Moje maso je dnes ráno spuštěná vlajka
schody běžící do nekonečna, jak rozhovory o politice /
a zrovna když si někdo všimne, že se totalita a demokracie / odlišují pouze číselnou soustavou
Co byly hranice, teď jsi ty
byl hluboký a rovný květen
cesta rozkopaná kvůli pracím, sníh
suchý a najednou:
abych to řekl otevřeně,
nic jsem nikomu nedlužil
stál jsem ve veřejích, voda
zmrzlá strachem mi smáčela záda.
a když jsem sklopil oči, viděl jsem
praženou kukuřici, jak pádí za svou solí, a věděl jsem
někdy v noci zčerná, jako bobky.
vešel jsem, abych čelil mučivému obrazu:
ne láska, hloupost, hloupost je srdce světa –
a teď v těch pantoflích uvnitř jím a pláču,
jen jím a pláču v domě.
To není žádné jaro.
jen květiny se tupě vytahují ze svých pohárků
a včely zpívají linouleu a koberec větru. vzduch,
hluboký a těžký, zajíždí pod traviny a zvedá
břicha myší: neskončí ani den a ony
rozhrnou tělo jak závěs a roznesou
kosti a vnitřnosti. to není žádné jaro
jen vody v řekách rostou a spíže
čekají, aby je vyplnila čirá novost. všudemožně bohové
vrkají z hrobů, jak holubi. A jejich lid
jinému lidu dloube oči, ale v noci, to se děje
v noci. ve dne to pučí a do města se vracejí ptáci: dráty
těžké básní a země plodná díky hovnům svírají hrdlo.
živé ploty pnou se do nebe. číšníci vynášejí stoly
a mouchy padají do sklenic. zeleň se rychle učí svému jazyku –
spolehlivý slovník cypřišů, slova buků a bříz;
dokonce i hlína pod nehty je připravena kvést. a přece
to není jaro. není to nic. bez tebe není jaro, dost,
dost bylo lží.
Svět je účetní s hřebenem
v kapse košile, zlatý prsten, vzkaz
který chybí, vzkaz
zaseknutý do masa prstu, do prasečí osy
účetní, ten svět, s veškerýma ušima,
s šampónem z kopřiv, co nepomáhá, co je úplně
na nic.
láska temná pokladní.
a zatím výlet, zimní dovolená na Tise, bruslení
na ledovém jezeře, v šílených osmách,
jako znakem pro nekonečno, ve snu,
ve snu o sviních, které končí konečným pádem.
pokladní jí rohlíčky, sýr a buchty, sama:
pokladní pod oblohou. v zubech jí zůstávají
drobky. v uších jí zvoní cinkání bruslí.
a v krabičce sirek, nechutný a prázdný, trezor pro mrtvé,
bůh: bůh je bankomat.
Celý den jsem myslel na hrušku.
probudil jsem se a cítil, jak se zralá
rozšiřuje a sbíhá do svého jádra a jadýrek
jako obrovské srdce světa.
v poledne, kdy je slunce skutečně na svém místě,
představoval jsem si místo žluté hnědou a zelenou, jak vylévají
lásku na temeno mé havy, do oné díry, kterou
tam vyvrtal bůh.
a ve stejnou dobu jsem myslel na hrušku v tvých ústech
a nevím, co mi přinášelo větší potěšení:
dráha sliny, blyštivá, ti stéká po jazyce
nebo že to všehno bylo kvůli hrušce.
a taky mě napadl smutek, touha po něčem tvém,
ale myšlenka na hrušku ji brzy zahnala,
střežící tak mou důstojnost.
Odpoledne mám sklon dělat nové věci,
tak jsem zkusil vypudit hrušku z mysli meditací.
mezitím rozum jsem nezvládl očistit:
nedaleko zasedala chorvatská sněmovna,
a tak mě napadaly jen samé hlouposti,
nebezpečné hlouposti, s nimiž jsem si nevěděl rady.
v předvečer jsem byl už unavený z přemýšlení
když jsem ale zavřel oči, zase jsem viděl hrušku, jak se čerstvá
houpe v díře okna.
zhrozil jsem se a přestal, protože levitující věci jsou strašné,
zavřel jsem okno a zatáhl závěsy, lehl si,
ale hruška ani pak nezmizela.
nakonec, už hluboko v noci, s rukou na čele,
zdá se mi, že všechny obrazy světa se vejdou do jednoho:
hruška, ohromná lahodná hruška, jak se mstí, a hory,
hrbolaté, žluté hory: moje zuby, její obzor.
Tohle tady je město
plát, k němuž noc příliš pomalu přichází
soptící talíř, ale noc se i tak snáší
tohle je velké město
nicméně zřídkakdo tu organizuje zábavu
červenec
ten tlak, pařez pod hlavou roku
tragika naší doby
tohle je město, tohle je město slyšíte
trafika jedna za druhou zvedají kapky
dešť hned v páru přechází, náš národ na nebi
národ v těle komína
já mám přece jen radši, když dny mizí ve včerejšku rychleji
rychleji, jako když zuřiví ježci beží
do noční můry mastného vykotlaného mlází
ano, vše je víc slunce na temeni
a čím dál hůř čelím očividnostem
národ je na nebi okován hvězdami
jako Gould nahoře v Kanadě, celým lesem hvězd
tady dole je červenec a kůže žhne
všude kolem je Chorvatsko, jeden hloupý bumerang
požáry, lehátka, osekávání básně
když oblečení příliš ryche schne
a smrt se vejde do tří teček
na konci nedopovězené věty.
Dům je krabice.
existují různé domy a různé krabice, říkají.
ať už podle potřeby, podnebí
ducha či jiných pochybení. tolik jich je
že je občas těžké je rozeznat
ale i tak přece, dům je krabice, říkám.
jako je horká pec slunce
žebra vězení pro bezesnou sovu srdce,
čelo sklenice a každá kost flétnou. ne.
nezajímá mě, v jakém pořadí dorazily
to už je archeologie domu
a filosofie krabice, nebo naopak.
důležité je, že existují stěny, jestli chcete zdi,
a že ty pěkné překážky jsou všude
každý dům a každá krabice se musí dát zavřít.
Klíč k úspěchu, to jsou víčka, v domě okna.
pevnější než dveře, zrádnější; vždy náchylnější k tajemství.
komín je díra v týlu, otvor pro vzduch
proděravělý šídlem, když je v něm zajíc, lépe:
výfuk, východ živého ze života.
ne. kouř není duše. není hloupější a nudnější věci,
než je duše. kouř je to, co dům-krabici činí možnou:
zrada zdí. pozvánka k otevření nebe.
Ležíš a čekáš na báseň. nehýbeš se.
jako zákeřná lepidlem namazaná
větev, která čeká na ptáka.
nejčastěji červenka nebo pěnkava.
číháš slavnostní ve svém mlčení, tichý
jako červenka nebo pěnkava,
která nikdy nepřišla.
pod kůží prostěradla vlažného potem a dechem,
horkého tělem, jako když čekáš na nízkém oblaku.
škrábeš se, kroutíš si palce, mrkáš, občas
pravidelně, jindy ne, ale jsi v klidu.
venku je štiplavá zima, krev mrzne,
kůže napíná záda, vítr šlehá a větve
ořechu škrábou překotně v mlze okna.
to je vše, co slyšíš a vidíš. víš že jsou
mezi tebou a světem skla, aby na tebe nic
nemohlo sletět. ale i tak ležíš a čekáš na báseň.
čekáš na ni.
Něco se děje, ale nevím co.
nějaký hrudní koš se rozšiřuje a napíná,
zúžují se stěny žil, ty žlábky, žlázy
vylučují obrovskou žluč nad Záhřebem.
takové je nebe těchto dní: noční můra
bez špetky svatosti. blok, ve kterém je něco
načmáráno, a nic tam není načmáráno, zvuk
milionů nohou, které se pohybují.
noční můra, opakují hlasy, noční můra
opakuješ ty. ostré linie, kterými
déšť schází do svých kolejí; nehty, určitě nehty.
okolo zápěstí zavázané listí, protože je podzim a něco
takového bezbolestně prochází. voda
vře v hrncích. psi černě vykvétají. kdo ke mně přistupuje,
přistupuje k tupému zlu: noční můra, opakuju,
noční můra, opakují oni, celá obloha se
shlukla v klíční kost, a nikdo díky naprostému hluku
nikoho neslyší, a všechno je nové, a všechno je trýznivé
a všechno v Záhřebu. oči, talíře, věci,
přes které na sebe hledíme. všechno svaté, všechno ostré,
všechno psi, všechno naše husté hlasy. hovor města,
který by skousnul borovice, hejno, něco
ve vzduchu, pod zemí, ve zdech; něco
nad námi a někde jinde. něco se děje,
nevím co.
Lesní požár, to je, když hoří les.
žár se spouští do korun stromů z jižního nebe:
do listí zamotané zásilky světla
polykají stromy jak slepice hloupý oves.
se stromy je v tom okamžiku konec
jen se to ještě neví. jako když svině polyká pěst.
plamen už šelestí v kapse košile, v jejích
záhybech, a den je každopádně světlejší.
na obzoru, na jeho páteři, v jeho vlasech
dvě jsou slunce; šíře čenichá přítomnou tmou.
nic si pro sebe nenechává, nikam neodchází.
bez smíření; ztichne, teprv když kouř vleze
do slepého ovsa a tady zůstane. všechno se vzpamatuje;
všechno kolem mě brzy se stane sluncem.
myslí si slunce, zatímco spojuje větve s okolním vzduchem.
z kmene na zem sbíhají veverky a zmije.
žář, neznající své jméno, schází jím do měkké
skutečnosti, a ta v sobě pulsuje, tísní se s ptáky
ve stejném šílenství. zatím z kmene se prodere zvíře.
sežere kůru a hřebínky konečně prolomí povrch.
teď kmen ve svém hlubokém mlčení kokrhá.
upomíná ještě na den s příliš velkým sklonem
k odchodu.
potom žár spěchá dolů. krčí se, neslyšná,
někde u kořínků, svátečnost vyhnaná na svůj počátek,
do moudrého mládí. požár sám po sobě silně zatouží.
rozprostře se vysokým rostlinstvem jak úsvit ještě temným
nebem, pozdrav jedním plným i prázdným pokojem.
oblízne listí, oblízne kůru, oblízne kořen, všechno
pomalu oblízne. a bude blíž jednomu i druhému.
nízkému i vysokému bude blíž, krátce začne
a pak bude pokračovat s pustošivou prací. teď už se všechno třese:
mezi vzduchem a zemí už nestojí nic.
některá zvířata odešla a některá jiná zůstala tam
kde jsou. nad nimi celý les v cosi přechází,
nehmatatelně, termální voda, která očišťuje a zastavuje, nějaká
tlumená špína, která utíká, ale nemizí, uzavírá řady.
a všechno je někde a všechno je nikde, a všechno je osvětlené.
lesní požár, to je, když hoří les. požár, to je,
když hoří.
Med se rozpouští v čaji, úplně, na rozdíl ode mě v tobě
a od tebe ve vážné hudbě
příliš dlouhé telelefonování, nikdy místo, když potřebuješ
volný stůl, pořád porouchaný výtah
schody běžící do nekonečna, jak rozhovory o politice
a zrovna když si někdo všimne, že se totalita a demokracie
odlišují pouze číselnou soustavou
zmizí obraz a vše znovu začíná: hlasy prosakují zdi
zcela netělesné, večer se spouští do dlaní jak horník
do jámy, aspoň boty ponechané
přede dveřmi dokazují, že existují živí. ale co znamená žít
zatímco zima přichází a kutálí se jako chladný dech z mého hrdla
a staví si hnízdo v temné abecedě, všichni ti spěchající neznámí
se známými jmény, odpoledne rozlomené na dvě části, jako Korea
čaj, v němž med úplně roztál, neoddělitelně
a ten viskózní roztok je láska; jak se k tobě dostat; jak tě dostihnout?
Z chorvatštiny přeložil Adam Borzič.
Padat a kousat do prázdna / zatímco za dveřmi pomalu projíždí / Lůžkový vůz směr pitevna
Ukázky z básní českých a německých finalistů soutěže Drážďanská cena lyriky 2016.
Pak se otevřou dveře a dovnitř vběhne skupina předškolních dětí. Vyměňte se! Vyměňte se! Ty a ty, já a ty, já a já, Vyměňte se! Nedokážu to domyslet.