Splývání
v mracích tvář
s obrysy
bez hranic
v mracích tvář
s obrysy
bez hranic
(Meteorologická stanice,
Milešovka, 70. léta)
Petru Kabešovi
Věž,
tepu schody
výš a výš,
k hlavě –
nevypadne v okně,
je mu tu hlídat
počasí
v jeho nezadržitelnosti.
Tak přicházívá
každoroční listí
za literátem
a zase odchází.
Ty, který
jsi pouštěl
výhledu žilou.
Vysoko nad větvemi,
za popsaným papírem,
rostou texty
a vítr nepřestane,
dokud tu
nedosáhne svého.
V těch dobách
honu na slovo
jsi sem byl odsunutý,
za všechny,
mimo dosah,
oddělený.
Hora Milešovka –
kámen v řeči.
Podezřelý,
nikde nic za tebou,
tvá slova
v redakcích vyřazená,
slizký odposlech.
Stejně nevědí nic,
vždyť odposlouchávací zařízení
překládá všechno
zas jen do jazyka
odposlouchávacího zařízení.
ONI zůstanou,
uslintání
od přiloženého ucha
trvá.
Sedmdesátá léta.
Noc: ve věži světlo.
Co tu hlídá
tak nepřeberně?
Komu slovo?
Víš to?
Zvolna se dojde
k hoře.
(Stalinův pomník, Letná, 50. léta)
Nastartovat si elegantně
sochu motorky Sunbeam
a závodit
a jednoho dne,
až úplně
na druhém konci životopisu,
vyhrát soutěž
s návrhem tanku
v podobě pomníku
generalissima.
Socha, až nevolno,
toporné manévry
nad svahem,
příčný výkop
s rovnáním gravitace
na úhledno,
s vtloukáním zpevnění
železem, s pravěkem
za převisem.
Vysazený
a znovu zasazený
kopec s betonem podloženým
pod jásající davy, se strachem,
s tlaky a tahy
pod Letnou,
slepý kámen, praporky vlají.
Jak na rozkaz
protéká řeka.
Padesátá léta.
Každý kamenný knoflík
na soše větší než
pizza k nerozkrojení.
My a ONI.
Směšní a nebezpeční,
jak z které strany
umírání.
Z velké dálky
jsou řešení jednoduchá.
Takový začátek,
pak to začalo couvat –
napřed zmizel
sochař-sebevrah,
pak jeho pomník.
Měl nám být zase
vytržený
jedním výbuchem z mozku,
dohlíželo se na to.
Zbytek se na místě
rozbíjel ručně,
ale co jim to bylo platné?
Velké prázdno
osahávalo strach,
přes zvláštní dohled
na odstřel pomníku,
na protiatomové kryty
a na stržené prameny.
(Jaderná elektrárna, Černobyl, 80. léta)
Pokaždé náhle,
z vteřiny na vteřinu.
Viditelné je
jenom příznakem
neviditelného.
Do vesmíru
a přes svět,
do všech koutů.
Bez hranic,
k ránu,
to hlavní,
do čeho se
ve druhé polovině
staletí Evropa
zaposlouchala.
Výbuch,
všechny brzdící páky,
úder vedený všude,
v ráně
kryt na kusy,
dráty vystřelené
zevnitř, opřené
do záření,
pak už jen světlo…
minulost omezená
na stín přítomnosti,
který už ale
nemá kdo vrhnout.
Od druhého dne
opadávalo maso.
Tisíce prázdných bot,
bez hnutí,
na odchodu,
daly by se jistě
víc vyrovnat řady,
paralyzovat štítné žlázy,
zazpívat naposled
v nejozářenějších místech.
Devět kilometrů
autobusů je vezlo pryč.
V opačném směru,
na místě, s lopatami
vojsko samo sobě
drželo čestnou stráž,
maximálně
tři minuty,
a pak další…
Promiňte, tohle je
soukromé nekonečno.
Soukromá válka…
A stále žádné zprávy.
Obloha nad Evropou
v těch dnech
byla nádherná
modří, která
vyráží elektrony
z částice kovu,
ani obláček,
radioaktivita
až na kost.
Tak krásný duben
se nezapomíná.
Dívali jsme se
modru do očí,
prozařováni,
zachyceni v sítích
minulého,
přítomného
a příštího,
co v nás zbývá,
co máme –
nad námi
v mracích tvář
s obrysy
bez hranic.
Hra – nic.
2. 7.–2. 8. 2016
Každopádně není slovo,
tvrdí paní korektorka.
To má, chudák, z toho horka.
Jak bych to měl asi říct?
Na každej pád je fakt hic.