Lidé
Milan Pavlovič
-
-
Navzdory některým slibnějším náběhům ji sráží zejména ledabylá práce s roztržitou kompozicí, která nejasně osciluje mezi románem, povídkami a deníkem, ale nevytěžuje přednosti ani jednoho.
Drobná publicistika – NezařazenéZ čísla 10/2024 -
Interkulturní literatura?Alexej Sevruk – Evropanka. Historky z Polesí
Pole orná a válečná
Reflektuje Milan PavlovičStejně jako vůči všem hladomorům a represím otupí částečně čtenář, obrnila se i životem zkoušená vypravěčka: slouží Sevrukovi ke cti, že oproti mainstreamu historických próz nepropadá exploataci cizího neštěstí a nevrší různé tragédie proto, aby tlačil na slzné kanálky čtenářstva či mu zadržoval dech napínavými zápletkami. Ani babička se nestylizuje do pozice oběti, která by vyžadovala lítost, a tím příměji mohou nakonec její historky zasáhnout.
Recenze a reflexe – DvakrátZ čísla 8/2024 -
MPRecenze a reflexe – RecenzeZ čísla 5/2024
-
MPIvan Diviš, Petr Král – Mávám tomu dopředu všemi svými klobouky. Korespondence 1983–1998
„Nejhorší ze všech lidských slov není nikdy, ale pozdě“
Reflektuje Milan PavlovičV mnohde pozoruhodných pasážích se mluví o poezii z hledisek, jež jen stěží docházela vzájemného přijetí, ale mohla být pochopena, jak o tom svědčí i Králova editorská role u Žalmů nebo Divišův doslov ke Královu Prázdnu světa. Zatímco Diviš v poezii bojuje tezí, Král pozorností ke skutečnosti.
Recenze a reflexe – RecenzeZ čísla 4/2024 -
Petr Zídek, Karel Hrubý – Věřil jsem v budoucnost
Cesty, úkoly, budoucnost
Reflektuje Milan PavlovičI díky onomu prolínání různých sfér, ve kterých se pohyboval, zachycuje Karel Hrubý spíš svět, v němž lidé řeší vlastní dilemata a strasti, místo aby se výrazněji uchyloval k dějinným zobecňováním.
Recenze a reflexe – RecenzeZ čísla 3/2024 -
MPRecenze a reflexe – RecenzeZ čísla 2/2024
-
MPRecenze a reflexe – RecenzeZ čísla X/2024
-
MPRecenze a reflexe – RecenzeZ čísla 1/2024
-
MPRecenze a reflexe – RecenzeZ čísla 19/2023
-
MPRecenze a reflexe – RecenzeZ čísla 13/2023
-
MPRecenze a reflexe – RecenzeZ čísla 12/2024
-
Interkulturní literatura?Alexej Sevruk – Evropanka. Historky z Polesí
Pole orná a válečná
Reflektuje Milan PavlovičStejně jako vůči všem hladomorům a represím otupí částečně čtenář, obrnila se i životem zkoušená vypravěčka: slouží Sevrukovi ke cti, že oproti mainstreamu historických próz nepropadá exploataci cizího neštěstí a nevrší různé tragédie proto, aby tlačil na slzné kanálky čtenářstva či mu zadržoval dech napínavými zápletkami. Ani babička se nestylizuje do pozice oběti, která by vyžadovala lítost, a tím příměji mohou nakonec její historky zasáhnout.
Recenze a reflexe – DvakrátZ čísla 8/2024 -
MPRecenze a reflexe – RecenzeZ čísla 5/2024
-
MPIvan Diviš, Petr Král – Mávám tomu dopředu všemi svými klobouky. Korespondence 1983–1998
„Nejhorší ze všech lidských slov není nikdy, ale pozdě“
Reflektuje Milan PavlovičV mnohde pozoruhodných pasážích se mluví o poezii z hledisek, jež jen stěží docházela vzájemného přijetí, ale mohla být pochopena, jak o tom svědčí i Králova editorská role u Žalmů nebo Divišův doslov ke Královu Prázdnu světa. Zatímco Diviš v poezii bojuje tezí, Král pozorností ke skutečnosti.
Recenze a reflexe – RecenzeZ čísla 4/2024 -
Petr Zídek, Karel Hrubý – Věřil jsem v budoucnost
Cesty, úkoly, budoucnost
Reflektuje Milan PavlovičI díky onomu prolínání různých sfér, ve kterých se pohyboval, zachycuje Karel Hrubý spíš svět, v němž lidé řeší vlastní dilemata a strasti, místo aby se výrazněji uchyloval k dějinným zobecňováním.
Recenze a reflexe – RecenzeZ čísla 3/2024 -
MPRecenze a reflexe – RecenzeZ čísla 2/2024
-
MPRecenze a reflexe – RecenzeZ čísla X/2024
-
MPRecenze a reflexe – RecenzeZ čísla 1/2024
-
MPRecenze a reflexe – RecenzeZ čísla 19/2023
-
MPRecenze a reflexe – RecenzeZ čísla 13/2023
-
MPRecenze a reflexe – RecenzeZ čísla 11/2023
-
Navzdory některým slibnějším náběhům ji sráží zejména ledabylá práce s roztržitou kompozicí, která nejasně osciluje mezi románem, povídkami a deníkem, ale nevytěžuje přednosti ani jednoho.
Drobná publicistika – NezařazenéZ čísla 10/2024
-
MP
Tečka v podobě Majitelů klíčů je tak podobně významová jako úvod prostřednictvím Leoše Janáčka, jenž rovněž nepředstavuje slavnostní hudbu, u které by se člověk v klidu dojímal – naopak naznačuje, že vznik Knihovny Milana Kundery neznamená petrifikaci autora a díla, jež bychom považovali za hotové a srozumitelné, u kterého bychom se rozplývali nad jeho velikostí, nýbrž že má autor i instituce stále zneklidňovat, rozrušovat, nepodbízet se a především nedopustit, aby se Milan Kundera sám proměňoval v kýč.
Reportáže – Literární životZ čísla 11/2023
Pro obsah starší roku 2015 můžete zapátrat na našem starém webu: http://old.itvar.cz.
Pokud Vám můžeme s čímkoliv pomoci, napište nám!
Edituje
-
Vojtěch Němec
Redakce