Michal Bystrov

Mladá noc padá do trávy

Beletrie – Poezie
revue Ravt 2/2021

10. 9. 1968

na rohu Opletalky
stojí kluk proti tanku
a klidným hlasem říká
ty nepojedeš nikam

voják ho pozoruje
slyšel už spoustu keců
je zvyklej na popravy
ten mladej zmrd ho baví

o kus dál hrozí kopím
jeden z těch bájnejch králů
ožralej voják Rudněv
chopí se samopalu

a kluk ho přesvědčuje
na rohu Opletalky
budoucí tajná oběť
poslední pražský války

 

BĚŽEL JSEM ZA OBZOR

běžel jsem za obzor
stráň plná světel
pomalej volnej pád
zavátým světem
volal jsem o pomoc
zima se leskla
lavina myšlenek
ozvěna ze skal

lyžaři u cíle
znaveným zrakem
objali horizont
s letícím ptákem
pusto až na pár děr
po těžkých botách
někdo tu ztratil směr
napsal to v notách

kouří se z chalupy
a v bílém tichu
samota rozkvetla
má divnou příchuť
uctivý k temnu hor
a jejich délce
běžel jsem za obzor
k souhvězdí Střelce

 

CO SI MYSLÍŠ, ŽE DĚLÁŠ?

co si myslíš, že děláš?
kam si myslíš, že jdeš?
o čem myslíš, že mluvím
když ti říkám, co jseš?

po kom myslíš, že šlapeš
ty a celej tvůj klan?
fakt si myslíš, že nevím
že máš náhradní plán?

kde si myslíš, že žiješ?
s kým si myslíš, že spíš?
komu myslíš, že chutná
ta tvá ledová tříšť?

kdy si myslíš, že skončí
tenhle kyselej déšť?
proč si myslíš, že musím
dělat všechno, co chceš?

kdo si myslíš, že čeká
na tvý zážitky z cest?
jak si myslíš, že poznáš
co je zločin, co trest?

jak moc myslíš, že toužím
po tom, co mi chceš dát?
koho myslíš, že baví
ten tvůj růžovej sad?

kolik myslíš, že zbejvá
dnů a tejdnů a let?
za co myslíš, že stojí
ten tvůj růžovej svět?

odkud myslíš, že berou
se ty špinavý lži?
proč si myslíš, že žerou
tě ty špinavý vši?

co si myslíš, že děláš
kam si myslíš, že jdeš?
kdy si myslíš, že přijdeš
kdo si myslíš, že jseš?

 

FILM NOIR

na kopcích vsi jak zhoubné bulky
ústa všech domů mlčenlivá
na vlnách loďka hlavou kývá
nasedáš, pluješ přes titulky

tvá láska trvá, ale přesto
krajina jinak nalíčená
neznámé tváře, cizí jména
poznáváš hned své rodné město

s Einsteinem v šeru vprostřed mostu
studuješ řeky líný let
a voláš s Faustem: chvíle, postůj!
polibek na krvavý ret

v baru Jim Beam a osm Jacků
schováš si oheň pod kabát
a vyjdeš do tmy – plamen vzteku
hodí se, když se nedá spát

se starou známou v nové roli
je to i není deja vù
hlava se motá, srdce bolí
mladá noc padá do trávy

mokrými prsty zhášíš svíce
a k ránu platíš za hloupost
tvůj love song zní jak popelnice
když do ní vhodíš lidskou kost

 

HANA A ANTONIE

vypadám starší – je mi dvacet pět
nechci jít spát, mám strach, že je to naposled
najednou stačí, že se usmíváš
když zavřu oči, vidím úplně jinou tvář

bojím se, že svoboda je jenom sen
bojím se, že svoboda je jenom sen
z kterýho nikdy živý nevyjdem
bojím se, že svoboda je jenom sen

nikdy dřív na mě nemířila zbraň
Pákistán – Balúčistán – provincie Van
šofér s tím druhým mluví na půl úst
v zrcátku vidím odjíždět náš autobus

a vím, že svoboda je jenom sen
vím jistě: svoboda je jenom sen
z kterýho nikdy živý nevyjdem
vidím, že svoboda je jenom sen

dva roky v jedný díře hnít
s lidma, co zapomněli se nám představit
všechno ti vezmou, i tvůj stín
dál se mě neptej, stejně ti nic nepovím

bojím se, že svoboda je jenom sen
bojím se, že svoboda je jenom sen
z kterýho nikdy živý nevyjdem
bojím se, že svoboda je jenom sen

dneska na letišti, to byl shon!
jak puška AK na mě mířil mikrofon
měl milej hlas, ten pan novinář
když zavřu oči, vidím úplně jinou tvář

bojím se, že svoboda je jenom sen
bojím se, že svoboda je jenom sen
z kterýho nikdy živý nevyjdem
bojím se, že svoboda je jenom sen

 

NOČNÍ BLUES

po ostří se procházím
do snů ti sázím frázi za frází
a ty jen spíš a neslyšíš
řetěz mejch úvah: smrt je, když…
nemůžu nemít pravdu celej čas
slyšelas, co jsem říkal? kterou část?

noční blues, noční vzduch
k spícímu tělu mluvím nazdařbůh
a jsem sám a nejsem sám
přes mokrý střechy hledím ke hvězdám
před světem schovanej
jsem na dně? nevím – jo a ne

noční blues, noční host
měsíc jak vybělená lidská kost
neříkáš tak ani tak
prosím tě, co je tohle za chyták?
neříkáš, že odcházíš
neříkáš ani, že mi chceš bejt blíž

jak žít dál? jak žít dál
tenhleten děsně temnej seriál
karty jsou rozdaný
v světlíku rozladěný varhany
za dveřma kroky: pes a jeho pán
ví někdo, že tu tiše umírám?

noční blues
noční blues
noční blues
noční blues

 

PALACKÉHO NÁM., 2.30 RÁNO

vidím tvůj puklej odraz ve skle
slyším tvůj popraskanej hlas
za tebe mluví sklenka vína
a za mě kecá tvrdej chlast

havran si v rohu leští prýmky
chlap s mečem srká čistej líh
a volá: nejsi ty můj brácha?
máš na to postavu i ksicht

řekla, že ukradne mi duši
přestal jsem kvůli ní i spát
jednou jsem do ní hodil bůra
spolkla ho jako automat

měsíc se přikrejvá lví kůží
v zahradě plný tygřích tlam
celej můj život je jen útěk
a za všechno si můžu sám

 

www.michalbystrov.cz

Chviličku.
Načítá se.
  • Michal Bystrov

    (1979 v Praze-Vršovicích),  absolvoval VOŠ při Konzervatoři Jaroslava Ježka, bohemistiku na FF UK nedostudoval. V novinářské profesi se zabývá zejména kulturou a hudební publicistikou. Mezi lety 1999 a 2013 publikoval ...
    Profil

Souvisí

  • Jiri_Cerny_Myslivec
    Rozhovor s Jiřím Černým

    Musel jsem rozvážet svatební hosty

    Ptá se Michal Bystrov

    Jiřího Černého není třeba dlouze představovat. Asi nejznámější a nejrespektovanější český hudební publicista napsal sedm knih a stál u zrodu řady kultovních elpíček včetně Krylovy desky Bratříčku, zavírej vrátka. Fanoušci dobré muziky ho znají z jeho Antidiskoték, s nimiž už několik desítek let obráží republiku. V Českém rozhlase dlouho uváděl svůj pravidelný pořad Klub osamělých srdcí seržanta Pepře. Následující rozhovor jsme spolu vedli na jaře roku 2011, kdy mu bylo pětasedmdesát. Vojta Lindaur – další z těch, kdo přerostli svou profesi – nás, hudební novináře, tehdy obeslal, abychom Jirkovi pogratulovali příspěvkem do sborníku Po stopách Velkého Mokasína. O pět let později jsem v anketě k Jirkovým osmdesátým narozeninám s radostí přidal další vyznání:
    „Jiří Černý pro mě představuje garanta korektního vztahu mezi umělcem a novinářem. Umělci si často myslí, že novináři jsou tu od toho, aby jim dělali PR, a média skoro vždy nějakým způsobem zneužijí toho, že jim umělec dává svoji důvěru. Když ale píše recenzi Jiří Černý, mohou se muzikanti spolehnout, že je bude posuzovat podle jejich práce. Pokud s nimi rozmlouvá, ptá se jich na to, čím žijí – ne, s kým žijí. Vždycky je na jejich straně a nikdy jim nepochlebuje. Nechce se na nich vyřádit, zajímají ho. V době, kdy se cení už jen informace, dbá donkichotsky na formu a estetiku. Jeho psaní má chuť, vůni, vtip a šmrnc. Samozřejmě, že je znalec. Já si však cením jeho stylu. Jako člověk na úrovni také vyznává dost přísnou etiku.“
    Naše devět let staré interview mělo původně podobu zvukového záznamu. V psané verzi ho nyní uveřejňuji poprvé. A posílám ho Jiřímu jako pozdrav s přáním, ať se brzy vykřeše z úrazu, který nedávno utrpěl. Rehabilitační léčba se prý daří – tak držím palce!
    (foto: Martin Myslivec)

    Rozhovory – Rozhovor
    revue Ravt 7/2020
  • Michal Bystrov

    Vítězslav píše

    Karel Hynek píše, je toho v něm tolik / půl roku nezavadil o pořádnou roli /
    a navíc Lori někdo měl, a to ví jistě / škoda, že v jejím tajném písmu / není žádný systém

    Beletrie – Poezie
    revue Ravt 14/2018
  • Každopádně není slovo,

    tvrdí paní korektorka.

    To má, chudák, z toho horka.

    Jak bych to měl asi říct?

    Na každej pád je fakt hic.

    Beletrie – Poezie
    revue Ravt 4/2016
  • Umění
    Dominika Slavická

    Metamorfózou

    Slavická se nedívá z dálky, nýbrž zblízka, její dílo má intimní charakter. Při jeho zkoumání jsem měl opakovaně pocit, že jsem zahlédl cosi prchavého a tajemného z duše přírody.

    Beletrie – Poezie
    Z čísla 1/2021