Plejády (úryvek)
Náhle se celá řeka pokryje náno¬sem zrcadla z čiré rtuti, rozdmýchané chvílemi lesklými vlnkami, a svět se odráží v žíle táhnoucí blyštivou, do země vlysem vetknutou metaforu zrcadla zplihlou kraji¬nou.
Náhle se celá řeka pokryje náno¬sem zrcadla z čiré rtuti, rozdmýchané chvílemi lesklými vlnkami, a svět se odráží v žíle táhnoucí blyštivou, do země vlysem vetknutou metaforu zrcadla zplihlou kraji¬nou.
Dybbuk, Praha 2020
Redakce Markéta Hofmeisterová
Edice somnambula
Podél stop mých nohou se táhne pásmo pískovou barvou potřených tlejících travin, jejichž fádnost protínají trsy tyčících se hnilobných i odumřelých stvolů, osázených mrtvolně tlejícími květy, rozevírajícími chřtán, jenž znesvěcuje jejich rozdrásané a zašle tmavé tělo, žilkované tmavým purpurem. Zeleným kalem symfonie živé a pulzující mezi kmeny se táhne rozostřená linka, zbarvující modrou prostupující hustotou stínu mezery mezi jejich strupatými, z rozeklaných vrstev poslepovanými těly. Stromy se svými barvami prýštícími a vyrážejícími s vášnivou vervou, nespoutanou lehkostí, či jen kanoucími a vláčejícími fluidum svých schrán skrze mechy, se vytrácejí z obzoru a výhled na pískově zkrvavené pásmo zbrázděné mrtvolami rostlin a jejich pachy i tvary a odstíny lemuje jen pár blíženců kůrou potažených obrů, na nichž látka ulpívá a nabývá nového směru i proláklin zvláštních směrů a barev od sytých odstínů noci poseté bílými střípky supernov přes tón kouřové modře až po ráz kůže stromů, upadávající svou esencí do náruče chabého stínu, jenž prolákliny a výdutě v kůře vytvářejí. Pohled se ovšem dere mezi dřevěnými stvoly k obloukům rozprostřeného nebe, žíhaného zapuštěnými dekoracemi v podobě do vody padajících kapek běloskvoucích mraků. Oblouky obracejí svůj zrak a důraz pohybu na svůj základ vyrážející modří z roviny oddělující zemi a nebe bez použití definic obšírnějších než separace rozechvělou rukou horoucí slunečním žárem a stínem pohrouženého tmavého smaragdu travin. Rovina země končí ve svažujících se masách hmoty, kam už můj zrak nedosáhne. Postupuji tedy kupředu a veškerá tělesa z navrstvených substancí a zhmotněných par zanechávám v zadýmeném prostoru periferie mých očí. Stopy nohou boří látku měkkého podloží a já se ocitám na srpu vyvstávajícího břehu, na samém konci vybočujícího těla země. Hledím do tváře propasti, jež zaceluje svou modrou ránu vakuem a vodou v místech tlejících modřin koryta. Řeka proráží krajinou, táhne se hluboko do útrob vrytých a zanesených blátem a rostlinami, které svou křišťálovou esencí zaplňuje a vzdouvá. Voda je prozářena svícemi červených korálů květů, zapuštěných do roztávajících plošek kdysi zanesených hlínou, nyní rozptýlenými částečkami rozmělněného a kolujícího bahna, chaluhami dlícími v puklinách, oranžovými stébly i modrými oxidujícími vlákny, táhnoucími se po stěnách hlubokými stěnami řeky, koryta, jež pokračuje roztřesenou linkou klenoucí se nahoru od řeky až ke svému zakončení v podobě pískově zbarveného pásma. Rozostřené podklady hýřící příslušnými barvami, strukturami a konzistencemi v záplavě dužnatých stohů průhledné vody, jež se v masách valila z ramen, vrážejících do toho hlavního ze stran, či se líně povalovala na základech spíše stojaté a mírně rozvlněné tekutiny, tvořené jejími soukmenovci, byly jasně ohraničeny, a proto jejich do sebe vstupující pasáže výklenků a pruhů barvených rostlin působily o to větší potěšení z pouhého pohledu. Některé části řeky byly ovšem zcela neprůhledné a vykládané zurčící zelenou kalnou tekutinou, či ve své ocelové, lehkými posunky povrchu rozpohybované tkáni zobrazovaly zcela dokonale tvář okolního světa, jen lehce zředěnou nepatrným průtokem. Řeka v těchto svých torzech jakoby odlitých ze rtuti křiví obrazy hostitelů svého povrchu a železité vlny její formy jsou sluncem vypálené do zlata. Náhle se celá řeka pokryje nánosem zrcadla z čiré rtuti, rozdmýchané chvílemi lesklými vlnkami, a svět se odráží v žíle táhnoucí blyštivou, do země vlysem vetknutou metaforu zrcadla zplihlou krajinou. Ponejprve vnější skutečnosti pouze vkládají střípky svých obsažností a fasád do zrcadla řeky, ale jak se v něm vstřebávají a shledávají, v puklinách a prasklinách vlnkami vyhlazenými detailní péčí k dokonalosti vybroušeného povrchu fluida kolujících říčních mas, stává se něco fascinujícího. Řeka nabírá jejich povrch, masky i vše nalézající se pod povrchem škrabošek, podstatu, složky, celou obsažnost. V řece se zhmotňují a rostou stromy, raší blankyt nebes, hnijící náplavy listí nabývají tvaru a touto podivnou krajinou se propadávají. Můj zrak proráží vyčnívající úkosy hran těles, protínajících řeku. Tělesa, formy, obsažnosti jsou rozemílány masami pěnící vody, pohybují se, rostou a smrskávají obliny svých těl, jsou čeřeny, hromadí se a mizí v rozptylu, bobtnají, koupou se v letmých dotycích nízko tekoucí vody a doplouvají s ní, mizí mezi kameny a nabývají fyzično v rozpraskaných prohlubních plných řas a lesknoucích se šupinami pokrytých ryb. Skutečnosti obsažené v řece se natahují a proudí, kolují, vybuchují a v prýštícím tyrkysu se zmáčené a roztavené staví do podoby monumentálních chrámů svého předurčení a modelovány nahodilými poryvy zasazují své podstaty do vnějšího okruhu řeky a znovu pouze malují náznaky siluet na narušenou křehkost stojaté vody. Fascinující řeka, jež svou vodou tvoří překrásný a strhující kolos plný mozaik a symfonií, lesů, luhů a vody, jež mezi nimi koluje a zhmotňuje se v pozemskou krásu a ona přechází do ní. Barva řeky se znovu mísí a třídí, barvy přicházejí do svých míst a skelný lesk ulpívá svou opravdovostí na mělkých výstupcích letmo se dotýkajících průhledného těla řeky, která proudí a obtéká, zatímco okolí se vtěluje do krásy jejích rysů a cirkuluje v těle řeky. Větve a stromy zamrzlé v bílém opojení, dekorované, brázděné jazyky a potažené ornamenty, se tyčí nad železnou plochou vody, zčeřené i stojaté v hýřivých barvách, rtuťovém hávu. Jako sochy navždy konzervované v bílé krustě se stáčejí prsty odvíjené od kmenů stromu a zůstávají zavěšeny z modře se stáčejících kaněk tmavě lemujících bíle pokryté nebe. A vše krásné v rozkvětu i rozpadu vyvstává v řeku, aby do ní po dovršení daného času ponořilo svou esenci a slilo ji s esencemi všech skutečností zdobně osázených světem.
Můžeme něčemu vůbec skutečně porozumět, obsáhnout do svého já objektivní podstatu cizorodé, samostatně existující skutečnosti v její pravdivé podobě? Nelze skutečnost uchopit a obsáhnout celistvou a plnou v množině její odkryté esence, protože neexistuje čiré a dokonalé porozumění předmětu, respektive člověk takového porozumění není schopen dosáhnout, ačkoli je duševně nejvyspělejším tvorem zrozeným z tajů a mystických rejů přírody plné květeny a obsypané plody. To, čím se míní porozumění v lidské mluvě, je opravdu pouze jedním z možných druhů přejímání vnějších skutečností s cílem obsáhnout jejich podstatu a význam, o jejichž bližších určeních se rozhovořím později. Neexistuje tedy plné rozumění a celistvé, naprosto postihující pokrytí objektivní skutečnosti, ale pouze různými způsoby předkládané varianty výsledků pokusů o dosažení komplexní znalosti skutečností. Jedním z možných výstupů těchto experimentů a produktů takovým způsobem vyvíjené činnosti je interpretace, tedy vytváření domněnek a postojů k předmětům a jejich významu, v podstatě pouze na základě skutečností procházejících skrze mysl a filtrovaných chybně nastaveným soukolím poškozeným vnějšími vlivy a tlaky společenských dogmat a mylných postulátů, jejichž celistvý význam je poté hodnocen pouze na základě jejich odrazu v těchto mechanismech. Druhým příkladem procesu, jehož výkvět je chybně označován jako rozumění dané skutečnosti, je vykládání podstaty a komplexních sfér významu v šifrách skrytého subjektu zaměření. Toto vykládání šifry, uspořádávání složek uskupených v nejasně koncipovaných strukturách poddaných systémům a zákonitostem, je jako přisuzovat znakům, jež jsou mimo sféru lidského chápání, význam a povahu. Výsledkem procesu vykládání, příbuzného interpretaci, ovšem v tomto kontextu míněného jako rozpoznávání celkového významu a povahy, odvozovaného jakoby mezi řádky nerozluštitelných kódů komplikovaného složení skutečnosti, je uspokojivý pocit rozřešení a pojetí významu, jenž díky hrotu zevrubné analýzy prýští volně z jeho neprostupných struktur a dochází v podstatě a v souboru daností svého niterného uspořádání k poznání struktur skutečnosti a poté jejich domnělému zahrnutí do své mysli, a tedy dokonalému porozumění tomuto esenciálnímu zhuštění veškerých látek, z nichž se skutečnost skládá. Posledním důležitým druhem procesu, jenž se skrývá za domněnkou porozumění, je prosté opisování způsobu, jakým se v mysli skutečnost, často zastoupená primitivním korpusem znaku, jeví. To značí, že je tento prostý výdobytek chybného, imaginativního společenským územ a ohraničením rozleptaného děje vnímání považován za pouhý zástupný znak, za zhmotnění komplexní skutečnosti, s tělem i obsahem, a kratičký spisek jednoduchých struktur, na které by celistvý tvar evokující zástupný znak vydal, se v mysli odráží a vrhá kaleidoskopické odlesky, zbarvené útržky zmáčené, rozteklé duhy, měkké a poddajné, jež celým svým chatrným obsahem vtiskují jednoduché smítko své podstaty do kotoučů rozumu a docházejí pochopení a porozumění jejich složení. Vzhledem k tomu, že se ovšem jedná o pouhý střípek a nepatrný prvek složení skutečnosti, o jejíž porozumění usilujeme, jež má pouze evokační, halucinogenní, až chimérický efekt svým působením na smysly, je jeho obsažení jako plochého názvu s jistou mystickou rovinou esence nicotné, a jeho pochopení, komplexní porozumění, je pouze otázkou počitku, protože tento znak je rovněž obrazem skutečnosti, a tudíž prostředníkem slasti, vstupující skrze smysly a působící jako počitek, nevyjadřuje ani náznakem smysl svého předobrazu, jejž svou dutou formou, maskou hrající barvami a třpytem, zpodobňuje. Tento proces je tedy svou povahou v konečném důsledku mnohem více mystifikující než ostatní, protože v hlubině analyzovaného subjektu se nenachází žádná součást skutečnosti, k jejímuž porozumění směřujeme. Tímto odůvodněným vstřebáváním, kdy je podstata na základě výše zmíněných pocitů porozumění a proniknutí do vnitřních struktur a povrchových uspořádání skutečnosti pojmuta a vložena do vědomí skrze aparát percepce, nabýváme dojmu znalosti a pochopení různých definujících prvků a složek skutečnosti. Ve snaze o porozumění je nutno nabýt znalosti a dojít dostatečného zanesení informací do vědomí o množině konkrétních atributů skutečnosti, aby se této zasněné a v dnešních dobách nereálné myšlence člověk přiblížil. Jedním z druhů skutečností, jehož hodnotu jsme pro přiblížení se porozumění nuceni obsáhnout, je výskyt, tedy prostorové umístění, které nám bude, pokud jsme s důležitostí krajiny, tlakem své esence formující do ní vložené předměty, seznámeni, velmi prospěšné svou informační hutností, při snaze o analýzu a obsáhnutí skutečnosti. Další rovinou, z níž se struktury skutečnosti pro naše porozumění její komplexní existenci a složkám určujícím a uvolňujícím její specifika odvíjí, je další specifikum týkající se prostoru. Původ je místním určením, které má vliv na soubor daností skutečnosti a je rovněž přirozeným prostředím předmětu, udává jeho směřování, ale jeho specifičnost a punc ve vztahu k němu je ozvláštněn zejména faktem, že již na předmět nepůsobí, a pokud ano, jsou jeho definice sloučeny s upřesňujícími zákony výskytu, a není tedy zcela sám sebou, alespoň ne v čisté podobě. Proniknutí do struktur formy a obsažnosti, skrze určující rysy povahy a tvaru, souhrn vlastností a souborného zákonu danosti povrchu, je také podmínkou pro vytvoření alespoň přibližného obrazu objektivních prvků reality, jakou vybraná skutečnost představuje. Podrobnému zkoumání jsem již rozumění podrobil a přednesl výčty příslušných náležitostí, ale stále jsem kromě drobných náznaků a posunků vystupujících skrze barvu hlasu mé řeči jeho jsoucnost nedefinoval. Rozumění je obsáhnutím složení a struktur skutečnosti a proniknutí jimi skrze rozum. Porozumění je stav, jenž je dosažen pohybem rozumu k předmětu, jehož substanci a základní kámen se člověk snaží odhalit, ale úplného dosažení cíle nedojde vlivem zanesení nového chápání a vnímání permanentní společenskou slepotou. Pokud pochopí lidé povahu směřování a obsažnosti skutečnosti, může snaha vyústit v situaci, v níž se skutečnost podrobí rozumu a obsáhne jeho celistvý význam, dostanou se tedy k blízkému styku se skutečnou podobou subjektu jejich pozornosti a budou nejblíže nedosažitelnému grálu, jenž porozumění představuje, protože člověk je schopen pouze skládat střípky pronikající do jeho vědomí.
A tak se musí deprese vymývat v alkoholu podobně jako fotografie v lázni a rozkolísaná nálada nahrazovat ztlumením, abys mohla další den znovu pochybovat, znovu se ploužit, znovu se probouzet jako fénix z přeplněných popelníků.
Pod konečky prstů jsem cítil tvou opálenou kůži a ty jsi mě svýma silnýma pevnýma rukama hnětl k novému životu, vlastně jsi mě vytvářel, má bedra, vnitřní stranu stehen… ale stejně tak jsi utvářel sám sebe.
Často se stává, připomenul jsem, že únosci rodiče vydírají tím, že dlouho nedají o sobě vědět.
Krok za krokem úzkým tunelem a začíná se stmívat. Muž uvnitř studny si uvědomí, že si vzal jenom baterku. Sekyra zůstala v pytli.