Adam Borzič: autorské čtení v Café Neustadt
Patos a étos v intimitě lidského srdce.
Patos a étos v intimitě lidského srdce.
Třetí básnická sbírka Adama Borziče Orfické linie přináší třináct převážně rozsáhlejších skladeb (např. „Orfické gesto: esej“, „In illo tempore“, „Fénixova pošetilost“). Razantní imaginací i některými motivy (prolínání osobní a společenské, erotické a duchovní roviny navazuje na své předchozí básnické knihy Rozevírání, Počasí v Evropě), současně sbírka přináší nový pól – oscilaci na pomezi lyriky a esejistiky. Tomu odpovídá převaha komponovaných delších skladeb. Orfické linie prvotně tematizují čas. Odkaz k Orfeovi představuje ve sbírce trhlinu, kterou prosvítá arché básnické zkušenosti, které je nesamozřejmým základem pro setkání a utkání s dějinností (tu ovšem Borzič čte na pozadí křesťanské tradice). Ve sbírce se prolíná časné a věčné a mísí v autorově vlastním existenciálním čase. Patos a étos v intimitě lidského srdce. Zpěv těchto básní se rodí z temnoty nevědění a proto ve světle vědomí koktá.
Autorská čtení v Café Neustadt kurátoruje spisovatel David Zábranský.
S básnířkou Marií Iljašenko o Maďarsku, nenávisti k literatuře a ptačích cestách.
Aktivismus je naprosto nutný, aby demokracie fungovala a státní správa nezdegenerovala. To je v podstatě hnací motor státní správy. Bez něj si to ani nedovedu představit.
Muhjaddín Ibn (al-) ’Arabí je pro mne dlouho hledaným, milovaným pokladem, bez kterého si dnes jen sotva dokážu představit vlastní spiritualitu: myšlení i zkušenost Boha.
Jana Bělíčka v článku „Prozaik Stančík a Dva tisíce ponížených uprchlíků“ na serveru a2larm.cz pobouřil rozhovor s Petrem Stančíkem, který vyšel v předposledním Tvaru (11/2015). Zvláště jej pobouřily autorovy poznámky na adresu uprchlíků, muslimů – a také fakt, že autora od mládí vzrušují černošky. Adam Borzič reaguje.