Kdysi dávno to začínalo nevinně, snahou pochopit a zaznamenat realitu, kolik je nás, kolik je jich, kolik máme keřů vinné révy, kolik ovcí…
Podíváme-li se na současnou matematiku trochu z nadhledu, uvidíme sofistikovanou autonomní konstrukci pootočenou vůči realitě tak, že ji spíše ovlivňuje, než aby z ní vycházela. Velký podíl na tom má člověk, jehož život je předmětem knihy Stephena Budianského (1957).
Kurt Gödel (1906–1978) je fascinující postava světové vědy. Narodil se v Brně, žil ve Vídni a USA. USA jsou také místem vzniku zde reflektované knihy, kterou do češtiny přeložil Marcel Martin. Kromě chytře provokativního prologu se záznamem Gödelova psychiatra z roku 1970 zabírá úvod publikace zhruba padesátistránkový historický exkurz přibližující atmosféru posledních desetiletí c. a k. monarchie. Tento exkurz měl jistě význam pro vtažení amerického čtenáře; u nás se oproti tomu jeví lehce nadbytečný, zvláště s přihlédnutím k faktu, že kromě relevantních informací obsahuje i některá diskutabilní, či dokonce jedno směšné tvrzení, že napříč říší „od Jadranu až k ruským hranicím“ kromě jiných jednotících atributů
fiakristé čekající před domem, až dostanou zaplaceno, vyprávěli stejné vtipy
s. 18.
Zkrátka úvod trochu nasládlý, s nádechem shovívavé nostalgické idealizace, s jakou máme sklon dívat se na říše a zřízení zapadané prachem. Nicméně americký čtenář tedy přičichl k (pravda, trochu navoněné) atmosféře rakouské verze fin de siècle, která obklopovala Gödelovy rodiče (a měla vliv na jeho útlé dětství), a je možno přejít k samotnému Kurtu Gödelovi.
Avšak nejprve si připomeňme, že současná matematika, tak jak vznikala v průběhu devatenáctého století, stojí na dvou sporných a abstraktně absolutních pilířích. Jde o teorii množin a pojem (či představu) nekonečna. Oba tyto pilíře byly kořenem mého osobního problému s matematikou a také mého zájmu o tuto knihu. Jestliže Bůh byl levicí označen za „opium lidstva“, jestliže levicové teorie a sociální inženýrství byly pravicovými filosofy označeny za „opium intelektuálů“, pak si já množiny a nekonečno dovolím označit za „opium pedantů a informatiků“. V jedinečnosti a zároveň podobnosti (příbuznosti) věcí vidím problém množin, které je možné přeskupovat bez objektivní shody, co patří právě do této, či již do jiné množiny. Ještě větší problém mám s nekonečnem kooptovaným do hájemství matematiky. Už na škole jsem se nemohl smířit s tvrzením, že vesmír je nekonečný a rozpíná se – otázka, jak něco, co nemá hranice, může své hranice rozšiřovat, mi nedávala spát. Může být nekonečno z něčeho složeno? Není dělení nekonečna na jakékoliv části jeho faktickým rozpadem a zánikem? Jediná přijatelná představa nekonečna pro mne spočívá ve směšně absurdním spojení obou pilířů: nekonečno je množinou všech (myslitelných i nemyslitelných, fiktivních i existujících) nekonečen.
Kurta Gödela nejspíš trápily jiné otázky, ale jednu věc nepochybně pochopil a jako první se ji pokusil logicky pojmout, a to fakt, že moderní matematice nescházejí paradoxy, které umožňují její uchopení jakožto v realitě autonomní (pokora neúplnosti a sporné neprůkaznosti), a proto samostatného rozvoje schopné (odvaha tyto zdánlivé slabiny překročit a proměnit je v přednosti) konstrukce.
Život génia je v knize popsán zevrubně a z mnoha úhlů pohledu. Čerpáno je především ze zápisků a korespondence Gödela samotného, jeho přátel, kolegů, rodiny i oponentů a lékařů. Není možné se zde podrobně šířit o Gödelově přispění k rozvoji logiky matematiky i filosofie, ale lze připomenout dosti tvrdé a děsivé lidové rčení „kdo s čím zachází, tím také schází“ – Kurt Gödel se zabýval především logikou, aby svůj život završil v zajetí bludných kruhů…
Jak je to možné? Ptáte se správně a v tomto ohledu se Gödelův životopis čte jako noir detektivka plná znepokojivých indicií. Například je velmi zajímavé, jak se Gödel dokázal vymezit vůči vlivu svých profesorů H. Hahna, M. Schlika a jejich dogmaticky empirického pojetí poznání, které razili v rámci Vídeňského univerzitního kroužku. Gödel zde sice správně rozpoznal past čisté empirie, ale jen proto, aby se vzápětí chytil do pasti logiky.
V jednom z hodnocení vlastního způsobu uvažování si Gödel již během studií zapsal: „Závislost na vnějším hodnotovém úsudku (známky úcty atd.) je zčásti způsobena tím, že si člověk není jist vlastním hodnotovým soudem“ (s. 85) a na sklonku života:
Své dílo nepovažuji za ‚plod intelektuální atmosféry počátku dvacátého století‘, ale za polemiku s ní […] filosofické důsledky mých výsledků stejně jako heuristické principy, jež k nim vedou, jsou všechno možné, jen ne pozitivistické nebo empiristické.
s. 116
Gödel tak na setkáních Vídeňského kroužku většinou mlčel (a v roce 1929 na ně přestal docházet), což matematik Karl Menger jednou směrem ke Gödelovi komentoval vtipnou poznámkou: „Dnes jsme zase ty wittgensteinovce přewittgensteinovali: mlčeli jsme“ (s. 117). Ostatně veškeré spory o to, zda je matematika čistě lidský konstrukt, nebo člověkem poznávaná součást univerza, nepříjemně připomínají hádku nad známým problémem, zda bylo první vejce, či slípka.
Kniha rovněž v různých odbočkách nabízí vhled do života dalších významných a u nás méně známých osobností, například Abrahama Flexnera, který se významně zasloužil o reformu zdravotnických vysokých škol v USA a Kanadě a následně se rozhodl přilákat do USA (konkrétně do Princetonu) ty nejlepší matematiky z celého světa. Své rozhodnutí pro matematiku hájil mimo jiné těmito slovy:
Matematici se zabývají intelektuálními koncepty, které sledují sami pro sebe, podněcují tím však vědce, filozofy, ekonomy, básníky, hudebníky, ačkoli si vůbec neuvědomují, že je to třeba…
s. 171
Flexnerův výrok platil dvojnásob právě pro Gödela, který se svými přesahy do fyziky a filosofie stal průkopníkem interdisciplinárního pojetí vědy. Gödel obdržel pozvání do Princetonu, kde zbytek života zasvětil matematice, filosofii a strachu z šílenství okolního světa, strachu, který u něj bohužel s úbytkem sil rostl.
Pro Gödela by se vlastně víc hodilo označení myslitel než vědec, každopádně byl inspirativní – mě například jeho myšlenky inspirovaly k vlastnímu postulátu o charakteru nekonečna: nekonečno není matematické ani fyzikální povahy, nekonečno je povahy tvůrčí a projevuje se jako potenciál na korelativní hranici.