Spodoby / Převážná doba
Na obloze je vidět jasný kůň.
A to není dobré.
A hejna ptáků,
která teď vylétají,
to nezvládnou,
protože jsou křehká.
DOMINIK BÁRT: SPODOBY
budu tě poznávat
jako by hluchý kladl prsty na flétnu
našemu souzvuku porozumí
jen ten kousek ženy ve mně
stříbro mlhy
s mlčením zlata
mezi námi jako pouhý hiát
kůže rána odtrhnutá od čerstvého asfaltu
je tak brzy
že bychom i bycha dohonili
první lež
v pěti letech
aby táta zase neřval
vyvlastněné ticho úterý
jako otevřený dopis
který nikdo neotevřel
když soulož netrvá déle
než pět deset minut
a neuspokojím tě
mám pocit že jsem selhal
po hlavě do dveří které zůstaly
nedovřeny
hysteriemi co zbyly mezi futry
namísto řeči
pouze jazyk jako základ identity
k lepšímu odvrácení lidskosti
na všechno násilí
se zapomene
na stěně pověšený
krevní obraz
pomalu usychá
než jeden druhému něco řeknem
napřed si to radši vypůjčíme
dopadnem jako ten chlápek z přívozské hospody
co chodí od stolu ke stolu ptát se
chlapi nemáte cigáro?
když řeknou ne
vytáhne z kapsy
ty své
bezhlasí polední kuchyně
mnohostranné
jako kniha stažená z pultů
jako opatrné otázání
rozrážející statiku pohledů
jen zaujímáme postoje
abychom nemuseli stát
pohledem na petrov
ujistit se přítomností
zahlásit se v místě
na něž našlapuju v úhlu
včerejšího dopadu
není to čas
na který jsme zvyklí
můj děda
v osmdesátých letech převzal
čestný odznak od ministra paliv a energetiky čssr
za vzorné budování plynárenských zařízení v sssr
dnes před svými osmdesáti lety
není schopen zhlédnout večerní zprávy
protože už většině těm cizím slovům z angličtiny
a dnešním mladým nerozumí
dědo
přitom je to jednoduché
ta žena z druhé strany světa jenom chce
ať o ní mluvíš v mužském rodě
pro lepší pocit se domů projdeme
pro niternější kontakt vypneme mobily
pro rovný přístup k druhému
nebudeme rozlišovat rody
necháme si jenom jeden
člověka
dokud nám zítra
zase nebude sebrán
a rozdělen
na muže ženu neutrum non-binar
a další důvody k odcizení
vteřina se rozpadla
jako čas v hodinářství
vrch pyramidy jsme nestihli obít
vrány na slábnoucích stromech
už jsou tu zas ty kurvy černé
zamyslel se táta
///
FRANTIŠEK HRUŠKA: PŘEVÁŽNÁ DOBA
Na obloze je vidět jasný kůň.
A to není dobré.
A hejna ptáků,
která teď vylétají,
to nezvládnou,
protože jsou křehká.
Mluvil jsi o tom
jak začneš a jak
skončíš
Jak skončíš a
začneš
A mezitím možná
dohořela svíce
Lásko,
když se ohlížím
po jiných ženách,
není to důvod k žárlivosti.
Jen Bůh je vševidoucí,
tak mu dovoluji
svýma očima
dívat se po vší té kráse,
kterou stvořil.
Po kráse nohou
a kráse tváří,
po kráse šíjí a kráse ňader,
a kráse rukou,
a třeba i kráse podkolenních jamek,
a kráse nosních přepážek.
Viděl díky mně i spoustu krásných obrazů,
filmů,
krásných nesmyslů,
krásných špalků dřeva
a krásných ohlodaných kostí,
krásných škvír ve dveřích,
krásného transsexuálního porna,
krásných prostěsdělovacích nápisů.
Všechno to viděl
skrze mě
a věděl,
že je to krásné.
Počkej já ti to tady chytnu
jsem vyčerpaný víš
tak se mi to dělá špatně
Grafoman
To nenapravíš
sedící židli
Jsem se nestačil divit
tolik toho sněhu
kypří povahy
Přece sis nevšiml
Přes léto jsi poslouchal rap
Ježíš.
Je.
Na kýčovitém obraze mojí babičky.
A v hospodě nad stolem.
Je.
Neví,
ale uklidňuje.
Uklidňuje,
ale neví,
a je uklidňován Máří,
někde jinde,
mimo svou roli.
Jak jsem si
uprdnul
tak to byla
Ganéša
která si chobotem
odfoukla
a zároveň se
na nás všecky
smála a vyplazovala
jazyky
Vy neznabozi!
Já si tady
nad jablkem poznání
tahám šušně z nosu
Odpovědět
Odstranit
Volat
Můžeš si vybrat
Odpovědět zbrkle
Odstranit zbaběle
Volat marně
Už hodinu ses nerozhodl
Brzy bude pozdě
Chybí možnost
neudělat nic
Ale slyším zpěv ptáků.
Tak přesný,
tak krásný,
až to vypadá,
že se nic nezměnilo.
Židle se pohla
prázdná židle
Dlouho jsem nepsal
Zase se pohla
větrem
Jsme na útěku
v podběhu pulsuje trvalý podstav, odchází ze záběru
za jízdy nelze, ani proti větru, z útěku ani za myš nevyšel
odnikud, od sebe, od žláz, od váz, ba ani od těch postříbřených příborů, co přitáh kapsář
z babiččina údolí
z našeho náspu vzadu za domem
za vámi nedojdu, vy želvy rozházené na tartanu
z krytu do úkrytu, snu zhasnu mezi stromy
Muž v Krabici od Sušenek je kostra, která spočívá v Prázdném Výklenku ve Třetí severozápadní síni. Kosti jsou uspořádané osobitým způsobem: ty podobně dlouhé jsou vybrané a převázané provázkem z chaluh.
Někteří pracovníci „továrny“ se vydávali za Američany, a dokonce přímo na americké půdě svolávali mítinky a shromáždění Trumpových stoupenců a naopak odpůrců Clintonové.
Klárka spala bídně, protože měla žízeň
a trápily ji úzkostné sny a zármutek. Viděla maják
blýskat se a zářit dole pod kopcem po celou noc;
vítr se obrátil a vál od jihu, cítila vůni řeky, od které přišla,
a drobné plující obláčky od jihu táhly přes hasnoucí hvězdy.
Když nastalo ráno, Kapraděnka už nechtěla jít.