Přednáška, Promítání, Výstava
Ústí nad Labem – Dům umění Ústí nad Labem

Výstava: Jakub Vrba a Lukas Marxt: Úžas, tak akorát moc velké okno někam a nikam

Úžas, tak akorát moc velké okno někam a nikam zní název výstavy umělců Jakuba Vrby a Lukase Marxta, která se odehraje následující týdny i s doprovodným programem za výlohou v Ústí nad Labem a v online prostoru.

Dům umění Ústí nad Labem a Fakulta umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem si zvou na výstavu Úžas, tak akorát moc velké okno někam a nikam autorů Jakuba Vrby a Lukase Marxta. Kurátorkou výstavy je Barboba Hájková.

Premiéra nového uměleckého filmu a online zahájení se uskuteční 10. 3. 2021 od 17 hodin. Výstava bude přístupná z veřejného prostoru skrze výlohy galerie denně 17 — 21 hodin. Každou středu a sobotu bude také probíhat experimentální promítání od 18 hodin.

Ve společné práci působí Vrba a Marxt jako průzkumníci, stopaři a pionýři a filmově zachycují prostředí v odlehlých krajinách, ale i v lokalitách, které jsou pro ně důvěrně známé. Marxtovým hlavním vyjadřovacím prostředkem je filmové zpracování konkrétních prostorů. Jakub Vrba se ve své volné tvorbě vyjadřuje spíše performativním a postkonceptuálním způsobem a pracuje s různými médii. Spojením těchto dvou přístupů tak autorská dvojice vytváří videoperformance, které jsou charakteristické svou formou i výpovědí. Ve společných experimentálních filmech zachycují autoři výstavy Úžas – tak akorát moc velké okno někam a nikam místa, která nesou různé konotace – historické, sociální, ekologické i ekonomické. V první řadě se ale v jejich práci objevuje zájem o hledání prostoru a času prostřednictvím technického obrazu. Ve smyslu pojmu „posthistorie“, jak jej vykládá Vilém Flusser, se tvůrci k výše zmíněným souvztažnostem v díle Untitled (Sehr zentral und teilerschlossen), které bylo realizováno v ústeckém letním kině, primárně nevztahují. Vzdávají se kritického hodnocení kontextů a zaměřují se v deleuzovském pojetí „transcendentálního empirismu“ především na vizualizaci a uvědomování si osobní zkušenosti s prostorem a jeho vnímáním. Při sledování filmu si divák díky zinscenovaným performativním akcím, v nichž umělci využívají pyrotechniku a filmový kouř, může uvědomovat výjimečný prostor letního kina jinak než při běžném fyzickém zážitku.

Chviličku.
Načítá se.

Souvisí