Dopisy Virginii
Poezie, o které hodlám psát, je asi skromnější nežli Shelley či Eliot, ale na druhé straně je
často psaná v zoufalství pod sutí srdce.
Poezie, o které hodlám psát, je asi skromnější nežli Shelley či Eliot, ale na druhé straně je
často psaná v zoufalství pod sutí srdce.
Drahá Virginie,
Vaše deníky se mi při čtení zadíraly pod kůži, navzdory brilantní stylistice byly jako režný kartáč, nesmlouvavě sdíraly faleš a iluze z kůže mé duše. V Denících mě zaujaly pasáže, v nichž přemýšlíte o své tvorbě, analyzujete vlastní spisovatelské strategie; také Vaše literární kritika se mně líbila, to, jakým způsobem posuzujete jiné; a pochopitelně nejvíc mě zajímaly Vaše úvahy o ženské tvorbě, které ani dnes neztrácejí na aktuálnosti.
Díky Vašim deníkům jsem se rozhodla plout na vlnách vlastního vědomí a zaznamenávat své myšlenky a pocity v jejich čiré subjektivitě, rozhodla jsem se psát Vám dopisy jako bezprostřední záznamy svých úvah vlastně o čemkoli, ale hlavně o poezii, literatuře a o umění vůbec, a možná nejvíc Vám chci psát o ženském porozumění světu.
Ovšem. Je zde rozdílnost našich kultur a vzdálenost času. Přesto doufám, že se nejedná o betonové zátarasy. Kultura vymezená a zpečetěná historiky není tak důležitá. Existují přeci paralelní světy, existují dimenze, v nichž spolu rozmlouvají lidé z různých dob a z různých kultur.
Například poezie. Zde je velká naděje, že Vás mé dopisy zaujmou. Osmého srpna 1924 jste si zapsala do deníku: „Čtu dlouhé básně, už nemám čas, abych jím plýtvala na prózu.“ Úplně s Vámi souhlasím. Zvlášť poezie se nepodřizuje času a časem neplýtvá. Já sama čtu Vaše prózy jako dlouhé básně. Tam, kde emoce, myšlenky a jejich formulace dosahují maxim, tryská z nich poezie přímo gejzírem. Je hluboká a plná křiku vran nad zjizvenou duší, a přitom prostoupená jasným světlem intelektu. Vaše poezie mi připomíná jezero v chladném ránu za úsvitu, vypadá jako modrá zřítelnice hledící do vesmíru. Slyším v ní verše Eliotovy, dýchám v ní vůně Albionu, slyším v ní „Hymnus na duchovní krásu“ (jsem si jista, že tuto ódu už tenkrát jasnozřivě napsal Shelley právě pro Vás).
Proto doufám, že když budu ve svých dopisech psát například o české poezii a používat Vaší metody – silný osobní prožitek a reflektující proud vědomí –, budou právě pro tuto svou subjektivitu pro Vás pochopitelné a sdílné.
Básně čtu jen náhodně, bezděčně, rozumím jim „neodborně“, prostě někdy mi nějaký verš vklouzne do duše, „do nejhlubších vrstev duše“, jak příhodně říkáte, a zahovoří ke mně slovy (chtělo by se říct kruciálními, kdyby to neznělo nabubřele), která jsou dešifrovatelná právě a pouze v nejhlubších vrstvách vědomí, a to mi dává naději, že je možné komunikovat napříč časem, protože se jedná o kódy, které existovaly dřív, než byly básníkem polapeny. Vlastně o jakémkoli umění chci psát výhradně „neodborně“, nechci se dotýkat uměleckého díla skrze znalosti a pouze vesly intelektu, ale spíš plout v řečištích tvorby intuitivně, provozovat jakousi zážitkovou interpretaci.
Poezie, o které hodlám psát, je asi skromnější nežli Shelley či Eliot, ale na druhé straně je často psaná v zoufalství pod sutí srdce. A co se tradic týče, je v ní často škleb, dokonce i nad krásou (myslím, že si rozumíme, je řeč o kráse, kterou měl na mysli Baudelaire). Ale ujišťuji Vás, že je to škleb z ostychu, z nejistoty, který patří k mé kultuře, k českému umění. Ale o tom snad někdy později.
Další dopis (možná i několik dopisů) bude o poezii a pak se uvidí, na jaká témata ještě dojde. Svou jednosměrnou korespondenci plánuji na jeden rok. Máme tedy mnoho času.
S úctou Vaše
M. S.
Běh dějin je však neúprosný, takže bude nutné náležitě působivě zpřítomnit také okamžik, kdy Rádobyprezident na Letenské pláni poprvé promlouvá k milionovému davu, přičemž si naplno uvědomí svou schopnost nakrmit lidi pravě tím, co chtějí slyšet.
K uprchlíkům už byl jen kousek. Jak nás tu chtějí převálcovat. Chvíli to vypadalo, že kupé bude pokračovat v horších a ještě horších scénářích. A pak najednou kdosi řekl: „Ale sem na Východ asi žádní uprchlíci nepřijdou.“
Lidé nakonec přišli se způsobem, jak komunikovat svou nespokojenost tak, aby si jí všimly také elity. Jsou jím volby.
Na stránkách Ravtu publikujeme některé příspěvky z Drážďanské ceny lyriky 2018.
Vzpomněla jsem si na všechny ty, kteří bydlí v předraženém bydlení, protože na volném trhu byty neseženou. Na vzestupy a pády rodin, které znám už dvacet let.