Pádlo: Úspěchy, prohry a stresy služebníků Karla a Vlasty
Kdo jsme my, pozorovatelé cizích životů, abychom je soudili? Nesuďme služebníka/hříšníka Gotta, ani služebnici/hříšnici Chramostovou.
Kdo jsme my, pozorovatelé cizích životů, abychom je soudili? Nesuďme služebníka/hříšníka Gotta, ani služebnici/hříšnici Chramostovou.
Umřel Karel Gott a leckdo si o tom leccos myslí. Umřela Vlasta Chramostová a leckdo si o tom leccos myslí. Uzavřely se dva velké životní příběhy normalizace s klenutým obloukem životní zápletky s mnoha vedlejšími postavami, zanechávají po sobě barvitý obraz sebe sama, který oba skýtali veřejnosti. Mediální prostor se zaplnil líčením toho, co kdo kdy s nimi zažil a jací „skutečně“ byli. Oba příběhy jsou navíc souzeny prismatem toho, jak moc si oba zadali s režimem či ne. Jenže: jací opravdu byli?
Okamžitě se vynořila řada informací, které obraz „mistra“ mění ještě renesančnějším směrem. Chartistka Marta Kubišová prozradila, že se jí Gott svěřil, že ho trápilo, „že se k nim nepřidal“. Hudebník Ondřej Brzobohatý sdělil, že Karel Gott lidem velmi pomáhal, ale nechtěl, aby se to o něm vědělo. Německá média Gottovo zadání si s režimem nekomentovala, tuto reálii jim musel připomenout kdo jiný než spisovatel Jaroslav Rudiš. Ten ovšem kolem Gottovi angažovanosti našlapuje opatrně – Gott podle něj nebyl „politický člověk“, chtěl jen „dávat radost a šířit dobrou náladu“ a přece jen zpíval o Palachovi a během revoluce zpíval na balkoně, takže dobrý, v pohodě, Karle!
Všechna tato vyjádření tak nějak ilustrují, jakým způsobem s „hrdiny“ normalizace zacházíme: nijak, neumíme to. Zatím jsme se to nenaučili. Zatímco každý Němec dokáže vyjmenovat aspoň pět koncentráků a ví, že v půli 20. století se to v jejich zemi slušně podělalo a toho břemene se už nikdy nezbaví, nám se ohledně děsivého politického mučení 50. let vybaví nanejvýš Jáchymov a pocit, že to tehdy nebyla úplně fajn doba. Nebyla to fajn doba, ale „ti lidi nějak žít museli“.
Ve čtvrtek zemřel renesanční člověk Karel Gott, který podepsal Antichartu a stal se jednou z jejích tváří. (Sám k tomu řekl následující: „Já jsem konkrétně přímo nesloužil ani jednomu režimu. Jestliže jsem někomu posloužil, tak spíš tomu, že jsem podepsal Dva tisíce slov. A u takzvané Anticharty, to jsme skočili na špek, zneužili nás, o tom jsem vyprávěl už mnohokrát. A to zase taková tragédie snad nebyla, já jsem nikdy nesloužil ani nezpíval za tyranů.“ Vlasta Chramostová zemřela v neděli, kdy ještě neutichl ryk ohledně toho, zda si Gott zaslouží státní pohřeb či ne a jestli lidem pomáhal a svých činů dostatečně litoval a jak moc vlastně. Vlasta tím vlastně vystřihla slušný klimax, jak se v divadelní terminologii říká vyústění krize v dramatickém díle. A my teď tak nějak marně čekáme na katarzi.
Po té jsem toužila v neděli večer, a tak jsem si zašla na mši ke sv. Salvátoru. Nechodím tam pravidelně, ale tak nějak se mi zachtělo. Tomáše Halíka si velice vážím, poněkud mě však zabolelo, že smrt velikána a velikánky zneužívá, staví je vedle sebe a srovnává. „Služebnice Vlasta“ měla lidský kredit evidentně větší, když o její smrti hovoří hned v úvodu mše a v pozdějších prosbách, o Gottovi se zmínil spíše na okraj a tak nějak z povinnosti. To bych ještě pochopila, v tu chvíli se ještě nevědělo, že i Chramostové se dostane pohřbu se státními poctami, a Halík chtěl zaujmout stanovisko k „válce pohřbů“. Nesprávné mi však přijde to, že o „služebnici Vlastě“ se Halík vyjádřil slovy „nikdy si nezadala s režimem“. S tím by nesouhlasila sama Chramostová, nikdy se netajila tím, že s režimem si pořádně zadala a pořádně s ním zametla: a to právě proto, že jej poznala na blízko. Podepsala spolupráci s STB a byla členkou KSČ. Nebyl to však jen názor, její názor byly i činy: ze strany vystoupila, přestože věděla, že už nebude moct hrát, a šla do podzemí. Přitom stejně jako Gott chtěla i služebnice Vlasta „dávat radost a šířit dobrou náladu“, byla to přece herečka.
V kázání přitom zaznělo, že Bůh v nás věří, Bůh nás miluje takové, jací jsme. Bůh tedy miloval i Gotta takového, jaký byl – prorežimního zpěváka, co se rozhodl nezanechat kariéry na dvacet let. Jako by osud paní Vlasty vedle Gotta byl zcela bez poskrvnky. Ale hlavně: kdo jsme my, pozorovatelé cizích životů, abychom je soudili? Prokristapána, otevřme svá srdce, co to jenom jde, a nesuďme služebníka/hříšníka Gotta, ani služebnici/hříšnici Chramostovou.
Gott i Chramostová za sebou zanechali životní příběh, tuny rozhovorů, citátů a vzpomínek v hlavách svých blízkých, ale i veřejnosti. Ta je teď soudí. Ten si zaslouží pohřeb v katedrále sv. Víta, i když nebyl katolík, ale ona ne, možná jen trochu a tak dále a tak dále. On byl renesanční člověk (ve volném čase totiž maloval), ona nebyla renesanční člověk a tak dále a tak dále. Životy Gotta a Chramostové jsou daleko spíše náměty na hollywoodský film plný milníků dvacátého století – křižovatek, kterými Gott i Chramostová prošli – proč? Protože se rozhodli tak a tak? Kdo ví. Mimochodem memoáry Vlasty Chramostové se jmenují Byl to můj osud. Zkusme jejich osudy vnímat především jako příběhy, o nichž také leccos nevíme.
Každý z nás žije život a ten nějakým způsobem vnímá: dobrý, špatný, kdovíjaký. Každý přizpůsobuje vnímání vlastní minulosti aktuální obrazu sebe sama, tedy leštíme, brousíme a lakujeme o hodně lepší verzi sebe sama – bez ohledu na fakta. (o tom podnětný článek zde) Pokud vzpomínky nejsou tak trochu fake news a budoucnost jedna velká scenáristická mlha. Jediné, co nám tedy zůstává a je jisté, je teď a tady. Teď a tady pro Gotta i Chramostovou skončilo, pro nás ještě ne. Dle Parlamentních listů se koná „válka pohřbů“, o tom, kdo si zaslouží jaký pohřeb, „diskutuje“ (slovníkem dneška „postuje“ názor na facebook) kavárna i antikavárna a lid komentující v samotě svých počítačů, myslitelé dneška.
Omlouvám se za další citaci, ale tak nějak se mi tato dvě úmrtí spojila s tím, o čem nedávno hovořil polský reportér Mariusz Szczygieł. V rozhovoru s Renatou Kalenskou popisoval osud paní, která se s absencí čehosi ve svém životě rozhodla bojovat excelovou tabulkou. Do té zapisovala všechny své úspěchy, prohry a stresy. „Prosím vás, já si to představuju takhle: Když už budu ležet mrtvá na podlaze, policajt nebo soused, který má klíče, přijde a podívá se do mého počítače. A ten člověk to uvidí a řekne: ‚Takhle žila Eva.‘“ Otázkou však je, jestli, proč a pro koho vlastně jde v excelu života skutečně všechno správně vykázat. Nesplývají úspěchy, prohry a stresy, všechny tyto ostře vymezené kategorie, v jednu velkou děsivou i nádhernou řeku jménem život? Nemluví život sám za sebe pouze v celku, jenž však nelze zachytit?
Díky stipendiu Literárního kolokvia jsem měla možnost se měsíc věnovat literatuře. Jak se to vlastně dělá? Několik poznámek k místu, průběhu a stavu mysli.
Ale ten pocit výčitky vůči lhostejnosti mi začal vrtat hlavou. Nejsem lhostejná vůči vlastní lhostejnosti? To se nám to nějak zamotává.
Život tady je pro mě průjezd, most. Nejsem tady doma. Pachatelé v Turecku si dávají načas.
Yamen zmiňuje, že mučení syrského režimu už má za oběť 22 000 obětí, další mučení přežijí a jsou nadále vězněni…
Jakmile je důvod slavit, má se slavit. Po více než dvou letech byla propuštěna kurdská novinářka a umělkyně Zehra Doğan, na jejíž podporu během věznění nakreslil dvacetimetrový obraz sám britský umělec Banksy.