Inscenace roku 2016
Řekla bych, že jako diváci toužíme po tom, aby divadlo sdílelo naše občanské angažmá, popřípadě je tím angažmá rovnou pověřujeme.
Řekla bych, že jako diváci toužíme po tom, aby divadlo sdílelo naše občanské angažmá, popřípadě je tím angažmá rovnou pověřujeme.
Anketu o Inscenaci roku vyhlašují Divadelní noviny mezi divadelními odborníky od nejvyšší kritické aprobace až po volně spolupracující příznivce divadla, působící víceméně v jiných oborech; mezi takové se počítám i já. Vzkříšení Dejvického divadla v režii Michala Vajdičky je autorská hříčka (autorství soubor) postavená na brilantních výkonech činoherního herectví (třetí místo). Na druhém místě se ocitla opera, Janáčkova Káťa Kabanová z Národního divadla Brno v režii Kanaďana Roberta Carsena. Nejvíc nominací dostala Olga (Horrory z Hrádečku) Divadla Letí, hra Anny Saavedry v režii Martiny Schlegelové s Pavlínou Štorkovou v titulní roli.
Hru Vzkříšení Dejvického divadla jsem zatím neviděla, ale režii Roberta Carsena v brněnské opeře považuji za velkou uměleckou událost. Carsenovo pojetí vnáší na brněnské jeviště nevšední vizuální poetiku a lyrické gesto a činí tak střídmými a elegantními inscenačními prostředky. Dominujícím prvkem je voda (zcela ve shodě s Ostrovského předlohou, kde je to řeka Volha) a bažinatý terén, přemostěný dřevěnými lávkami. Dalším zásadním stylotvorným prvkem inscenace je světlo (světelný design Peter van Praet), které odráží emocionální stavy protagonistů. Působivě například vychází místo posledního setkání Káti s Borisem, již na protilehlých stranách řeky (ano, Káťa je už v jiném světě). Režisérovo pojetí se plně soustředí na Káťu jako hlavní hrdinku a oběť, ostatní postavy jsou definovány vztahem k titulní hrdince. Režisér se nijak zvlášť nezabývá původním ruským prostředím, jeho cílem bylo vytvořit strhující univerzální tragédii lidských osudů. Carsen je ale stejně jako Janáček bytostný humanista, v jeho pojetí se divák může plně identifikovat s titulní hrdinkou.
Před kompozicí opery Káťa Kabanová, krátce po dokončení Zápisníku zmizelého, měl Leoš Janáček k uvážení několik slovanských látek, které mu byly nabízeny jako náměty pro budoucí operu. Ze svého slavjanofilství a lásky k Rusku si vybral Ostrovského divadelní hru Groza (Bouře), která byla v roce 1918 přeložena a publikována v Ottově Světové knihovně Vincencem Červinkou. Ostrovského drama sám přepracoval v libreto. Janáček dlouho rozvažoval název opery, protože skladby (i operní) stejného názvu Bouře zde již existovaly a v češtině nebylo možné tlumočit dvojí význam ruského slova groza (bouřka a duševní stav). Přiklonil se pak k názvu, který je jménem hlavní hrdinky.
Carsenova inscenace je přehledná, nepovyšuje se nad původní intenci skladatele a nechává s plnou naléhavostí zaznít hudbě a silnému citovému náboji díla. Vzpomínám si při té příležitosti na Káťu Kabanovou v Národním divadle v režii Roberta Wilsona (s Evou Urbanovou), která byla rovněž výtvarně střídmá a nepopírala smysl příběhu, jejíž režie a zejména scénografie, založená na svítících obrysech objektů na scéně a světle vůbec, mi však připadala vzhledem k Janáčkově hudbě i Kátině povaze nepřípadně chladná. V Carsonově inscenaci Janáčkova emocionalita zazněla v plném rozsahu a s veškerou silou zasáhla i publikum, včetně toho kritického.
Inscenace Olga (Horrory z Hrádečku) pražského Divadla Letí je dílem nezávislého divadla, které už deset let soustavně inscenuje na různých místech (podle toho, kde je zrovna nechají hrát) současné drama, české i světové. Divadlo Letí pořádá také autorské rezidence, jednou z rezidentek byla před časem i Anna Saavedra (nar. 1984), jejíž texty už prošly rozhlasem i divadly (Putování, Racek, Smrt abonentů, Dům u sedmi švábů, Kuřačky a další).
Olga (Horrory z Hrádečku) se točí kolem osoby Olgy Havlové, která se svou nezbytnou cigaretou a charakteristickými vlasy dominuje prostoru. Kromě její představitelky Pavlíny Štorkové jsou na scéně tři herci, kteří hrají všechny ostatní postavy – Václava Havla, jeho matku, jeho různé milenky, Olžiny přátele, psy, estébáky a další postavy. Trio Jiří Böhm, Pavol Smolárik a Tomáš Kobr vytvářejí kolem Olgy okouzlující hravou (sebe) ironickou atmosféru soukromého i veřejného života Olgy i Václava Havlových, s nimiž prožijeme životní příběh od seznámení v Divadle Na Zábradlí až do Olžina konce. S mnoha peripetiemi, ale vždy při sobě. Nezapomenutelný je zlom z existence disidentské v prezidentskou, který je metaforicky předveden tím, že dřívější estébáci, plížící se za Olgou v lese na houbách, aby se náhodou nesetkala s nějakým nepřítelem socialistického státu, se promění v bodyguardy, bedlivě dohlížející opět na to, aby se k ní nepřiblížila žádná nepatřičná osoba.
Olga se hraje ve Vile na Štvanici, kterou, jako divadlo, v němž pracují tři spřátelené soubory, čtenářům Tvaru vřele doporučuji. V případě Olgy se podařilo interiér Vily proměnit v interiér chalupy na Hrádečku, „hraje“ nejen útulný prostor uvnitř, ale i ten nehostinný venku, který občas nahlíží dovnitř. Dokonce i náhodný chodec za okny zapadne do situace.
Hlasy v letošní anketě ve své většině dokládají, že kritické publikum očekává od divadla pozitivní slovo o bytí moderního člověka. Řekla bych, že jako diváci toužíme po tom, aby divadlo sdílelo naše občanské angažmá, popřípadě je tím angažmá rovnou pověřujeme. Nepřipojujeme se už tolik k postmodernímu výsměchu, věříme v mýty, ve velké city a pevné postoje. Děláme si starosti, my, kulturní elity, na něž se útočí – víme odkud. Inscenace režisérky Martiny Schlegelové potvrzuje, že Olga Havlová už se jedním z moderních národních mýtů, které naší existenci dávají smysl, stala.
Je po všem. Kostky jsou vrženy, body sečteny. Slameři se na vlně odplavujícího adrenalinu seřazují na jevišti a Nejhodnější Michal hlásí, jak se věci mají.
Přesvědčení, že veškerými ‚obsahy‘ disponuje internet, a tak již knihovny svou původní funkci – tedy půjčování knih – plnit nemusejí, se ukazuje přinejmenším jako krátkozraké.
Město pnoucí se po horách a z větší části ležící útulně schoulené v údolí, v nadmořské výšce 500 m zářilo nočními světly a jeho minarety probodávaly černé nebe.
Letošní veletrh je slovy ředitele Juergena Boose věnován i myšlence nenahraditelnosti intelektuálního vlastnictví a jeho čestným hostem se stalo Nizozemí společně s Vlámském.
CHODEC: V žádným případě! Jihový- chodní Evropany jsme vůbec neměli přijímat! Nejsou dostatečně vyzrálí. Stejně tak Poláci, Češi a Slováci.