Nikde není řečeno
Nacházím teď prázdné láhve
na temných místech.
Vznešené názvy vodek,
šlechtická jména fernetů.
Nacházím teď prázdné láhve
na temných místech.
Vznešené názvy vodek,
šlechtická jména fernetů.
Nakládací jeřáby vyhlížejí ochočeně,
šíje něžně skloněny,
cejchovány čísly tun.
Černá čísla tun.
Záchranné čluny se lehce kolébají
na hácích
proti nebi,
klid našeho věku.
Na nich černá čísla tun.
Dcera,
mladá odjíždějící žena ve slunečních brýlích,
s nádhernými zápěstími,
už je na palubě.
Mávnul jsem zespoda.
Slova na boku trajektu
nelidsky veliká.
A černá čísla tun.
Chtěl jsem kašlat potichu,
než jsem si uvědomil,
že nemusím.
Už nemusím kašlat potichu.
Svítí se,
protože se zapomnělo zhasnout.
Smrt,
řekla jsi tak zběžně,
že to musela být pravda.
Nacházím teď prázdné láhve
na temných místech.
Vznešené názvy vodek,
šlechtická jména fernetů.
Vím,
že ses dlouze dívával
na nosné trámy domu.
Na pomalu ujíždějící kamennou desku nad vchodem.
Na poštovní schránce jsi škrtl své jméno
a potom ho tam znovu napsal.
Jako dítěti
ukazoval jsi mi trávy
a učil mě umění nevědět.
Otče.
Vodky se tak často jmenují podle vůdců.
Na temných místech
stručné dějiny posledního století.
Z nové básnické sbírky Nikde není řečeno, která právě vychází v brněnském nakladatelství Host s výtvarným doprovodem Jakuba Špaňhela.
Masaryk stále mluví o „Němcích“, aniž dělá rozdíl mezi jejich stranami a válečnou politikou. Není ale pravda, že všichni Němci nebo všichni sudetští Němci bez výhrad přijímali krutosti soldatesky.
Práva člověka jsou podle Dugina pouhými právy na nepřekonávání sebe sama, jsou „právy malého člověka“. Takový přistup může mít pochopitelně i brutálnější podobu, pokud konkretizujeme onu kolektivní subjektivitu, již člověk je, namísto toho, aby byl jedincem; třeba ve výroku „národ je vším, jedinec – ničím“.
Dominantní osobnost bývá na Západě idealistická, soucitná, civilizovaná, spořádaná jako Dr. Jekyll, který je ke svým pacientům tak starostlivý; stínová strana je deformovaná, pohybuje se rychle, „jako opice“, je mladší než hlavní osobnost, má v sobě velké zdroje energie a žádnou morálku.
Kristus je výzvou jejich samé existenci – emoční, společenské, hospodářské, sexuální, vesmírné.
Mimochodem, ty překlady D. Thomase od Haukové jsou značně zmatené a vím od mnoha známých, že se nad nimi ptají: „Co vlastně na tom Thomasovi svět má?“