Ultimátní básník u bran absolutna
Uvedení nové knihy Roberta Jandy.
Výbor dvaceti básníků (Blake, Hölderlin, Novalis, Nerval, Poe, Mácha, Lautréamont, Rimbaud, Rilke, Weiner, Chlebnikov, Trakl, Pessoa, Artaud, Michaux, Holan, Gilbert-Lecomte, Daumal, Celan Viarre) a jedné skupiny (Le Grand Jeu) konečně vychází v nakladatelství dybbuk. V rozhovoru pro Tvar 19/2014 autor výboru Robert Janda vysvětlil, co jej k jeho uspořádání vedlo:
„Prvotním impulsem k sepsání tohoto výboru byla má osobní potřeba složit hold básníkům, kteří mě formují celý život. Tyto vizionářské autory spojuje pouze jediné, a to je vnitřní vhled do podstaty všech věcí. […] Každého vybraného autora uvádím jakousi vlastní formou básně v próze, proloženou vybranými metaforami z jeho tvorby, která má navodit určitou atmosféru, dále následuje jedna vybraná iniciační báseň a nakonec jsou uvedeny úryvky z jeho myšlenek, korespondence atd. Z počátku jsem měl strach, jak budou všichni ti vybraní básníci z různých dob a literárních směrů fungovat dohromady, ale postupně jsem byl až zaskočený, jak se vlastně bytostně prolínají a kolečko ke kolečku zapadá do ozubených čelistí světa.“
On, Jean Arthur Nicolas Rimbaud, o kterém se povedou řeči až do konce světa, který se nikdy neomrzí ve věčných sférách poezie, ten, který jednou provždy povýšil pouhé básnické umění na skutečný fyzický stav bořící všechny možné hranice…
…ale co dělá poezii poezií? Cit a prožitek. Jazyk básně nelze pouze racionálně vykonstruovat, člověk-básník musí být v básni plně přítomen, jinak podle Ai Qinga nelze tvořit poezii.
Můj nejcennější nástroj je propadání do hlubinné koncentrace, ve které, dá-li Bůh, se otvírá intuice.