Jsem starý líný kritik – a nemohu si pomoci…
Napříč dějinami ovšem existuje ještě jeden typ literárněkritické lenosti, a to ten, který schopnost skutečně tvůrčím způsobem myslet substituuje opakováním bezobsažných frází a myšlenkových vzorců.
Napříč dějinami ovšem existuje ještě jeden typ literárněkritické lenosti, a to ten, který schopnost skutečně tvůrčím způsobem myslet substituuje opakováním bezobsažných frází a myšlenkových vzorců.
… proto znovu musím reagovat na další blábol Romana Kandy, tentokrát pod titulkem „O klinické smrti literární kritiky“, konkrétně pak na jeho tezi, že současnou českou kritiku určuje „intelektuální lenost“. Už proto, že i Kanda považuje za „skandální“, když nějakému kritikovi projde „předsudečná hloupost“.
Intelektuální lenost opravdu některým kritikům hrozí, může ovšem, mít dvě odlišné podoby. Jedna z nich může přerůst v to, co kritizuje Kanda, tedy v tupě mechanické recenzování jednotlivých knih, které se soustředí jen na reprodukci „obsahu“ a letmo nahozené emocionální soudy. Takových literárních kritiků je dnes nemálo – ovšem historik ví, že v tomto bodě se přítomná kritická produkce se od časů minulých příliš neliší, a to ani od Kandou vyzdvižených let šedesátých.
Napříč dějinami ovšem existuje ještě jeden typ literárněkritické lenosti, a to ten, který schopnost skutečně tvůrčím způsobem myslet substituuje opakováním bezobsažných frází a myšlenkových vzorců. Za ta léta, co čtu a provozuju literární kritiku, jsem se naučil rozpoznat takovouto myšlenkovou lenost podle následujících znaků:
„Převládá banální fráze, která se neštítí ventilovat vlastní předsudky a osobní animozity, nad poctivým soudem. […] zcela neosobní jazyk bez jedinečného stylu slouží jako nástroj k sebeprezentaci; v konečném důsledku nejde o nic jiného než o směs křupanství a agresivního infantilismu.“
Článek je reakcí na text Romana Kandy.
Pavel Janoušek mne ve svém článku „Jsem starý a hloupý srandista, co si už nenechá poradit“ vyvolal jménem, jako druha postiženého stejným příkořím: zákazem nevážnosti, čímž obě polemiky nepřímo spojil a donutil mne tím k reakci.
Kořeny radikálních intervencí umělců do veřejného prostoru leží podle našeho názoru v revolučním diskursu avantgardního umění, konkrétně pak v jevištních akcích dadaistů.
Za důležitější považuji poukázat na Kandou ignorovaný fakt, že můj text byl adekvátní reakcí na daný podnět, neboť tím, kdo pracoval s prvky nevážné komické nadsázky, byla už sama Olga Stehlíková, byť možná bezděčně.
Stáli jsme chvíli na malé čtvercové ploše, která – jak jsme se pak dočetli – sloužila jako zahrada k pěstování zeleniny. Hnojila se lidským popelem. Bylo to vlastně docela rozumné a hospodárné řešení, protože popela bylo v pecích stále dost a byla by škoda jej jen tak vyhodit.
Ekologie nás však poučuje, že každá monokultura je zranitelnější než kultury smíšené, což platí i o náboženstvích, ideologiích a lidských plemenech.