenáší velmi rychle témata z jednoho prostředí do druhého a někdy takové pohyby mohou působit mírné kulturní šoky. Sama jsem byla u některých témat rozpačitá.
Pak jsem ale odjela do Bělehradu na feministickou konferenci. Potkala jsem se tam s ženami z celé Evropy a viděla nejrůznější podoby feminismu. Nejvíc mě zaujaly ženy přímo ze Srbska. Zúčastnila se i místní queer feministická buňka a ty ženy byly, nenapadá mě jiné slovo, ohromně „husté“. Část z nich naplňovala obvyklé stereotypy, které někteří lidé mají o lesbách, tedy o „krátkovlasých mužatkách“. Seděly jsme tam uvolněné, popíjely jsme pivo, žertovaly o německém pornu, bavily se o drogách, smělo se říkat cokoli. I můj radikální příspěvek na konferenci o tom, že feminismus je ve slepé uličce, když dává hodnotu lidem jen skrz placenou práci, a že bychom tedy neměli chtít tolik pracovat, se nesetkal s takovým odmítnutím, jaké jsem čekala. Ty ženy byly otevřené, schopné diskutovat o čemkoli, veselé a značně drsné, protože v patriarchální společnosti, v níž žijí, by jinak zřejmě nepřežily. Řeší celou řadu problémů, které se týkají přímo jejich životů. Vědí, co chtějí, a netápou v pochybnostech.
Právě v tom zřejmě spočívá ono kouzlo. Je potřeba řešit především to, co nás trápí teď a tady. Inspirace ze zahraniční je dobrá, ale má zůstat inspirací, nikoli něčím, co je nutné kopírovat. A že těch problémů „teď a tady“ máme v naší republice požehnaně. Jako první mi přichází na mysl matky samoživitelky, které často balancují na hraně přežití ve snaze skloubit práci a starost o děti. Jejich situace odráží ekonomickou situaci nižších vrstev v Česku. To je téma číslo jedna pro současný český feminismus. Můj návrh, abychom tolik nepracovali, respektive byli mnohem lépe placeni, a mohli tak pracovat mnohem méně hodin, by jim pomohl. A nejen jim. Pomohl by i mužům, kteří by měli více času na rodinu. Ulevilo by se zkrátka rodičům i dětem, které by své rodiče vídaly častěji. Feministická revoluce musí být sociální. Pro mnohé je to otázka přežití.
Jsem na téma věšení komunistů přecitlivělá. Za posledních devětadvacet let jsem si mnohokrát vyslechla, že měli být pověšeni moji rodiče, protože jsou/byli komunisti.
Přestože by bylo snadné napsat reportáž postavenou na tom, že zdejší lidé vnímali situaci mnohem vice jako problém sociální nežli etnicky, reportér tak neučinil a rámoval cely text rasisticky, zřejmě proto, že by jinak nevznikl dostatečně senzační článek.
Namísto toho, abychom se posmívali dětem a mladým lidem, kteří odpověděli do různých anket a ukázali tak svou neznalost, anebo donekonečna žehrali na učitele, že by mohli lépe učit, pojďme se podívat na to, co všechno musí kantoři podle osnov probrat a co všechno se žáci a studenti musí naučit.
V každé společnosti žijí lidé, kteří mají tendenci rebelovat a stavět se proti establishmentu, a je to tak dobře.
Dodnes nevím, proč jsem přestala chápat vykládanou látku, ale ty roky hrůzy, kdy jsem pořád čekala, až se ukáže, že nevím vůbec nic, do smrti nezapomenu.